ایران، هاب تولید و صادرات کالا در منطقه است

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: ایران به عنوان هاب تولید و صادرات کالا در منطقه مطرح است، با این دیدگاه، همکاریهای ایران با دیگر کشورها از جمله کره جنوبی، می‌تواند بلندمدت و طولانی شود.

به گزارش شانا، ولی‌ الله افخمی‌راد، امروز (یکشنبه، 12 اردیبهشت ماه) در دیدار با هاک‌ دو کیم، معاون وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی و هیئت تجاری همراه، گفت: اقتصاد ایران دیگر متکی به نفت نیست،پارسال میزان صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی ایران بیش از 60 میلیارد دلار بوده که این نشان می‌دهد اتکای اقتصاد ایران به نفت به 40 درصد رسیده است.

وی افزود: از این رو کره‌ای‌ها دیگر نباید به ایران به عنوان کشوری مصرف‌کننده نگاه کنند، بلکه باید به این فکر باشند که ایران هاب تولید و صادرات کالا در منطقه است، با این دیدگاه همکاریهای ایران و کره جنوبی می‌تواند بلندمدت و طولانی شود.

افخمی‌راد تصریح کرد: ما امروز خوشحالیم که بانکهای کره‌ای در کنار شرکتهای بزرگ و مطرح این کشور در ایران حضور دارند، زیرا این مسئله نشان می‌دهد نگاه کره‌ای‌ها به ایران تغییر کرده و خواهان گسترش روابط اقتصادی با امن‌ترین کشور منطقه هستند.

رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: امکانات، فرصتها و زمینه‌ های همکاری با ایران به نسبت دیگر کشورهای همسایه بیشتر است و من امیدوارم با توجه به رفع تحریمها و رفع مشکلات و موانع، شاهد امضای قراردادهای متعدد در بخشهای مختلف با کره باشیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به این گفته اعضای هیئت کره‌ای که آنها یکی از بهترین خیابانها و مراکز تجاری خود را به نام تهران نامگذاری کرده‌اند، نیز گفت: در تهران نیز یکی از بهترین خیابانها به نام سئول نامگذاری شده است، ضمن این که در بیشتر خیابانهای تجاری تهران نام شرکتهای مطرح کره  دیده می شود و از طرفی تعداد زیادی خودرو کره‌ای در ایران تردد می‌کنند که این نشانگر تمایل ایرانیها به کالاهای کره‌ای است.

وی ابراز امیدواری کرد که سفر این هیئت تجاری که در جهت حمایت از سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به ایران صورت گرفته است، سرآغازی برای گسترش روابط اقتصادی دو طرف باشد.

افخمی‌راد گفت: حضور رئیس‌ جمهوری کره‌جنوبی پس از 40 سال در ایران، خود گواه اهمیت ایران برای کره است، با این وجود ما از کره‌ای‌ها انتظار داریم نگاه خود را به ایران تغییر دهند و به دنبال همکاری با کشورمان باشند.

رئیس سازمان توسعه  تجارت تصریح کرد: در دو  سال گذشته هیئتهای مختلفی به ایران سفر کرده‌اند و امروز شرکتهای بزرگ اروپایی که با واحد پولی اروپا (یورو) با ایران تجارت می‌کنند مشکلی ندارند و به راحتی نقل و انتقال پول از طریق بانکها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: کره‌ای‌ها در سالیان گذشته پیشرفتهای زیادی در بخش تکنولوژی داشته‌اند و از لحاظ اقتصادی در زمره کشورهای توسعه یافته قرار دارند، بدون شک تجربه این کشور از این بابت که چگونه در طول چند دهه توانسته است به این جایگاه در جهان دست یابد می‌تواند برای ایرانیها که در این مسیر قرار گرفته‌اند، راهگشا باشد.

در ادامه این نشست جائه هونگ کیم، رئیس سازمان توسعه تجارت و سرمایه‌ گذاری کره جنوبی نیز با بیان این که کره‌ایها آماده هستند تکنولوژی و دانش خود را در حوزه‌ های مختلف در اختیار ایران قرار دهند، گفت: رفع تحریمهای بین‌المللی این امکان را ایجاد کرده است که سئول و تهران روابط خود را گسترش دهند، روابطی که به دلیل تحریمها به یکصد میلیون دلار رسیده و نسبت به گذشته کاهش یافته بود.

وی افزود: ایران همواره دوست خوبی برای کره جنوبی بوده است و نمایندگان شرکتهای بزرگ کره و رئیس جمهوری، برای نشان دادن تمایل خود به گسترش روابط با ایران به تهران سفر کرده‌اند و ما امیدواریم این سفر دستاوردهای خوبی برای هر دو طرف داشته باشد.

کد خبر 259244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =