محفاظت از خلیج فارس مسئولیتی منطقه ای و بین المللی است

تردد سالانه ١٠ هزار شناور در خلیج فارس، فرآیند اکتشاف و استخراج و پالایش نفت، نبود توجه کافی به لایروبی بنادر، احداث اسکله ها، جزایر مصنوعی، استحصال خاک و ساخت و سازها در سواحل عمده ترین خطرهای تهدیدکننده سلامت خلیج فارس است.

به گزارش شانا، الهام امین زاده، معاون امور حقوقی رئیس جمهوری چهارشنبه ( هشتم اردیبهشت ماه ) در اختتامیه دومین جشنواره نام و نشان ماندگار که با رویکرد بزرگداشت روز ملی خلیج فارس برگزار شده است، این پهنه آبی را به اعتبار برخورداری از بزرگترین ذخایر انرژی، حوزه ای راهبردی و بی نظیر توصیف کرد که مسئولیتها برای حفاظت از آن را مضاعف می کند.

وی با تشریح مخاطره های زیست محیطی خلیج فارس، حفاظت از این پهنه آبی را مسئولیتی منطقه ای و حتی بین المللی دانست و گفت: اگر بخواهیم نام و نشان خلیج فارس ماندگار بماند، نخست باید خلیج فارسی زنده و سالم داشته باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، معاون امور حقوقی رئیس جمهوری با توضیح این که گردش آب از تنگه هرمز به این خلیج کند انجام می شود، افزود: تردد سالانه ١٠ هزار شناور در خلیج فارس، فرآیند اکتشاف و استخراج و پالایش نفت، توجه نکردن کافی به لایروبی بنادر، احداث اسکله ها، جزایر مصنوعی، استحصال خاک در سواحل و ساخت و سازها در سواحل تنها بر اساس نگاه تجاری و بدون توجه به اصول زیست محیطی از عمده ترین خطرهای تهدید کننده سلامت خلیج فارس هستند.

امین زاده اظهارکرد: ورود و رسوب ریزگردها از مناطق غربی خلیج فارس و مدیریت نکردن هماهنگ در اثر ناهمگونیهای سیاسی کشورهای حاشیه خلیج فارس از دیگر مخاطره های تهدید کننده سلامت و امنیت زیستی این منطقه به شمار می آید.

وی با اشاره به کنوانسیونهای متعدد منطقه ای و بین المللی و قوانین داخلی برای صیانت از حیات خلیج فارس تصریح کرد: برای آن که به مسئولیت مهم سالم نگه داشتن خلیج فارس عمل کنیم، نیاز به یک احساس مسئولیت و حرکت جمعی داریم. همچنین باید متخلفان در صیانت از سلامت خلیج فارس را بدون ملاحظه معرفی کنیم.

کد خبر 259042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =