مطالعه زمین شناسی پژوهشگاه صنعت نفت در میدانهای غرب کشور

رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت گفت: وجود منابع بزرگ هیدروکربوری در غرب کشور سبب شده تا انجام مطالعات مخزنی یکپارچه در راستای ازدیاد برداشت، توسعه و فعالیتهای اکتشافی دراین حوضه رسوبی ضرورت پیدا کند.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدرضا کمالی در خصوص طرح مطالعه یکپارچه افقهای مخزنی در دشت آبادان، که با همکاری کارشناسان مدیریت اکتشاف در حال انجام است، گفت: وجود منابع بزرگ هیدروکربوری همچون میدانهای آزادگان، یادآوران و دارخوین و جفیر در منطقه دشت آبادان از یک سو و همچنین وجود ساختار اکتشافی مهم در منطقه از سوی دیگر سبب شده تا انجام مطالعات مخزنی یکپارچه در راستای ازدیاد برداشت، توسعه و فعالیتهای اکتشافی به منظور شناخت بهتر میدانهای موجود دراین حوضه رسوبی ضرورت پیدا کند.

وی با بیان این که میدانهای واقع در این منطقه به لحاظ ویژگیهای رسوب شناسی و ساختاری با میدانهای فروافتادگی دزفول (شرق کارون) کاملاً متفاوت هستند، تصریح کرد: این تفاوتها به گونه ای است که سبب ایجاد پیچیدگی هایی در توزیع بخشهای مخزنی شده و ریسک اکتشاف و تولید را در منطقه بالا برده است.

کمالی افزود: مطالعات پژوهشگاه با مشارکت مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت و کارفرمایی برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت نفت در این حوزه با تمرکز بر اولویت میدانهای مشترک جهت توسعه آتی و شناخت منابع هیدروکربوری جدید با ساختار چینه‌ای خواهد بود.

به گفته رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت، طرح کیمیا، طرح ملی خودکفایی افزایه‌های پر مصرف و راهبردی در صنعت حفاری، تکمیل و انگیزش چاه، از بزرگترین طرحهای وزارت نفت است که در پژوهشگاه با همکاری و کارفرمایی مدیریت تحقیق و توسعه شرکت ملی نفت ایران در حال اجرا هستند.

کمالی اظهارکرد: این طرح شامل مطالعه بخشهای سیالات حفاری، سیمان حفاری، انگیزش چاه و سیال تکمیل چاه و حائل با شرایط محیطی میدانهای ایران و از نتایج آن دستیابی به دانش فنی تولید افزایه های نوین مورد نیاز در صنعت حفاری،  نیل به خودکفایی ملی و قطع وابستگی ساخت افزایه های مورد نیاز مبتنی بر استانداردهای جهانی با استفاده حداکثری از مواد اولیه داخلی خواهند بود.

شناسایی منابع شیل گازی لرستان

رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به پروژه شناسایی و ارزیابی منابع شیل گازی در لرستان گفت:  شیلهای گازی جزو ذخایر غیرمتعارف محسوب می شوند و از اهداف اصلی آن شناسایی منابع و ارزیابی کمی و کیفی در توالی‌های رسوبات ژوراسیک و کرتاسه در منطقه لرستان است که 47 درصدپیشرفت فیزیکی داشته و نخستین بار در ایران از سوی پژوهشگاه صنعت نفت و به کارفرمایی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اجرا شده است.

وی در خصوص پروژه شناسایی و ارزیابی منابع شیل گازی در توالی‌های رسوبی ژوراسیک میانی تا کرتاسه زیرین در ناحیه لرستان گفت: بررسی خصوصیات ژئومکانیکی این شیل گازی در مقابل شکست هیدرولیکی بسیار مهم و برآورد حجم اولیه این شیل گازی در منطقه لرستان با استفاده از برترین فناوریهای روز دنیا صورت گرفته است.

کمالی گفت: در قالیکوه در منطقه لرستان سنگ منشاء هایی را شناسایی کرده ایم که جزو سنگ منشاء هایی با پتانسیل بالا و صرفه اقتصادی هستند که دراین زمینه با دانشگاه آخن که در دنیا صاحب فناوری است، با نگاه انتقال دانش فنی همراه شده ایم و در این زمینه نتایج بسیار خوبی حاصل شده است.

وی به توسعه نرم افزارهای تخصصی در حوزه بالادستی اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه صنعت نفت توانسته است 6 نرم افزار را طراحی، توسعه و به صنعت ارائه کند که در حال حاضر از آنها استفاده می شود. به همین دلیل مدیریت پیمانهای نرم افزارهای تخصصی بالادستی نفت از طرف معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت به پژوهشگاه واگذار شده است.

کد خبر 259029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =