هرزروی سیال حفاری در یک چاه اکتشافی متوقف شد

پژوهشگاه صنعت نفت برای نخستین بار در کشور با ارائه فناوری نوینی، هرزروی سیال حفاری در یک چاه اکتشافی را که تا 200 بشکه در ساعت نیز روی می داد، به صفر رساند.

به گزارش شانا، عزت اله کاظم زاده، عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این مطلب افزود: همواره این پژوهشکده درصدد رفع معضلاتی است که از سوی صنعت به پژوهشگاه ارجاع می شود و در این زمینه متخصصان و کارشناسان حوزه بالادست تلاش می‌کنند تا متناسب با نقش کلیدی خود در ارائه راه‌حلهای فناورانه و انجام پروژه‌های کاربردی گامهای اساسی برداشته و به دستاوردهای مهمی دست یابند.

وی تصریح کرد: این دستاوردها در حوزه‌های مختلف بالادستی شامل اکتشاف،‌ حفاری، ارزیابی مخزن، توسعه،‌ تولید و ازدیاد برداشت است که زنجیره ارزش بالادست را پوشش می‌دهند.

کاظم زاده با تاکید بر این ‌که یکی از مزیتهای پژوهشگاه صنعت نفت علاوه بر داشتن گروه‌های تخصصی در زمینه بالادست، حضور نیرو‌های زبده در حوزه‌های پایین دست و انرژی و محیط زیست است، اظهار کرد: حضور نیروهای متخصص در تمامی زمینه‌ها و هم‌افزایی بیشتر باعث ایجاد بستر مناسب برای انجام پروژه‌های کلان در حوزه بالادست خواهد بود.

وی در تبیین پروژه‌ها و طرحهای پژوهشی این مجموعه تصریح کرد: در حال حاضر تمامی پروژه‌هایی که در پژوهشگاه انجام می‌شود، دارای متقاضی و کاربردی است و برای همه پروژه‌ها تست میدانی در نظر گرفته شده است تا بتوان نتایج ملموس و موثر آنها را در صنعت مشاهده کرد.

افزایش راندمان حفاری با کاهش هرزروی

رئیس پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه صنعت نفت به موضوع حفاری در حوزه بالادست اشاره کرد و افزود: همواره چالشهای بسیاری در بحث سیال حفاری وجود داشته است که هرزروی سیال حفاری و حفاری در لایه‌های شیلی از مهم‌ترین آنها به حساب می‌آید.

کاظم زاده عنوان کرد: برای اولین بار توسط پژوهشگاه صنعت نفت فناوری نوینی ارایه شده است که با کمک این فناوری توانستیم در یکی از چاه‌های اکتشافی، هرزروی سیال حفاری تا 200 بشکه در ساعت را به صفر برسانیم.

وی به مزیت‌های این روش جدید اشاره کرد و گفت: هزینه‌های بسیار پایین و سازگار بودن با محیط زیست و راندمان بالای حفاری از مهم‌ترین مزیت‌های این روش نوین به حساب می‌آید.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه با تاکید بر این ‌که حفاری در لایه‌های شیلی از دیگر معضلات صنعت حفاری است، گفت: پژوهشگاه از نسل جدید سیالات بازدارنده برای حفاری لایه‌های شیلی استفاده کرده و نتایج خوبی در آزمایشگاه و تست‌های میدانی در این زمینه به‌ دست آورده است.

کاظم زاده ادامه داد: این تست برای اولین بار در منطقه مرزی دهلران، ‌چاه آبان غربی و در لایه آسماری مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و به عنوان نقطه عطفی در صنعت حفاری به حساب می‌آید و با استفاده از این روش، کاهش صدمات بر مخازن کشور و افزایش بهره‌وری و بهبود برداشت را می توان انتظار داشت.

جلوگیری از تشکیل رسوبات آلی در فرایند تخلیه طبیعی مخزن

رئیس پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه صنعت نفت به دیگر دستاوردهای پردیس بالادستی پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: ‌طراحی دوغاب سیمان فوق سبک و سیمان الاستیک نیز بارها در چاههای مختلف با موفقیت انجام شده است؛ همچنین نسل جدید سیال پایه و دست‌یابی به دانش فنی و حرکت به سوی بومی سازی تولید نانوافزایه‌‌های پایه آبی مراحل آزمایشگاهی را پشت سر گذرانده و آماده اجرای میدانی است.

وی یکی از دستاوردهای پژوهشگاه در حوزه بالادست را که به دانش فنی منجر شده است، مربوط به تشکیل رسوبات آلی در فرآیند تخلیه طبیعی و یا تزریق گاز در مخزن دانست و افزود: در این رابطه دستیابی به دانش فنی و فناورِیهای لازم به منظور مطالعه شرایط تشکیل و راه حلهای جلوگیری از تشکیل و برطرف کردن آنها از دیگر دستاوردهای پژوهشگاه است.

کاظم زاده با تاکید بر این‌ که اکثر مخازن کشور در نیمه دوم عمر خود هستند، گفت: برای افزایش ضریب برداشت باید از فناوری‌های روز دنیا استفاده کنیم و از این طریق ضریب بازیافت را افزایش دهیم و خوشبختانه پژوهشگاه دارای یکی از معتبر‌ترین آزمایشگاه‌های دنیاست و بستر مناسبی برای بومی سازی و بکارگیری این تکنولوژی ها وجود دارد.

وی بخشی از فعالیتهای این آزمایشگاهها را ارائه خدمات و سرویسهای فناورانه به صنعت دانست و گفت: پردیس بالادستی با توجه به امکانات ویژه ای که دارد، توانایی ارائه  400 نوع سرویس و خدمات فناورانه در حوزه بالادست را به صنعت دارد که نتایج حاصل برای صنعت نفت بسیار حائز اهمیت است و باعث کاهش عدم قطعیتها در بکارگیری بهترین روش‌های بهبود و ازدیاد برداشت از مخازن می‌شود.

کاظم زاده یادآور شد: اگر دقت متخصصان در بحث آزمایشگاه بیشتر و دقیق‌تر باشد، می‌توان به نتایج بهتری دست یافت و از این رو تصمیمات اقتصادی مناسب‌تری را به ‌همراه خواهد داشت و می‌توان با سناریوی مناسب هر مخزن به برداشت بهینه دست یافت.

کد خبر 255477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =