تولید نفت خام ایران در ماه آوریل شاهد افزایش بی سابقه ای بود

تولید نفت ایران در ماه آوریل شاهد بیشترین افزایش پس از لغو تحریمهای غرب علیه این کشور در ماه ژانویه بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن و بر اساس اساس داده های شرکت های کشتیرانی و اطلاعات دریافتی از منابع شرکتهای نفتی، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و شرکتهای مشاوره ای، ایران در نظر دارد تولید نفت خود را که اکنون در سطح سه میلیون و 400 هزار بشکه قرار دارد، به سه میلیون و 500 هزار بشکه یعنی میزان پیش از تشدید تحریمها در سال 2011 برساند.

ممکن است بخشهایی از این نفت خام از منابع ذخیره، تامین شده باشد که سبب افزایش موقت عرضه در ماه آوریل شده است.

بر اساس نظرسنجی رویترز، تولید نفت اوپک در ماه آوریل همراه با افزایش تولید توسط ایران و عراق بیش از میزان کاهش تولید ناشی از اعتصاب کارگران صنعت نفت کویت و دیگر موارد کاهش، به بالاترین سطح در سالهای اخیر نزدیک شد.

بر اساس این نظرسنجی، این در حالی است که عربستان با وجود اشاره ضمنی به احتمال افزایش عرضه در پی شکست کشورهای صادر کننده نفت عضو اوپک و غیرعضو برای دستیابی به توافق برای تثبیت تولید در نشست 17 آوریل، تغییر عمده ای در میزان تولید خود نداده است.

بر اساس این تحقیق، عرضه نفت 13 کشور عضو اوپک در ماه آوریل از 32 میلیون و 470 هزار بشکه به 32 میلیون و 640 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

این مقدار  با سطح تولید ماه ژانویه اوپک که همزمان با افزایش تولید این سازمان به دلیل بازگشت اندونزی و قرار گرفتن تولید 12 عضو دیگر اوپک در بالاترین سطح از سال 1997 به این سو پدید آمده یعنی روزانه 32 میلیون و 650 هزار بشکه، برابری می کند.

تولید اوپک از سال 2014 که از نقش تاریخی خود را برای کاهش تولیدعرضه به منظور تقویت قیمتها، دست کشید، با افزایش همراه بوده است و ببشترین عرضه از سوی عربستان و عراق صورت گرفته است.

عراق که شاهد سریع ترین رشد تولید در میان کشورهای عضو اوپک در سال 2015 بود، عرضه را نیز افزایش داد. صادرات نفت این کشور از مناطق جنوب عراق در آوریل به سطح جدید و بی سابقه ای رسید. همچنین عرضه محموله های نفت از کردستان در شمال عراق نیز افزایش یافت.

سومین عرضه کننده بزرگ اوپک نیز در ماه آوریل در پی پایان یافتن عملیات تعمیر و نگهداری میدانهای تولیدی نفت خام موربان، امارات متحده عربی بود.

کویت در میان کشورهایی که تولید را کاهش داده بودند، به دلیل اعتصاب سه روزه کارگران صنعت نفت که به صورت موقت میزان تولید این کشور را نصف و عملیات پالایش نفت را متوقف کرد، بیشترین مقدار کاهش را نشان داد.

تولید نفت نیجریه نیز به دلیل ادامه قطع صادرات نفت خام از پایانه فورکادوس و اختلال موقت در عرضه نفت از حوزه براس ریور سقوط کرد. دولت نیجریه اعلام کرده است که تعمیرات خط لوله پایانه فورکادوس تا ماه ژوئن طول خواهد کشید.

مشکلات بارگیری قطع برق و دیگر مشکلات، موجب کاهش عرضه ونزوئلا به میزان حدود 40 هزار بشکه در روز شده است. قطع فعالیت شرکت خدمات نفتی اشلومبرگر در ونزوئلا به علت مشکلات مالی، تهدیدی برای تولید آتی نفت در این کشور به شمار می رود.

به گفته منابع این تحقیق، عربستان تولید را در مقایسه با ماه مارس ثابت نگهداشت گرچه مصرف نفت خام در نیروگاه های برق داخلی این کشور در حال افزایش است. تولید نفت خام عربستان در آوریل 10 میلیون و 150 هزار بشکه در مقایسه با ماه مارس که 10 میلیون و 180 هزار بشکه بود.

به گفته یک منبع ناظر بر تولید عربستان، صادرات این کشور کاهش یافته اس،. هر چند که هنوز ماه آوریل پایان نیافته است و باید برای آمار نهایی صبر کنیم.

 ممکن است در نشست دوم  ماه ژوئن اوپک در وین طرح تثبیت سطح عرضه نفت دوباره بررسی شود، هر چند که خوشنودی مقامهای اوپک از روند افزایشی قیمت ها، ممکن است ضرورت تلاش دوباره به منظور دستیابی به توافقی در این باره را، رفع کرده باشد.

کد خبر 259127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =