معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری عضو شورای اقتصاد شد

مجلس، وظایف معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری را برای تحقق مرجعیت علمی، افزایش سهم پژوهشی از تولید ناخالص داخلی، مصرف بهینه منابع و گسترش حمایت از توسعه اقتصاد دانش بنیان مشخص کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، نمایندگان در جلسه علنی امروز ( دوشنبه، 13 اردیبهشت ماه)  مجلس شورای اسلامی، ماده الحاقی29 لایحه تنظیم برخی احکام برنامه های توسعه ای کشور را تصویب کردند.

براساس این ماده، به‌منظور تحقق مرجعیت علمی، افزایش سهم پژوهشی از تولید ناخالص داخلی و مصرف بهینه منابع، گسترش حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از نوآوری و پژوهشهای مسأله‌محور، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:

 1 _ حمایت از توسعه و تجاری‌سازی فناوریهای راهبردی و مورد نیاز کشور در چارچوب نقشه جامع علمی کشور، ایجاد زیست‌بوم نوآوری در بخشهای علمی کشور و تقویت ارتباط میان مؤسسات آموزش‌عالی، پژوهشی و فناوری با بخشهای صنعتی، اقتصادی و اجتماعی و تقویت زیرساختهای نهادی مورد نیاز برای اجرای این مأموریت.

2 _ حمایت از ایجاد، توانمندسازی و توسعه شرکتهای دانش‌بنیان و تقویت فعالیتهای تحقیق و توسعه بنگاههای اقتصادی با هدف افزایش تولید، تحریک تقاضا و ارتقای صادرات کالاها و خدمات دانش‌بنیان.

3 - ایجاد نظام مدیریت یکپارچه فناوری و نوآوری در دستگاههای اجرایی، ارتقای یادگیری فناوری در سطح ملی و تقویت توانمندی‌های فناورانه داخلی از طریق استفاده حداکثری از ظرفیت طرحهای توسعه‌ای ملی، خریدهای دولتی از خارج و فعالیت و سرمایه‌گذاری شرکتهای خارجی در داخل کشور .

نمایندگان همچنین تبصره این ماده را مصوب کردند که بر اساس آن، در راستای اجرایی‌سازی این مأموریت و شتاب‌دهی به اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری به اعضای شورای اقتصاد افزوده می‌شود.

کد خبر 259307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =