زمان ایجاد و گسترش آزمایشگاههای بزرگ پژوهشی فرا رسیده است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در هشتمین همایش کاربران طرح چشمه نور ایران گفت: زمان آن فرارسیده است که در راه ایجاد و گسترش آزمایشگاه‌های بزرگ پژوهشی گام برداریم.

به گزارش شانا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در هشتمین همایش بین المللی کاربران طرح چشمه نور ایران در پارک علم و فناوری استان قزوین گفت: زمان آن فرا رسیده است که در راه ایجاد و گسترش آزمایشگاههای بزرگ پژوهشی گام برداریم.

وی افزود: توسعه صنایع ایران، پیشرفت علوم پزشکی، تعداد قابل ملاحظه جوانان مشتاق به تحصیل در رشته های علوم پایه، مهندسی و پزشکی، شرایط ویژه‌ای در کشور ایجاد کرده، که همه شرایط ایجاد چنین آزمایشگاههای بزرگ مقیاس را فراهم کرده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین گفت: خوشبختانه سطح مدیریتی بالای کشور ما، توجه ویژه‌ای به گسترش توانائیهای علمی و فنی کشور دارند و در برنامه‌های توسعه مانند چشم انداز سال 1400، نقشی اساسی برای کشورمان در نقشه علمی جهان در نظر گرفته‌اند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان این که اکنون همه مقدمات لازم برای برداشتن گام مهم دیگری در این عرصه فراهم است. ایجاد آزمایشگاه بزرگ مقیاس چشمه نور ایران از این حیث، حائز اهمیت است، ابراز کرد: از سویی در سند چشم انداز، ساخت یک شتابگر بزرگ ملی پیش‌بینی شده است که با بحثهای کارشناسی و علمی فراوان، چنین شتابگر بزرگی با نقش تولید چشمه تابش سنکروترون به تصویب رسیده است.
 
ستای ادامه داد: از سوی دیگر تلاشهایی که برای پیشرفت علم و فناوری شتاب دهنده در ایران انجام شده، به نقطه‌ای رسیده که پس از 2 کنفرانس موفقیت آمیز در زمینه شتابگرهای ذرات، جمع‌بندی کلی در زمینه امکانات مهندسی و فناوری کشور به وجود آمده است.

ستاری افزود: هرچند که بسیاری از فناوریهای ساخت شتابگر بزرگ چشمه نور ایران، برای صنایع ایران چالش برانگیز است، اما گذار از این چالشها، قابلیتهای فناوری کشور ما را به میزان قابل ملاحظه‌ای ارتقا می بخشد و جهشی برای افزایش دقت و کیفیت ساخت در صنایع کشور به وجود می آورد.

وی تصریح کرد: فرصت به دست آمده در دوران پساتحریم و اجرائی شدن برجام، راه را برای همکاریهای بیشتر بین المللی در طرح چشمه نور ایران فراهم کرده است، هرچند که در گذشته و حتی در زمان تحریم هم دست اندرکاران طرح از نظرهای ارزشمند دانشمندان اروپائی و امریکائی در طراحیهای خود استفاده کرده اند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین در این سخنرانی ابراز کرد: مطلع شدم که در این همایش 11 نفر از مدیران و دانشمندان آزمایشگاههای بزرگ اروپا و ایرانیان مقیم اروپا و حدود 180 نفر از اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از 13 شهر ایران و 24 دانشگاه مختلف شرکت کرده‌اند؛ شرکت این افراد از خارج از کشور و نیز دانشگاههای مختلف داخلی، نشانه حمایت و نیاز این افراد به تاسیس چشمه نور ایران و توجیه علمی و اقتصادی این طرح عظیم برای تحقیقات بین رشته ای در ایران است.

رئیس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: افزون بر فوایدی که به آن اشاره کردم، آزمایشگاه بزرگ چشمه نور ایران بالقوه قادر است سالانه چند هزار پژوهشگر ایرانی و همچنین پژوهشگران خارجی را بپذیرد و ابزاری توانمند در جهت رفع نیازهای پژوهشی آنان قرار دهد. در روزهای آغاز این کار چشمه نور ایران، با «هفت باریکه خط روز نخستل»، سالانه 280 گروه پژوهشی مختلف از این دستگاه استفاده خواهند کرد.

رئیس ستاد توسعه زیست فناوری کشور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: آنچه که چشمه نور ایران را از آزمایشگاههای دیگر موجود در کشور متمایز می کند این ست که همزمان و تاکید می‌کنم «همزمان» چند گروه پژوهشی با تخص های مختلف از مهندسی مواد، فیزیک، علوم مختلف نانو، شیمی، زیست شناسی، پزشکی و میکرومکانیک در آن به پژوهش اشتغال دارند.
 
وی اظهار کرد: استادان و پژوهشگران ایرانی از دورترین و محرومترین دانشگاههای کشور می‌توانند از باریکه فوتون این چشمه استفاده کنند و آزمایشهای بسیار پیشرفته انجام دهند.

ستاری با بیان این که حل بسیاری از مسائلی که کشور ما با آن درگیر است مانند چالش محیط زیست، شناخت بهتر برخی از بیماریهای بومی و راههای درمان آن، شناخت پروتئینهای گیاهان یا حیوانات بومی، بررسی فرآیندهای استحاله‌ شیمیایی و فرسودگی مواد به کمک چنین ابزار ممکن می شود، ادامه داد: این آزمایشگاهها به‌عنوان یک ساختار هم‌افزایانه، یافته‌های دانشگران رشته‌های مختلف علمی و فنی کشور را در کنار هم خواهد گذاشت و افق های جدیدی برای پیشرفت علمی کشور خواهد آفرید.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پایان گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از مهم ترین ارگانهای سیاستگذار در حوزه علمی و فناوری در کشور است. این معاونت با درک اهمیت فراوان این طرح ملی در جهت فراهم کردن منابع مورد نیاز این طرح نهایت تلاش خود را انجام خواهد داد.

براساس این گزارش، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین ظهر امروز در بخش دیگری از سفر خود به استان قزوین، از مرکز رشد و نوآوری «سین تک» وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین بازدید کرد.

ستاری، با حضور در استارتاپها و شرکتهای نوپای این مرکز با مدیران عامل و اعضای استارتاپها از نزدیک دیدار کرد و درباره دستاوردهای تحقیقاتی آن مانند مراحل تولید خودروی برقی با فناوران، متخصصان و اساتید این آن، به گفت وگو پرداخت. وی همچنین از حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری از طرح های تجاری سازی شده استارتاپ ها و شرکتهای حاضر در این مرکز رشد خبر داد.

کد خبر 259048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =