۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
  • کد خبر: 260632
تولید نفت نیجریه به شدت کاهش یافت

شرکت نفتی اکسون موبیل آمریکا روز جمعه (24 اردیبهشت) اعلان کرد که صادرات نفت خام اصلی نیجریه را به حال تعلیق درآورده که موجب افزایش فشارهای اقتصادی ناشی از ناآرامی و خشونت در این کشور و رسیدن سطح تولید آن به پایین ترین سطح در چند ده سال گذشته شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سنگاپور و لندن، اکسون موبیل در بیانیه ای ضمن اعلام وضع فوق العاده، افزود: تحویل نفت خام به علت رخدادهای غیرقابل کنترل در تولید نفت خام کوا ایبوئه به حال تعلیق درآمده و بخشی از تولید به علت آسیب رساندن یک سکوی حفاری به یک خط لوله انتقال نفت، قطع شده است.

در حادثه جداگانه ای یک منبع امنیتی نیجریه گفت: چاه نفت شورون در واری در منطقه دلتای نیجریه منفجر شد که دومین انفجار در تاسیسات یک شرکت بزرگ نفتی آمریکا در نیجریه در یک هفته اخیر به شمار می رود و موجب افزایش نگرانی در باره ازسرگرفته شده عملیات شبه نظامیان مسلح مخالف دولت نیجریه دراین منطقه نفت خیز شده است.

در حالی که شورون و ارتش نیجریه در باره این حادثه اظهار نظری نکرده اند، اما حضور نیروهای نظامی در این منطقه، تشدید شده است.

شورون هفته گذشته نیز اعلان کرذد که سکوی عملیاتی این شرکت در دلتای نیجر هدف حمله شبه نظامیان قرار گرفته است.

تعطیل شدن این میدان های نفتی، موجب افزوده شدن بر مشکلات در تولید 2 نوع نفت خام عمده نیجریه یعنی سبک بونی و فورکادوس شده است که قبل از این میزان تولید نفت نیجریه را به کمترین میزان در 22 سال گذشته پایین آورده بود.

شل هفته گذشته فعالیت یک خط لوله اصلی انتقال نفت خام را تعطیل کرد و روز چهارشنبه گذشته برای صادرات نفت خام سبک بونی اعلان وضع فوق العاده کرد. این در حالیست که حمله ماه فوریه به یک خط لوله، موجب تعطیل شدن فعالیت پایانه صادراتی نفت فورکادوس با ظرفیت 250 هزار بشکه در روز شده بود.

به گفته کمی آدئوسان وزیر دارایی نیجریه، حملات شبه نظامیان تولید نفت نیجریه را از 2 میلیون و 200 هزار بشکه در روز به یک میلیون و 650 هزار بشکه در روز کاهش داده است.

بر اساس محاسبات رویترز، در صورت تداوم عدم تولید نفت خام کواایبوئه و دیگر انواع نفت خام، ممکن است تولید نفت نیجریه به حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش یابد که پایین ترین میزان از سال 1970 خواهد بود.



کد خبر 260632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =