ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی 10 کشور از بندرآمیرباد

مدیرمنطقه ویژه اقتصادی و بندر امیرآباد با بیان این که کالاهای نفتی و غیرنفتی 10 کشور از این بندر ترانزیت می شود، این کشورها را پاکستان، افغانستان، امارات متحده عربی، عراق، ارمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان، عراق و روسیه معرفی کرد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، علی خدمتگزار، مدیرمنطقه ویژه اقتصادی و بندر امیرآباد امروز (پنجشنبه، 9 اردیبهشت ماه) در جریان بازدید عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از طرح توسعه بندر امیر آباد گفت: 40 درصد سرمایه گذاری ها در منطقه ویژه و بندر امیرآباد مربوط به دوره کمتر از سه ساله فعالیت دولت یازدهم است.

وی حجم سرمایه گذاری دولتی و خصوصی انجام شده در این منطقه را یکهزار و 310 میلیارد تومان اعلام کرد.

مدیرمنطقه ویژه اقتصادی و بندر امیرآباد با تشریح ظرفیتهای بندر امیرآباد گفت: این بندر اکنون 9 پست اسکله با ظرفیت اسمی جابجایی بیش از چهار و نیم میلیون تن کالا را در سال دارد که با توسعه زیرساختهای در حال اجرا، تعداد اسکله های آن به 15 پست و ظرفیت اسمی آن هم به هفت میلیون و 500 هزار تن افزایش می یابد.

خدمتگزار با بیان این که کالاهای نفتی و غیرنفتی 10 کشور از بندرآمیرباد ترانزیت می شود، این کشورها را پاکستان، افغانستان، امارات متحده عربی، عراق، ارمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان، عراق و روسیه معرفی کرد.

وی گفت: پارسال 900 هزار تن کالا از این بندر به خارج از کشور صادر و یک میلیون و 700 هزار تن نیز کالا وارد این بندر شد.

اتصال بندر امیرآباد به شبکه ریلی از مهمترین مزیتهای اقتصادی آن است

وزیر راه و شهرسازی که صبح امروز برای بازدید از منطقه ویژه اقتصادی و بندر امیرآباد وارد مازندران شد، در جریان آخرین تغییرات انجام شده در ظرفیتها، امکانات و تجهیزات این بندر و حجم سرمایه گذاریهای انجام شده، قرار گرفت.

آخوندی از اجرای طرح توسعه بندر امیرآباد بهشهر به عنوان یکی از برنامه های این وزارتخانه نام برد و گفت: با اجرای این طرح، مساحت این بندر از یکهزار و 60 هکتار به 2 هزار هکتار افزایش می یابد.

وی امروز  در بازدید از طرح توسعه بندر امیرآباد بهشهر در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با توسعه زیر ساختها در این بندر رغبت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری رو به افزایش است. 

به گفته آخوندی، پارسال 560 میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه بندر امیرآباد بهشهر در استان مازندران جذب شد.

وزیر راه و شهرسازی اتصال بندر امیرآباد به شبکه ریلی را از مهمترین مزیتهای اقتصادی این بندر به نسبت بنادر دیگر کشور برشمرد و افزود: این مزیت می تواند جاذبه خوبی برای سرمایه گذاری، توسعه صادرات و واردات باشد.

وی ابراز امیدواری کرد با برنامه های دولت تدبیر و امید برای سرمایه گذاری در بندرامیر آباد بهشهر، جذب بیشتر سرمایه گذاری در سالهای آینده دراین بندر را شاهد باشیم.

آخوندی، افزایش ظرفیت بارگیری از چهار و نیم میلیون تن به هفت میلیون تن، افزایش اسکله ها از پنج واحد به 11 واحد را از دیگر مزیتهای بندر امیرآباد اعلام کرد.

وی آمادگی و استقبال از سرمایه گذاری بخش خصوصی در سطح کشور بویژه در حوزه حمل و نقل را از برنامه ها و ویژگیهای دولت تدبیر و امید دانست و افزود: این روند حمایتی دولت می تواند در رونق و توسعه اقتصادی کشور تاثیر بسیاری بگذارد.

بندرآمیرآباد در حاشیه شرقی دریای خزر در حوزه استحفاظی شهرستان بهشهر در شرق مازندران واقع است، براساس آمارهای رسمی پارسال بیش از 2 و نیم میلیون تن کالا از بندر امیرآباد به کشورهای آسیای مرکزی، روسیه یا داخل کشور انتقال داده شد. 

همچنین بر اساس همین آمارها سال گذشته حدود نیمی از صادرات بیش از 500 میلیون دلاری مازندران از بندر امیرآباد به خارج از کشور صادر شد. 

گمرک امیرآباد افزون بر فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد، فعالیت دو پایانه مواد نفتی شامل پایانه نفتی نکاء و پایانه نفتی صدرا را به عنوان مخازن اختصاصی با ایجاد دفاترگمرکی در این 2 پایانه تحت پوشش دارد. 

این گمرک دررویه های واردات قطعی و موقت، صادرات قطعی، ترانزیت خارجی و داخلی، کارنه تیر و مرجوعی فعال است. 

مازندران دارای چهار گمرک در شهرهای نوشهر، فریدونکنار، امیرآباد و ساری است که بیشترین حجم صادرات و واردات به این استان مربوط به بندرامیرآباد در شرق مازندران است.

کد خبر 259047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =