عملکرد دفتر مدیریت پروژه شرکتهای نفتی بررسی شد

در دهه‌ گذشته «دفتر مدیریت پروژه» نقش برجسته‌ ای در بسیاری از سازمانهای پروژه‌ محور ایفا کرده است، اما با وجود افزایش تعداد این دفترها، درک شفافی از موجودیت و کارکردهای آن وجود ندارد.

دفتر مدیریت پروژه به عنوان یک واحد سازمانی با مسئولیت هماهنگی و مرکزیت بخشی پروژه های تحت نفوذ سازمان فعالیت می کنند که مجوعه وظایفی شامل ارائه آموزش، تهیه نرم افزار، تعیین خط مشی ها و رویه های استاندارد تا مدیریت مستقیم و واقعی پروژه ها و مسئولیت رسیدن به اهداف پروژه را بر عهده دارد.

با توجه به شرایط ویژه ایران در بخش صنایع نفت، گاز و پتروشیمی شرکتهای متعددی در این صنعت شکل گرفته که یکی از ویژگیهای اصلی این پروژه ها، گستردگی و برزگی آنهاست.

برای انجام پروژه های بزرگ در این صنعت، کشور نیازمند شرکتهای مهندسی و پیمانکاری با توانمندی در عرصه های فنی، مهندسی، مدیریتی و مالی است که براساس قانون حداکثر استفاده از توان داخلی، رسالت شرکتهای ایرانی، ظرفیت سازی است تا ضمن بهره گیری از قابلیتهای موجود همچون وجود منابع سرشار و دانش فنی و توان نیروی انسانی کشور، بتوان بر نقاط ضعف غلبه کرد.

این مسئله ضرورت ظرفیت سازی مدیریت پروژه در میان سازمانهای مهندسی و پیمانکاری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی بویژه راه انداز دفترهای مدیریت پروژه را مشخص می کند.

از این رو در تحقیق «موجودیت دفتر مدیریت پروژه در سازمانهای مهندسی و ساخت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران» ضمن بررسی موجودیت دفتر، زمان پیدایش، تعداد پروژه‌های در حیطه اختیار، میزان اختیارات، کارکردهای دفتر، دلایل پیاده‌سازی و چالشهای پیاده‌سازی دفتر مدیریت پروژه بررسی و تحلیل شده است.

بر اساس نتایج به دست آمده، دفتر مدیریت پروژه در سازمانهای مورد بحث موضوعی جدید است تا آنجا که بیش از 60 درصد دفاتر مدیریت پروژه در سالهای اخیر ایجاد شده‌اند. 

کارکردهایی مانند کنترل و نظارت بر عملکرد پروژه‌ها، ابزارهای نرم ‌افزاری مدیریت پروژه و ایجاد متدولوژی استاندارد مدیریت پروژه، بیشترین کاربرد را در سازمانهای موضوع تحقیق دارند.

دستیابی به اهداف «مثلث سه‌گانه‌ طلایی پروژه» شامل زمان، هزینه، عملکرد/کیفیت از بالاترین اولویت در میان دلایل پیاده‌سازی ایجاد دفتر است.

بزرگترین چالش پیاده‌ سازی دفتر مدیریت پروژه، ریسکهای تغییر فرهنگ سازمانی و پس از آن کمبود منابع انسانی حرفه ای در مدیریت پروژه است.
کد خبر 260665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =