نگرش سرمایه گذاران خارجی باید تغییر کند

یکی از اولویتهای مهم دولت جذب سرمایه گذاری خارجی است و سرمایه گذاران خارجی نیز برای حضور در کشور باید نگرش خود را تغییر دهند.

به گزارش شانا، علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت  با بیان این که فرصتهای زیادی برای سرمایه‌گذاری میان ایران و کشورهای مختلف جهان پس از برجام به‌وجود آمده است، افزود: سرمایه‌گذاران خارجی باید نگرش و دیدگاه خود را نسبت به ایران تغییر دهند و واقعیتهای امروز را مبنی بر شرایط جدید پس از تحریم‌ها و فرصتهای بی‌نظیر برای سرمایه‌گذاری در ایران ببینند.

وی گفت :در شرایط جدید، محدودیتها به مزیت و دغدغه‌ها به فرصت بدل شده و زمان آن فرا رسیده است که سرمایه‌گذاران خارجی در شرایطی مطمئن از سرمایه‌گذاری در ایران استقبال کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی  با بیان این که ایران رتبه اول منطقه را از نظر تولید علم و از نظر استناد به مقالات علمی، رشدی 11 برابر میانگین جهانی دارد، تصریح کرد: در عرصه‌های مختلف مانند نانو، بایو، سلول‌ درمانی و سرمایه‌گذاری در زیر ساختهای حوزه سلامت فرصتهای مناسبی برای مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی و انتقال دانش فنی به ایران ایجاد شده است.

طیب نیا اظهار کرد: با تصویب دولت مشوقهای متعددی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران به‌وجود آمده است و دولت همه حمایتهای لازم را از سرمایه‌گذاران خارجی حتی  بیش از سرمایه‌گذاران ایرانی اعمال می‌کند.

به گفته وی، تضمین پرداخت غرامت در صورت ملی شدن و سلب مالکیت، تضمین جبران خسارتهای ناشی از ممنوعیت و توقف موافقتنامه‌های مالی و تضمین خرید کالا و خدمات تولیدی از جمله مواردی است که دولت به صورت اقتصادی برای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی اعمال می‌کند.

طیب‌نیا گفت: امکان انتقال آزادانه ارز به کشور، برخورداری از حمایتهای یکسان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، انتقال آزادانه اصل سرمایه و منافع آن به صورت ارز و کالا، امکان سرمایه‌گذاری خارجی به صورت صد درصد، پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی در همه زمینه‌های تولیدی، همچنین حمل و نقل، ارتباطات، کشاورزی، خدمات، آب و برق، ساختمان و حوزه سلامت، امکان تملک زمین در ایران، ارائه پروانه اقامت سه ساله برای مدیران، کارشناسان و بستگان درجه یک آنها و امکان تمدید این اقامت را نیز از جمله امتیازهای پیش بینی شده  برای سرمایه‌گذاران خارجی است. است.

وزیر اقتصاد و دارایی با تاکید بر این که قوانین اقتصادی و مالیاتی در ایران بسیار جذاب است و  نرخ مالیات هرگز از 25 درصد فراتر نمی‌رود، ادامه داد: سرمایه‌ گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با معافیت مالیاتی 20 ساله همراه است و ورود و خروج به این مناطق نیاز به  ویزا ندارد؛ ورود و خروج مواد اولیه و کالا در این مناطق آزاد و از زیرساختهای لازم برای سرمایه‌گذاری در ایران در همه زمینه‌ها فراهم است.

وی گفت: هم اکنون با بیش از 60 کشور دنیا موافقتنامه برای حمایت از سرمایه‌گذاری امضا شده است و صندوق توسعه ملی دارای منابع عظیم مالی است که از طریق مشارکت در طرحهای سرمایه‌گذاری به‌صورت ارائه تسهیلات حمایت می‌کند.

طیب نیا تصریح کرد: سازمانی برای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی در دولت ایجاد شده است که در کنار سرمایه‌گذاران خارجی و همه خدمات و حمایتهای لازم را برای آنها انجام می‌دهد.

به گفته وی، ایران با دیپلماسی صلح و آرمان جهان عاری از خشونت با چشم‌انداز مناسب رشد اقتصادی، با آغوش باز برای همکاری با جمعیت جوان و تحصیلکرده با موقعیت فوق‌العاده مناسب جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی،شرایط مناسبی را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کرده است.

طیب نیا افزود: رفع تحریمهای اقتصادی علیه ایران نه تنها فرصتهای مغتنم و سودآوری در اختیار جامعه جهانی قرار داده که زمینه مناسبی برای مقابله با چالشهای اقتصادی منطقه خاورمیانه فراهم کرده است که می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش تنشهای سیاسی و آشوبهای اجتماعی در این منطقه داشته باشد.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: چشم انداز رشد اقتصاد بالا با جمعیت 80 میلیونی با نیروهای جوان و تحصیلکرده و تنوع جغرافیایی و اقلیمی در مجاورت بازار 300 میلیونی حوزه دریای خزر شرایط بی نظیری برای سرمایه گذاری فراهم کرده است.

طیب نیا اضافه کرد: شبکه ارتباطی مناسب در منطقه در کنار عطش به رشد و پویایی و تلاش برای ایجاد شبکه ها و خوشه های تولیدی و تجاری و قرار گرفتن در زنجیره تولید خدمات و کالا زمینه شکوفایی اقتصادی را فراهم آورده است.

وی گفت: موقعیت قابل توجه دولت در عرصه دیپلماسی و دست آوردهای دولت در اقتصاد از جمله کاهش تورم از بالای 40 درصد به 11 درصد و رشد اقتصادی مثبت بعد از یک دوره رشد منفی ناشی از اعمال تحریمهای بین المللی، شرایط منحصر به فردی را در کشور بوجود آورده است.

وی ادامه داد: این شرایط جدید، نه تنها موجب رونق اقتصادی، کاهش فقر و افزایش اشتغال در منطقه می شود، که می تواند با رونق اقتصادی در منطقه ریشه های رشد تروریسم که ناشی از فقر و مشکلات اقتصادی در منطقه است بخشکاند.

طیب نیا افزود: البته با توجه به کاهش قیمت نفت در شرایط دشواری قرار داریم اما اعتماد سرمایه گذاران خارجی و ورود آنها به بازار ایران با تضمینهای بلند مدتی که دریافت می کنند و همکاریهای دو و چند جانبه می تواند شرایط را عوض کند و تلاشهای بی وقفه ای برای رسیدن به این هدف در دولت آغاز شده است.

وی تاکید کرد: اجرای قانون رفع موانع تولید و سرمایه گذاری، ظرفیت جدیدی را برای ایجاد فضای رقابتی در کشور ایجاد کرده و سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی نیز شرایطی جدیدی را بوجود آورده است که به سمت ثبات و بهره وری بالا و کاهش موانع و محدودیت های اداری و اقتصادی حرکت می کنیم.

وی از شرکتهای داخلی وخارجی فعال دعوت می کرد که با مطالعه فرصتهای سرمایه گذاری و مشوق های در نظر گرفته شده مزیتهای سرمایه گذاری در ایران به ویژه در حوزه سلامت را در نظر بگیرند و به ایران بیایند.
.
وزیر اقتصاد دارایی، گفت: واقعیت اقتصادی در دنیا نشان می دهد که سودآوری سرمایه گذاری در حوزه سلامت دو برابر حوزه نفت و گاز است و شرکتهای بزرگ اقتصادی جهانی به همین دلیل به سمت ساخت بیمارستانهای زنجیره ای روی آورده اند و این نشان دهنده فرصتهای بزرگی است که در این زمینه بخصوص در ایران وجود دارد.

کد خبر 260662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =