۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
  • کد خبر: 259045
نفت موضوع اصلی اقتصاد جهانی نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: غربیها، کشورهای عربی را مالک نفت نمی دانند، بلکه آنها را ساکن سرزمینهای عربی می دانند که باید پمپ بنزینهای آمریکایی را پر کنند.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، علی لاریجانی امروز (پنجشنبه، 9 اردیبهشت ماه) در همایش ملی تحولات ژئوپلتیکی غرب آسیا، با بیان این که زمانی مسئله نفت موضوع اصلی اقتصاد جهانی بود، گفت: به تازگی سر و صدایی نیز در عربستان به پا شده که باید در 14 سال آینده چه کاری انجام دهیم تا بدون اتکا به نفت روی پای خود بایستیم ؛ زیرا ممکن است غربیها و آمریکاییها اتکای خود را از نفت کم کنند.

وی، نقطه ضعف کنونی کشور و انقلاب را ناتوانی اقتصادی عنوان کرد و افزود: باید این موضوع را حل کنیم، زیرا در مسیر آینده موضوع اقتصادی بسیار مهم است؛ البته در کویر زندگی نمی کنیم، بلکه کشورهای دیگر نیز فعال هستند و اگر می خواهیم قوی باشیم باید در اقتصاد نیز قدرتمند شویم.

رئیس مجلس، با ابراز تاسف از این که اقتصاد ایران سیاست زده شده است، اعلام کرد: هر فردی که رای می آورد چه در انتخابات ریاست جمهوی و چه در مجلس کار خود را انجام می دهد، اما قرار نیست که بنیانهای اقتصادی از میان رود و نباید سرمایه گذاری در کشور رشد اندکی داشته باشد، اما چنین موضوعی در نظام ما وجود دارد.

لاریجانی با توصیه به این که در بررسیهای منطقه ای باید بدانیم که در کجا سهم زیادتری خواهیم داشت گفت: بدون شک بدون اقتصاد قوی به اهداف مهم خود نمی رسیم و این هدفها روی زمین می ماند در عین حال زمان نیز برای جوامع بسیار مهم است وباید دید که آیا می توانیم همه اهداف خود را محقق کنیم و در آن زمان می توانیم سهم درستی از اهداف خود خواهیم داشتم.

اقتصاد ایران زاینده نیست

رئیس مجلس با بیان این که اقتصاد ایران زاینده نیست، گفت: در اقتصاد داخلی خلل داریم و اگر زاینده و سالم نباشد به اهداف عالی نمی رسیم و اگر می خواهیم به شرق و غرب متکی نشویم و برای بیداری اسلامی وزنی داشته باشیم، باید وضع درونی خود را سامان دهیم.

لاریجانی با اشاره به سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب درباره برجام گفت: غربیها قابل اعتماد نیستند و اگر به تعهدهای خود عمل نکنند با ابزارهای خودمان آنها را وادار به اجرا می کنیم.

وی، با تاکید بر امنیت منطقه ای ادامه داد: در موضوع هسته ای ایرانیان شاید رفتار هوشمندانه ای داشتند، زیرا بسیاری ازمسائل از جمله غنی سازی تثبیت شد و با این کار غربیها ناچار شدند پرونده های ساخته شده خود را جمع کنند، این سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب کاملا صحیح است و ممکن است آنها به تعهدهای خود عمل نکنند اما ما هم با ابزارهای خودمان آن ها را مجبور می کنیم.

لاریجانی با بیان این که تردیدی درباره ایجاد تحولات سریع در منطقه غرب آسیا وجود ندارد، اظهار کرد: در چند دهه اخیر هیچ گاه منطقه ما این قدر پرتحول و پرمسئله نبوده است.

وی ادامه داد: تردیدی نیست که در محافل منطقه ای نظم یگانه ای که آمریکا می خواست ایجاد کند از میان رفته زیرا خواسته آنها قابلیت اجرایی نداشت و شرایط اجازه نمی داد آنها بتوانند مدیریت واحدی را ایجاد کنند.

ایران از ملت عراق حمایت کرد

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: پس از فروپاشی شوروی برخی غربیها بیانیه صادر کردند که لیبرالیسم باید فرهنگ نهایی ملتها باشد، این تلاشها بزودی رنگ باخت و به طور طبیعی رخ نداد، برخی کشورها نیز برای نشان دادن ناتوانی این تئوری نقشی بسزا داشتند.

وی افزود: ایران پس از 11 سپتامبر که شرایط خفقان بین المللی وجود داشته کسی جرات نداشت حرفی بزند، مقاومت کرد.

لاریجانی اظهار کرد: ایران از ملت عراق حمایت کرد و غربیها نیز که به دنبال اهدافی در عراق بودند ناموفق شدند ، تئوری مدیریت جهانی آ ها خیلی رنگ باخت پس از آن نظام چند قطبی را مطرح کردند که تحقق پیدا کردن این موضوع نیز مورد بحث است.

نماینده قم در مجلس تصریح کرد: هم اکنون نیز بحثهایی درباره نظام فرامنطقه ای مطرح است که این نظامها مانند ناتو ، سازمان جهانی تجارت به نفع قدرتهای منطقه ای رفتارهایی انجام بدهند اما بعدها به این نتیجه رسیدند که این نیز درست نیست زیرا سازمان جهانی تجارت تنها می تواند 40 درصد از اقتصاد دنیا را پوشش دهد و با قدرتی که روسیه دارد ناتو نیز نتوانست نقش آفرینی کند و نگران شده اند.

وی افزود: غربی ها به دنبال کنترل بحران در غرب آسیا بودند و همه کشورهای غربی و اروپایی نیز ادغان دارند که دیگر لشکرکشی به منطقه کار درستی نیست، چون نمی توانیم از آن استفاده کنیم و نقش آفرینی داشته باشیم پس باید کشورهای دیگر را به نحوی دیگر درگیر مشکلات کنیم ، این موضوع در دو بعد اقتصادی و امنیتی وجود دارد.

لاریجانی ادامه داد: باید از بعد اقتصادی بین کشورهای آسیایی پیمان منطقه ای ایجاد کنیم و در بعد امنیتی نیز میان این کشورهای آسیایی نقش جدیدی را تعریف کنیم که برخی کشورهای آسیایی نیز با این موضوع مشکلی ندارند و از درون آن یک پیمان جدید سیاسی و اقتصادی ایجاد کرد.

تئوری اوراسیا روسیه، پاتکی به نظریه چند قطبی آمریکاست

عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: غربیها تجربه ای نیز درباره تحریمها دارند و احساس می کنند پس از تحریم ایران که خیلی هم موفق نبود سراغ روسیه رفتند و این کشور را تحریم کردند البته زمانی که ایران تحریم بود یک منافذی را برای خود باز کرد و روسیه هم این کار را می کند پس آنها به دنبال بستن این منافذ هستند که یکی از آن جذب چین و دیگر کشورهای قدرتمند است.

وی، تئوری اوراسیا روسیه را یک پاتک به نظریه چند قطبی آمریکا دانست و گفت: برخی صاحبنظران روس این نظریه را مطرح کردند که پای این کار بسته شدن پیمان اوراسیا میان روسیه با کشورهای همجوار و تازه استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق بود که آنها را جمع کردند و به دنبال گسترش پیمان امنیتی با دیگر کشورهای آسیایی هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که برای این که بدانیم این دو نظریه چگونه تاب می آورد و اجرایی می شود به آینده باید چشم داشت، اظهار کرد: اگر تئوری قطبها گسترش یافت دیگران هم بیکار ننشستند و به دنبال ایجاد نظریه های جدید به دنبال گسترش قدرت خود بودند.

لاریجانی افزود: البته انقلاب اسلامی از ابتدای وجود در دنیای دو قطبی ایجاد شد و امروز نیز این دو قطبی بودن به نحوی دیگر مطرح است و برخی می گویند باید ایران را به سمت یکی از قطبها کشاند تا بتواند برای خود قدرتی باشد، اما انقلاب در این قطب بندی ها نبود بلکه به دنبال برادری و کرامت انسانها بود.

روسها هم نگران فلسطین نیستند زیرا پایه آنها ابرقدرت است

رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان این که هیچ کدام از قطبهای قدرت در جهان کنونی درباره فلسطین رنج و دردی را احساس نمی کند، گفت:حتی رو ها نگرانی درباره فلسطین ندارند، چون پایه آنها بر قدرت است.

لاریجانی تصریح کرد: پس از انقلاب غربیها به دنبال محاصره ایران بودند و ایران تحت فشار قرار دادند تا جذب این قدرتها شود و اگر جذب آنها شده بود به این شکل دچار اشکال نمی شد، اما انقلاب با این موضوع مخالفت کرد زیرا ایران به دنبال قطب شدن نیست و می گوید جهان و انسانها باید آزاد باشند.

وی، با اشاره به این که بدبختی و نگون بختی برای یک فرد این است زیر چتر کسی قرار گیرد، گفت: اما غربیها بر این اعتقادند که باید کشورهای کوچکتر زیر اقمار قدرتها قرار گیرند که این خود بدبختی بزرگتری است و انقلاب اسلامی در قطب بندیهای رایج دنیا قرار نمی گیرد.

لاریجانی اظهار کرد: انقلاب اسلامی به دنبال نفوذ معنوی است و به دنبال برده کردن انسانها نیست.

وی، با بیان این که پس از جنگ جهانی دوم آشفتگیهای گسترده ای را در منطقه شاهد هستیم، اعلام کرد: امروز آشفتگی امنیتی و اقتصاد فراوانی در منطقه دیده می شود.

لاریجانی با طرح این مطلب که با توجه به روند رشد جریانهای تروریستی درمنطقه باید بدانیم که کجا هستیم، تصریح کرد: در طول سه دهه گذشته در افغانستان، عراق، سوریه و یمن فضای تروریست از نظر کمی و ازنظر کیفی رشد جهنده ای داشته است، به شکلی در سال 2001 تخمین زده می شد که جریانهای تروریستی حدود 1000 نفر باشند ؛ اما امروز این تعداد به صد هزار نفر رسیده اند و یک گروه دیگر نیستند ؛ بلکه گروههای متعددی شده اند به شکلی که حتی داعش فقط 30 میلیارد دلار سلاح در دست دارد و زمانی بود که فقط با کلاشینکف می جنگیدند ؛ اما امروز موشکهای تاو دارند.

برای مقابله با تروریست باید در زمینه های فرهنگی یک روشنگری به وجود آوریم

وی، با تاکید بر این که شرایط گذشته نشاند هنده رشد جهنده تروریست است، گفت: این موضوع نشان می دهد که مبارزه با آنها واقعی نبوده یا راههایی که رفته شده برای مبازره با آن ها غلط بوده و یا ریشه ها از میان نرفته است.

رییس قوه مقننه، با اشاره به اینکه غربی ها برای مبارزه با تروریسم بحرانها را گسترش می دهند، افزود: پس از اشغال عراق و پس از رفتاریهایی که سربازان آمریکایی در این کشور انجام دادند مردم این کشور به دنبال فرار از این وضع بودند و در تورهای تروریستی گرفتار شدند.

وی، با تاکید بر اینکه غربیها به دنبال مبارزه جدی با تروریستها نبودند، گفت: امروز یکی ازمعضلات منطقه که به وسیله ایادی آمریکا شکل گرفته جنگ مذهبی است که واقعیت ندارد اما رخ داده و صف کشی انجام شده است و کشورهای منطقه نیز به دلیل اهداف کودکانه در دامن آنها افتادند و به آمریکاییها کمک کردند.

عضو شورای عالی امنیت ملی، با بیان انی که شناخت غربیها از مسائل سیاسی و فرهنگی منطقه درست نیست، افزود: ما بدون شک نمی توانیم در یک سال موضوع تروریست را حل کنیم زیرا جریانات تروریستی قابل مهاجرت هستند و می توانند حرکت کنند و برخی نیز به دبنال جابجایی آنها به سمت آسیای شرقی و میانه هستند که نشانه هایی از آن را نیز می بینیم و البته این موضوع دلیل اقتصادی دارد.

لاریجانی تاکید کرد: جریانهای تروریستی منطقه بدون شک پیدا پایان نمی یابد و برای حل آن باید در فهم عمومی منطقه و جامعه به طور کامل جا بیفتد که تروریسم کار غلطی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برخی می خواهند که از تنور داغ تروریسم اسلامی استفاده کرده و بهره ببرند اما تروریسم اسلام فقط سر و صداست و غربیها زمانی فکر می کردند که می توانند جریانهای تررویستی رو مدیریت کنند اما امروز فهمیدند که این کار امکانپذیر نیست ؛ البته اگر تروریستها کاری انجام دهند و به منافع آنها ضربه نزنند با آنها کاری ندارند.

وی با تاکید دوباره بر این موضوع که انقلاب اسلامی حرفی نو دارد، بر اساس کرامت انسانها و بیداری ملت هاست، افزود: باید این هدف را پیگیری کرد و در دست بندیها قرار نگرفت  اما نمی گوید تعامل وجود نداشته باشد.

لاریجانی یادآور شد: راه علاج بحرانهای منطقه ای راههای ساده، یک خطی، فوری و اورژانسی نیست پس باید یک روشنگری در زمینه های فرهنگی بوجود آوریم تا زمینه های نادرست آن را از بین ببریم.

ویبا بیان این که جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی از راهبردی صحیح و هوشمندانه ای پیروی کرده است، گفت: ایران در سیاست خارجی حداقل غلط نداشته است و با متانت مسیری را دنبال کرده که صف آراییهای مختلف را در مقابل آن شاهدیم که باید با فرض این صف آرایی معادلات خود را حل کنیم.

کد خبر 259045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =