بازار ارز کشور با وجود شوک قیمت نفت تاب آوری مطلوبی نشان داد

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: با وجود تحریمها، شوک منفی شدید قیمت نفت و برخی عوامل، بازار ارز کشور مقاومت و تاب آوری مطلوبی از خود نشان داده است.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، «پیمان قربانی» در نشست شورای مدیران ارشد بانک مرکزی با محور «اقتصاد مقاومتی» افزود: میانگین نرخ دلار در بازار آزاد در 10 ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 5.7 درصد رشد یافت.

 وی گفت: باید به این نکته مهم توجه داشت که در 10 ماه امسال نرخ دلار در مقابل یورو 18.5 درصد رشد کرد بنابراین افزایش قیمت دلار در ماههای گذشته را باید با توجه به این موضوع در نظر گرفت. 

قربانی اعلام کرد: در همین مدت نرخ یورو در برابر ریال 10.8 درصد کاهش ارزش داشت و گفت: با نگاهی به این تحولات به خوبی دیده می شود با وجود تحریمها، شوک منفی شدید قیمت نفت و برخی عوامل، بازار ارز کشور مقاومت و تاب آوری مطلوبی از خود نشان داده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: افزون بر انضباط مالی دولت، انضباط پولی و ثبات بازار ارز از مهمترین دلایل ثبات قیمتی و مهار تورم است.

وی همچنین گفت: در پایان آذر 1394، نقدینگی نسبت به اسفند پارسال، 18.2 درصد رشد داشت. 

معاون اقتصادی بانک مرکزی در این زمینه توضیح داد در سالهای 1392 و 1393 آمار 6 بانک و چهار موسسه اعتباری که پیش از آن زیر پوشش آمار نقدینگی قرار نداشت، به این آمار اضافه شد و شفافیت آمارهای پولی و اعتباری کشور را افزایش داد.

قربانی یادآوری کرد در سایه سیاستهای بکارگرفته شده، نرخ تورم در دی ماه به 13.2 درصد کاهش یافت و رشد نقطه به نقطه شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی نیز به 9.6 درصد رسید که این موضوع نشان می دهد در ماههای باقیمانده سال نیز نرخ تورم مسیری کاهشی را طی خواهد کرد.

وی برنامه های بانک مرکزی را با محور رعایت هماهنگی در سیاستگذاری پولی، اعتباری، ارزی، تجاری و بودجه ای دانست.

به گفته وی، حذف زمینه های سرکوب مالی و تقویت فرایند واسطه گری مالی بانکها و موسسه های اعتباری، ارتقای سلامت مالی و بهبود کیفیت ترازنامه بانکها متناسب با استانداردها، تقویت نظارت بر بانکها و موسسه های اعتباری، اصلاح و به روزرسانی چارچوب بازار بین بانکی، ارتقای تعاملات و بهبود توازن بازارهای پول و سرمایه در حوزه تامین مالی، بهبود وضعی دسترسی عموم به تامین مالی خُرد، شفاف سازی عملیات بانکی و کاهش زمینه های فساد را زمینه های ایجاد ثبات مالی و دستیابی به اقتصاد مقاومتی دانست.

قربانی گفت: حجم تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در 9 ماه سال 1394 به دو تریلیون و 665 هزار میلیارد ریال رسید که در همسنجی با رقم دوره مشابه پارسال 11.9 درصد رشد داشت.

قربانی ادامه داد: سهم سرمایه در گردش از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در 9 ماه سال 1394، 62.9 درصد بود که این نسبت در بخش صنعت و معدن به 83 درصد رسید.

وی تاکید کرد رشد اقتصادی پس از هشت فصل پیاپی رکود، در سال 1393 مثبت شد و رشد سرمایه گذاری به 3.5 درصد رسید که سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات 8.7 درصد و در زمینه سرمایه گذاری ساختمان 0.7 درصد بود.

کد خبر 254634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =