برآورد هزینه های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران

مدیریت پروژه در اغلب سازمانها امروزه به عنوان بهترین شیوه تولید و تحویل محصولات، انجام تغییرات و طراحی و تدوین فرآیندها شناخته شده است.

افزایش قابلیت سازمانها از طریق پیاده سازی سیستمهای مدیریت پروژه سبب می شود تا سازمانهای متعددی به طراحی و پیاده سازی این سیستمها روی آورند و از آن جا که سیستمهای مدیریت پروژه مانند هر سیستم پویای دیگری نیازمند توجه و تقویت برای رشد و شکوفایی هر چه بیشتر است، مفهوم بلوغ و تکامل سیستم نیز وارد ادبیات این حیطه شد.

به کارگیری مفهوم بلوغ در سازمان درباره استخراج راهها و روشهای منطقی به منظور کیفیت خدمات و محصولات کاربرد دارد که حکایت از این مهم دارد که هرچه سازمان و پروژه های مرتبط سطح بالاتری از بلوغ را داشته باشد، انطباق و هماهنگی بیشتری با استانداردهای مدیریت پروژه خواهد داشت و درصد موفقیت آن سازمان در محیط کسب و کار در بحث اجرا و به پایان رساندن موفق پروژه ها بیشتر است.

در مقاله «ارزیابی تاثیر بلوغ فرآیند برآورد هزینه پروژه در مدیریت بنگاه های اقتصادی صنعت نفت» اهمیت فرآیند برآورد هزینه در تکمیل موفقیت آمیز پروژه و همپوشانی آن با دیگر حوزه ها و فرآیندهای مدیریت پروژه بررسی شده است.

به این منظور با انتخاب سازمان نفت مناطق مرکزی ایران، به عنوان یکی از بزرگترین کارفرمایان پروژه های صنعت نفت و گاز کشور و با بکارگیری مدل بلوغ مدیریت پروژه، میزان اثر بخشی سازمان مذکور در پیاده سازی فرآیند برآورد هزینه پروژه مورد بررسی قرار گرفت.

 بررسی داده های جمع آوری شده در سازمان مورد بررسی و همچنین مقایسه تطبیقی نتایج حاصل با استانداردهای موجود در مدل انتخابی نشان می دهد که سازمان مورد مطالعه در فرآیند برآورد هزینه پروژه در سطح چهار بلوغ قرار گرفته است. 

بررسی بیشتر گردش اطلاعات و رواهای کاری سازمان درباره فرآیند برآورد هزینه پروژه نشان داد که خروجیهای این فرآیند به عنوان ورودیهای 9 فرآیند دیگر سازمان مورد استفاده قرار می گیرد.

وجود این تعامل اثبات می کند که در صورت افزایش بلوغ و بهبود کیفی و کمی خروجیهای فرآیند برآورد هزینه، می توان ورودیهای دیگر فرآوردهای سازمان را تقویت کرد که خود عاملی برای ایجاد بهبود در موفقیت پروژه و برخی از کارکردهای سازمان است.

در نهایت نیز راهکارهایی با هدف افزایش بلوغ و درصد موفقیت پروژه ها و طرحها به همراه چارچوب تعاملی فرآیند برآورد هزینه پروژه ارائه شده است.

کد خبر 259117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =