بازتاب گسترده برگزاری نمایشگاه نفت تهران در رسانه های جهان

برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران، در رسانه های خارجی بازتاب گسترده ای داشت.

خبرگزاری "آذرنیوز" جمهوری آذربایجان با اشاره به برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در تهران نوشت: با رها شدن ایران از تحریمها، احساس امیدواری زیادی در میان شرکتهای حاضر در این نمایشگاه، بر سر شکوفایی احتمالی روابط تجاری ایران با جهان در آینده ایجاد شده است.

آذرنیوز در گزارش دیگری نوشت: مقامهای ایران و  هلند در آخرین روز برگزاری نمایشگاه نفت تهران در باره همکاریهای نفتی، مذاکره کردند و انتظار می رود در حاشیه این رخداد مهم، چند سند همکاری در حوزه نفت و انرژی میان دو کشور، امضا شود.

خبرگزاری "آذرتاج" جمهوری آذربایجان نیز گزارش داد: شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان "سوکار" در بیست و یکمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران حضور یافته است.

آذرتاج افزود: بیش از یکهزار شرکت ایرانی و 850 شرکت خارجی از 40 کشور در این نمایشگاه سالانه بین المللی، حضور پیدا کرده اند.

این خبرگزاری به نقل از "رکن الدین جوادی" مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مراسم گشایش این نمایشگاه گفت: شمار شرکتهای خارجی حاضر در این نمایشگاه نسبت به سالهای گذشته، افزایش نشان می دهد.

"دارمندرا پرادهان" وزیر نفت هند روز جمعه به رویترز گفت که بانکهای مرکزی هند و ایران توافق کرده اند که از بانکهای اروپایی برای پرداختهای معوقه نفتی به تهران، استفاده کنند.

شرکتهای پالایشگر هند پس از بسته شدن مسیر پرداختها به ایران از طریق "هالک بانک" ترکیه در سال 2013 میلادی، 55 درصد مبالغی را که باید در قبال خرید نفت به ایران بپردازند، در حسابهای خود نگهداری می کرده اند، گرچه پرداخت برخی از این مبالغ پس از یک توافق موقت اولیه برای لغو تحریمها، میسر شد.

شرکت پالایشگر هند به دلیل تحریمهای پیشین، 45 درصد مبالغی را که باید به ایران می پرداختند، به صورت روپیه در بانک "یوسی او" هند، پس انداز کرده اند.
تهران تاکنون از این مبلغ که حدود 130 میلیارد روپیه (معادل یک میلیارد و 950 میلیون دلار) است، برای واردات کالاهایی که مشمول تحریم نیستند، از هند استفاده می کرده است.

رویترز روز پنجشنبه به نقل از "رکن الدین جوادی" معاون وزیر نفت ایران گزارش داد که قراردادهای سرمایه گذاری تازه در صنعت نفت برای شرکتهای نفتی بین المللی تا ماه ژوییه آماده خواهد شد.

حدود 135 شرکت از جمله نمایندگان "بی پی"، "توتال"، "انی" ایتالیا و "رپسول" اسپانیا در نشست ماه نوامبر تهران در باره قراردادهای تازه نفتی ایران شرکت کردند هر چند که رونمایی از این قراردادها تاکنون چند بار به تعویق افتاده است.

قراردادهای تازه نفتی به سیستم بای بک (بیع متقابل) که به بیش از 20 سال پیش بازمی گردد، پایان خواهد داد که در آن شرکتهای خارجی از مالکیت ذخایر نفت و گاز یا گرفتن سهام در شرکتهای ایرانی، منع شده اند.

جوادی افزود: انتظار می رود که صادرات نفت ایران در روزهای آتی به 2 میلیون و 200 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

وبسایت رسمی وزارت نفت "شانا" نیز گزارش داد که تولید نفت ایران به 3 میلیون و 700 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

به گزارش رویترز، "او ام وی" بزرگترین شرکت اتریش یک تفاهمنامه با شرکت ملی نفت ایران برای احیای فعالیتهایش در ایران امضا کرد که زمینه های گوناگونی از ارزیابی حوزه های نفت و گاز تا سواپ نفت خام و محصولات نفتی را در بر می گیرد.

روزنامه "وال استریت ژورنال" نیز به نقل از سرویس خبری نفتی "شانا" نوشت: "رکن الدین جوادی" مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفته است که شرکت نفتی "بی پی"، قصد گشایش دفتر نمایندگی خود را در تهران در تابستان و انتقال فناوری و سرمایه به ایران پس از رفع تحریمها دارد.

پایگاه اینترنتی "هلنیک شیپینگ نیوز" نیز به نقل از "بیژن نامدار زنگنه" وزیر نفت ایران در حاشیه بیست ویکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران نوشت: هیچ مانعی در راه ایران برای بازپس گیری سهم از دست رفته خود در بازار نفت پس ار رفع تحریمهای بین المللی وجود ندارد.

این سایت به نقل از خبرگزاری "شانا" افزود: زنگنه گفته است که صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران از یک میلیون و 350 هزار بشکه در روز پیش از لغو تحریمها، اکنون مجموعا به 2 میلیون و 450 هزار بشکه رسیده است.

خبرگزاری "ترند نیوز" جمهوری آذربایجان نیز در خبری اعلام کرد: ایران و نروژ یک تفاهمنامه همکاری نفتی امضا کرده اند.

ترند نیوز در گزارش دیگری افزود: نروژ به همکاری در پروژه نفتی دریای خزر ایران، ابراز علاقه کرده است.

خبرگزاری "آذرنیوز" جمهوری آذربایجان نیز گزارش داد: شرکتهای نروژی و سوئدی با ایران برای ساخت و تولید تجهیزات آتش نشانی صنعت نفت، همکاری خواهند کرد.

به گفته "شهاب تفضلی" عضو انجمن تولید کنندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، مذاکره با 2 شرکت "فایرماکس" سوئد و "اف اف اس" نروژ برای ساخت تجهیزات آتش نشانی مورد نیاز در صنایع نفت، شامل انتقال فناوری به جای خرید صرف کالاهای تولید شده، می شود.

بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، از 16 تا 19 اردیبهشت ماه در محل نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شد.

کد خبر 260346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =