۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷
  • کد خبر: 259142
تحلیل و بررسی بازار گاز طبیعی جهان

احداث خط لوله برای انتقال بین المللی گاز طبیعی، نیازمند سرمایه گذاری سنگین و امضای قرارداد میان کشورهای مرتبط است که منجر به انحصار 2 یا چند جانبه میان طرفهای درگیر می شود.

از این رو توافق درباره قیمت گاز طبیعی در ابتدای امر، حائز اهمیت است و کشورها بسته به قدرت چانه زنی و نیاز خود به تجارت گاز طبیعی، توافقنامه های متفاوتی را امضا می کنند.

مطالعات انجام شده نیز توجیه اقتصادی احداث خط لوله را به توافق طرفها، وضع اقتصادی و قدرت چانه زنی دو طرف معامله نسبت می دهند.

همچنین با توجه به این که انتقال گاز طبیعی بویژه با خط لوله به سرمایه گذاری اولیه هنگفتی نیاز دارد و احداث خطوط لوله انتقال گاز طبیعی میان کشورها به سرعت در حال گسترش است، این پرسش مطرح می شود که آبا بازارهای گاز طبیعی جهان به بازاری رقابتی تبدیل شده اند و یا روند تغییرات قمیت گاز در مناطق محنلف دارای هم گرایی متقابل است؟

در مقاله «بازار جهانی گاز طبیعی یا بازارهای گاز طبیعی جهان» به منظور پاسخگویی به سوال فوق، همگرایی متقابل قیمت گاز طبیعی در آمریکای شمالی، اروپا و ژاپن بررسی شده است.

براساس بررسیهای انجام شده یافته های پیشین تائید شد و مشخص شد حساسیت و واکنش تغییر قیمت گاز طبیعی در منطقه اروپا و ژاپن به افزایش قیمت نفت خام، بیش از آمریکای شمالی است.

نتایج به دست آمده نشان می دهد که قیمت گاز طبیعی در مرکز توزیع Henry Hub و قیمت گاز طبیعی منتقل شده توسط خط لوله در کانادا، دارای هم گرایی متقابل می باشند و نیز قیمت گاز طبیعی در NBP، قیمت گاز طبیعی منتقل شده توسط خط لوله در اروپا و قیمت ال ان جی در ژاپن دارای همگرایی متقابل هستند.

بر این اساس طبیعی به نظر می رسد که قیمت گاز طبیعی به صورت منطقه ای قیمت گذاری شود که این موضوع دقت بیشتر در یافتن شریکان تجاری در حوزه گاز طبیعی را نمایان می کند.

کد خبر 259142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =