۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳
  • کد خبر: 260561
بررسی شرکت پالایش نفت بندرعباس از منظر مدیریت HSE

مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست و به کارگیری سیستمی مناسب برای حفظ و ارتقای محیط کار سالم بدون هیچ گونه حادثه، آسیب و آلودگی به یکی از مهمترین الویتهای سازمانها بدل شده است.

سیسستم مدیریت HSE ابزاری برای مهار و بهبود عملکرد بهداشت، ایمنی و محبط کار در کلیه برنامه های توسعه ای صنعتی و غیر صنعتی است که در حقیقت سیستمی ادغام یافته و یکپارچه است.

هدف اصلی از  HSE به کارگیری از همه منابع انسانی، تجهیزاتی و مالی در حمایت از یکدیگر برای تامین سلامت و محیطی عاری از هر گونه حادثه و آسیب است.

از طرفی توجه به مقوله مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست در برخی از واحدهای مجتمع های صنعت نفت همچون واحد هیدروکراکر پالایشگاههای نفتی به دلیل اهمیت و کارایی ضرورت ویژه ای دارد.

یکی از دلایل اهمیت هیدروکراکر بخش واکنشی آنهاست که دارای بالاترین فشار عملیاتی است زیرا به دلیل ماهیت فرآیند هیدروکراکینگ، عمل شکست ترکیبات هیدروکربن در حضور هیدروژن نیازمند فشار بسیار بالا در حدود 200 بار است.

بنابراین بهره برداری در این فشار بسیار حساس است و ریسک نشتی را بالا می برد و بهره برداری در این فشار در شرایط دمایی بسیار بالا و حضور هیدروژن حساسیت زیادی دارد که این واحد را از نظر ملاحضات بهره برداری و بررسیهای ارزیابی ریسک در جایگاه خاصی قرار داده است.

از این رو به منظور «ارزیابی ریسک بهداشتی، ایمنی و محیط ‌زیستی واحد هیدروکراکر شرکت پالایش نفت بندرعباس به روش EFMEA» 2 فرم داخل و خارج از کشور با هم تلفیق شد و فرم واحد هیدروکراکر طراحی شد. سپس جنبه‌ ها در زمان عادی و تعمیرات اساسی از فعالیتهای واحد شناسایی و ارزیابی شدند.

به این منظور 24 فعالیت در زمان عادی و 6 فعالیت در زمان تعمیرات اساسی بررسی شد و شناسایی و رتبه‌ بندی جنبه ‌ها بر اساس تجربه های پیشین از حوادث به وقوع پیوسته و مشاهده های عینی انجام شد.

همچنین 291 جنبه در سه مرحله از چرخه حیات تولید، مصرف و دفع ضایعات شناسایی و ارزیابی شدند که از این تعداد 119 جنبه با عدد اولویت ریسک بالاتر از درجه مخاطره‌ پذیری بودند. 

سپس 10 درصد از RPN های اولویت‌ بندی ‌شده به سه دسته ریسکهای خیلی بالا، بالا و متوسط تقسیم ‌بندی و تجزیه و تحلیل شدند و برای آنها اقدامهای اصلاحی تعریف شد.

نتایج نشان داد بالاترین جنبه را ریسک زیست‌محیطی در زمان تعمیرات اساسی با RPN343 و مربوط به مصرف به خود اختصاص داده است و بیشترین ریسکهای واحد مربوط به ریسک ایمنی و بهداشتی با تعداد 68 مورد نسبت به ریسک زیست‌محیطی برابر با 54 مورد است.

بر این اساس نتایج به دست آمده حاکی از آنست که واحد هیدروکراکر سیستم کنترل ایمنی، بهداشتی و محیط‌ زیستی نسبتا بالایی دارد، اما به دلیل عملکرد این واحد در فشار و دمای بالا انجام اقدامهای اصلاحی و کنترلی قویتر برای ارتقای ایمنی امری ضروری به نظر می ‌رسد.

کد خبر 260561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =