حفاری بیش از 60 درصد چاههای نفت و گاز به همت متخصصان ملی حفاری

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: بیش از 60 درصد حفاری چاههای نفت و گاز در مناطق خشکی و دریایی کشور از سوی متخصصان شرکت ملی حفاری ایران انجام می شود.

به گزارش شانا، رضا تاکایدی با بیان این که هم اکنون بیش از 110 دکل حفاری خشکی و دریایی در کشور فعالیت دارد که از این تعداد 74 دستگاه متعلق به این شرکت است، افزود: از مجموع ناوگان حفاری این شرکت 69 دکل سبک، سنگین و فوق سنگین در خشکی و پنج دستگاه دریایی است که 45 دکل در گستره عملیاتی مناطق نفتخیز جنوب و نزدیک 20 دکل در میدانهای مشترک مستقر و بقیه در دیگر مناطق کشور در حال حفر چاههای اکتشافی، توسعه ای توصیفی و تعمیری تکمیلی هستند.

تاکایدی با یادآوری این که در ابتدای تاسیس این شرکت به فرمان امام خمینی (ره) در سال 58 تنها 6 دستگاه حفاری در اختیار داشت، اظهار کرد: در دهه نخست فعالیتهای شرکت این تعداد به 18 دکل، در دهه دوم به 46 دستگاه و در دهه سوم به 58 دستگاه افزایش یافت و هم اکنون 74  دکل در اقصی نقاط میهن اسلامی در مدار عملیات قرار دارند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به فعالیتهای فنی و مهندسی و تخصصی این شرکت گفت: در زمان حاضر بیش از 70 درصد خدمات جانبی مورد نیاز چاههای نفت و گاز نیز در مناطق نفتخیز خشکی و دریایی  10 استان از سوی این شرکت ارائه می شود.

وی با اشاره به این که  تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی این صنعت در کشور به طور کامل در اختیار شرکتهای خارجی بود، افزود: با تاسیس شرکت ملی حفاری ایران و راهبری این صنعت مهم از سوی متخصصان و کارشناسان ایرانی، شاهد روند رشد، توسعه و بالندگی آن هستیم و امروز صنعت حفاری در ایران از نظر تخصصی یک صنعت بومی به شمار می رود و از صفر تا 100 آن به دست متخصصان داخلی صورت می گیرد. 

حمایت از شرکتهای دانش بنیان

تاکایدی با اشاره به این که در یک دهه گذشته در نتیجه تعامل میان این شرکت و صنعتگران و سازندگان داخلی به موفقیتهای خیره کننده ای در عرصه ساخت قطعات اساسی مورد استفاده در دستگاههای حفاری و تجهیزات خدمات فنی آن دست یافتیم، اظهار کرد: امروز دانش فنی ساخت قطعات و تجهیزات حفاری در کشور نهادینه شده است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پیوند با این مطلب گفت: حمایت این شرکت از شرکتهای دانش بنیان و صنعتگران داخلی زمینه قابلیت صدور خدمات و عرضه تولیدات مرتبط با صنعت حفاری به خارج از کشور را فراهم آورده است.

وی آموزش و بالابردن سطح دانش فنی کارکنان را از سرفصلهای برنامه های شرکت عنوان کرد و  افزود: این شرکت هم اکنون در بخشهای عملیاتی، پشتیبانی و ستادی، بیش از پنج هزار نفر در مقاطع تحصیلی دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی در اختیار دارد.

به گزارش شرکت ملی حفاری ایران، تاکایدی اظهار کرد: همسو با ایجاد فرصت تحصیل برای کارکنان، با هدف تربیت نیروی متخصص برای صنعت حفاری کشور، تاسیس مرکز آموزش علمی کاربردی حفاری در دستور کار قرار گرفت و با راه اندازی آن از دو سال پیش زمینه تحصیل 500 دانشجو مهیا شده است که 40 درصد آنان از میان کارکنان شرکت و صنعت نفت هستند و این در حالی است که روند توسعه مرکز، استمرار خواهد داشت.

وی گفت: در شرایطی که این شرکت با  اقتدار برای پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت تلاش مضاعف دارد، از دو سال پیش کار گروهی با هدف برنامه ریزی مدون برای حضوری فعال و موفق در عرصه پروژه های حفاری در پسا تحریم از سوی مدیریت ارشد شرکت تشکیل شد.

تاکایدی افزود: در این ارتباط توسعه ناوگان حفاری و خدمات فنی با اتکا به توانمندیهای داخلی و تعامل با شرکتهای خارجی در زمینه دانش فنی و فناوریهای روز مدنظر است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران ضمن تبریک سی و هفتمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به مردم شریف ایران اسلامی، از تلاش مجموعه کارکنان ولایتمدار شرکت در پیشبرد اهداف و برنامه های صنعت نفت کشور قدردانی کرد.   

کد خبر 254997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =