همکاری بانکهای کوچک خارجی با ایران در حال افزایش است

یک فعال اقتصادی مستقر در دوبی، گفت: بانکهای کوچکی هستند که همکاری خو را با ایرانیها آغاز کردند و تعداد آنها رو به رشد است.

پاتریک مرفی، یکی از شریکان شرکت کلاید اند کو مستقر در دوبی امروز (دوشنبه، 20 اردیبهشت ماه) در همایش قیر و ال پی جی موسسه آرگوس محل هتل اسپیناس پالاس تهران، گفت: با وجود این که تحریمهای ضد ایرانی در تراکنشهای مالی روی کاغذ برداشته شده است اما همچنان این ذهنیت در میان بانکهای جهانی وجود دارد که همکاری با ایران می تواند خطرناک باشد.

وی گفت: بزرگترین مشکل پیش روی بانکهای بین المللی برای همکاری با ایران، این است که بسیاری از آنها تابع بانکهای بزرگتری هستند که شعب اصلی آنها در نیویورک قرار دارد و همچنان مشمول تحریمهای اولیه قرار دارند.

این در حالی است که دولت آمریکا بارها از علاقمندی به برقراری دوباره ارتباطات مالی میان شرکتهای ایرانی و شریکان خارجی آنها خبر داده است و آمریکاییها مطلع هستند که انجام نشدن تراکنشهای مالی برای شرکتهای ایرانی می تواند از سوی تهران به منزله عمل نکردن آمریکا به وعده های خود در توافق هسته ای تلقی شود.

این فعال اقتصادی گفت: مسئله این است که همه تراکنشهای مالی در جهان بر مبنای دلار آمریکاست، به همین دلیل بانکهای خارجی اگر بخواهند تراکنشهای خود را با ایران بر مبنای ارز دیگری انجام دهند، مجبور می شوند هزینه ها و پیچیدگیهای مالی گسترده ای را متحمل شوند که این موضوع آنها را از ادامه این روند باز می دارد.

مرفی همچنین گفت: بانکهای آمریکایی محدودیتهایی را ارتباط بانکهای اروپایی با بانکهایی ایرانی گذاشته اند.

کلاید اند کو دارای 45 دفتر در سراسر دنیا از جمله چین، نروژ، امارات متحده، انگلستان و کانادا و آمریکاست؛ این شرکت حقوقی خدمات مشاوره و شرکتهای بزرگ نفتی، بیمه و حمل و نقل و دریایی و کشتیرانی ارائه می دهد.

 

کد خبر 260354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =