برجام حرکتی هماهنگ و عالمانه برای لغو تحریمهای ایران بود

اهمیت پسابرجام بویژه در عرصه اقتصادی مهمتر از برجام است، اما باید این نکته مهم را در نظر داشت که تحقق انتظارهایی که از پسابرجام می رود، نیازمند همدلی در بهره گیری از فرصتها و زمانبر است.

به گزارش شانا، محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهوری در جمع سفیران و رؤسای نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور؛ امروز (شنبه، 25 اردیبهشت ماه) در نشست «برجام و اقتصاد مقاومتی، فرصتها و ظرفیتها»، و در محل وزارت امور خارجه، برجام را یک حرکت هماهنگ، عالمانه، مدبرانه و صبورانه برای برداشتن مانع تحریمها از مسیر رشد اقتصادی ایران اسلامی دانست و تاکید کرد: تحریمها نه تنها مانع تحقق ویژگی برون گرایی سیاستهای اقتصاد مقاومتی بودند، بلکه برای تحقق ویژگی درونزایی اقتصاد نیز مانع بزرگی به شمار می آمدند.

وی افزود: برجام قرار نیست برای ما رشد اقتصادی به همراه بیاورد، بلکه یکی از عمده ترین موانع بر سر راه رشد اقتصادی را برطرف کرد تا با تکیه بر توان درونی و بهره گیری از ظرفیتهای بیرونی بتوان رونق اقتصادی ایجاد کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهار کرد: اهمیت پسابرجام بویژه در عرصه اقتصادی مهمتر از برجام است، اما باید این نکته مهم را در نظر داشت که تحقق انتظارهایی که از پسابرجام می رود، نیازمند همدلی در بهره گیری از فرصتها و زمانبر است.

نهاوندیان با تاکید بر این که «دولت تدبیر و امید البته در اصلاح سیاستهای اقتصادی کشور منتظر برجام و رفع تحریم ها ننشست»، گفت: دولت از همان ابتدا معتقد بود که تحریمها مسبب همه مشکلات اقتصادی ما نبوده و نیستند از این رو اصلاح سیاستهای پولی و مالی را از آغاز کارش مورد توجه قرار داد.

وی ادامه داد: از اساس یکی از عوامل موثر در حصول برجام پیامی بود که از ثبات و آرامش فضای داخلی در شرایط برقراری تحریمها به میز مذاکرات رسید و نشان می دهد که دولت برای حفظ وضع آرام و بدون التهاب اقتصاد کشور عزم راسخ دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری تصریح کرد: برجام فرصتهای جدیدی پیش روی اقتصاد کشورمان ایجاد کرده است، اما نکته مهمی که دکتر روحانی هم بر آن تاکید دارند، بهره گیری از فرصتی است که رویکرد تعامل سازنده با اتکا بر مدل برد- برد می تواند، محقق کند.

نهاوندیان با بیان این که رویکرد تعامل سازنده بر پایه مدل برد-برد به خوبی به عرصه اقتصاد قابل تعمیم است، ادامه داد: در دوره پسابرجام باید طرفهای مذاکره اقتصادی کشور را دسته بندی کنیم. مقامات دولتی، فعالان بخش خصوصی، بانکها و موسسات مالی و اعتباری، موسسات رتبه بندی اقتصادی و ارائه مشاوره، رسانه ها، موسسه های سرمایه گذاری و صندوقهای ضمانت صادرات هفت بخش قابل توجه برای برنامه ریزی انجام مذاکرات هستند که باید برای مذاکره و تعامل با یکایک آنها برنامه ریزی داشته باشیم.

 برجام یک سند فرابخشی است

رئیس دفتر رئیس جمهوری یادآور شد: برجام یک سند فرابخشی است و سفرای ما باید دولتهای کشورهای محل ماموریت خود را برای اطمینان بخشی به فعالان بخش خصوصی درباره همکاری با اقتصاد ایران مجاب کنند.

وی گفت: باید برای گسترش تعاملات اقتصادی کشور با جهان از همه فرصتها در کوتاه ترین زمان بهره بگیریم، اما در عین حال باید از شتابزدگی هم پرهیز کنیم تا خطاهای گذشته تکرار نشده و ایران به بازار مصرفی بزرگ بدل نشود.

نهاوندیان افزود: در گسترش تعاملات اقتصادی به جهان باید اصلاح ساختار اقتصادی کشور و سپردن اقتصاد به بخش خصوصی را نیز مدنظر داشته باشیم. فعالان اقتصادی خارجی علاقمند به حضور در اقتصاد ایران باید به کارآفرینان بخش خصوصی مرتبط شوند چرا که آنها باید پرچمدار مدیریت اقتصاد باشند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری درون زا و برون نگر بودن را دو محور سیاستهای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: بر این اساس اقتصاد کشور باید به سمتی هدایت شود که ارزش افزوده و تولید آن بر پایه حرکتی در داخل کشور رونق و ارتقا یابد. نتیجه اولیه این تعریف آن است که برجام قرار نیست به تنهایی برای ما رشد اقتصادی به همراه بیاورد، بلکه برجام یکی از موانع عمده ای را که بر سر راه حرکت اقتصاد کشور وجود داشت برطرف کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر نهاوندیان در توضیح ویژگی برون نگر بودن سیاستهای اقتصاد مقاومتی اظهارداشت: برون نگر بودن این سیاستها به معنای آن است که توجه سیاستگذاران اقتصاد کشور تنها محدود به ظرفیتهای داخلی نباشد.
کد خبر 260702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =