کشور به ابتکار بخش خصوصی نیاز دارد

کشور بیش از سرمایه بخش خصوصی به مدیریت و ابتکار بخش خصوصی نیاز دارد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

به گزارش شانا، وزیر نیرو امروز (دوشنبه، 27 اردیبهشت ماه) در نشست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: این مساله به درون وزارت نیرو ارتباطی ندارد؛ اینگونه نیست که وزارت نیرو منابعی داشته باشد و از پرداخت آن خودداری کند.

حمید چیت چیان، تصریح کرد: یکی از مهمترین تنگناهای صنعت آب و برق این است که وزارت نیرو قراردادهای متعددی با بخش خصوصی دارد و بخش خصوصی نیز مطالبات زیادی از شرکتهای وزارت نیرو دارند اما در انجام تعهداتش نمی تواند عمل کند.

وی ادامه داد: وزارت نیرو و فعالیتهای بخش آب و برق با بخش خصوصی آمیخته است؛ در صورت خروج بخش خصوصی از این فعالیتها، دولت نمی تواند هیچ کاری انجام دهد.

چیت چیان گفت: اکنون بخش خصوصی وارد فعالیتهای بسیار بزرگتر در زمینه آب شده و نخستین قرارداد برای ساخت سد با سرمایه بخش خصوصی (سد چاش) در سفر اخیر رئیس جمهوری به سمنان امضا شده است.

وزیر نیرو اظهار کرد: نبود توازن میان درآمدها و هزینه های وزارت نیرو، گلوی اقتصاد آب و برق را فشار می دهد.

وی با بیان این که قیمت برق ایران در هیچ جای دنیا نیست، ادامه داد: در دنیا فقط مردم سه کشور آمریکا، سوییس و یک کشور اسکاندیناوی می توانند با درآمدشان میزان برق بیشتری بخرند؛ همه کشورها قدرت خرید برقشان کمتر از ایران است در حالی که کشورهای اروپایی درآمد سرانه شان 40 هزار دلار است.

وزیر نیرو افزود: یکی از زمینه هایی که اتاق ایران می تواند به صنعت آب و برق کمک کند، واقعی شدن قیمتهاست؛ البته نمی گوییم قیمتها باید گران شود، بلکه معتقدیم قیمتها باید واقعی شوند.

چیت چیان با بیان این که گران بودن قیمت آب و برق اجحاف به مصرف کننده است، تاکید کرد: اگر قیمتها از میزان واقعی پایین تر باشد با مشکل کنونی روبه رو می شویم که صنعت برق نمی تواند پول پیمانکارها و نیروگاهها را پرداخت کند.

وی یادآور شد: پیشنهاد می کنم یک کارگروه مشترک میان وزارت نیرو و اتاق ایران تشکیل شود و در موضوع واقعی کردن آب و برق با هم همکاری کنند.

وزیر نیرو با یادآوری توانمندیهای صنعت برق ایران، ظرفیت تولید برق کشور را 74 هزار میلیارد مگاوات عنوان کرد و گفت: ایران در رتبه چهاردهم جهان و نخست منطقه قرار دارد؛ ما یک واحد شبکه سراسری برای توزیع برق داریم که در کشورهای دیگر این امکان وجود ندارد.

وی با بیان این که اکنون ارتباط میان شبکه برق ما با هفت کشور دیگر امکانپذیر است، گفت: اکنون به ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان صادرکننده و از ترکمنستان وارد کننده هستیم؛ همچنین بتازگی مذاکراتی انجام شده است که تا دو سال آینده به شبکه تاجیکستان و روسیه نیز بپیوندیم.

چیت چیان اضافه کرد: امسال چهاردهمین سالی است که ایران بدون قطع کامل شبکه، برق خود را ارائه می کند؛ در همین مدت در آمریکا، هندوستان و ترکیه به صورت مکرر این قطعی اتفاق افتاده و این موضوع نشان دهنده ظرفیت و توان بالای ایران است.

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از 90 درصد کل نیاز برق شامل سخت افزار و نرم افزار در کشور تولید می شود و در بخش آب این رقم 95 درصد است.

وزیر نیرو با بیان این که در زمینه تولید تجهیزات، فعالیتهای پیمانکاری و مهندسی مشاور، شرکتهای پر افتخاری در صنعت برق داریم، گفت: هم اکنون بیش از 600 سد در کشور ساخته شده و 90 سد نیز در دست ساخت است.

چیت چیان گفت: همه فعالیتهای در حال انجام شامل مطالعات و مهندسی مشاور، پیمانکاری و ساخت تجهیزات، بدون استثنا بوسیله بخش خصوصی انجام می شود و ما یک سازنده دولتی نداریم.

وی این روند را یک افتخار بزرگ برای کشور دانست که توانسته صنعتی با این عظمت را به دست بخش خصوصی جلو ببرد.

به گزارش ایرنا، این عضو هیئت دولت یازدهم اضافه کرد: در زمینه آب نیز توانمندیهای قابل توجهی داریم؛ اکنون بیش از 100 طرح در زمینه آب و فاضلاب شهری و روستایی داریم که همه سرمایه گذاری آن توسط بخش خصوصی انجام شده است.

وی ادامه داد: 48 تریلیون ریال (چهار هزار و 800 میلیارد تومان) ارزش این سرمایه گذاریهاست؛ ما یک آب شیرین کن دولتی نداریم و همه فعالیت در زمینه آب شیرین کنها از سوی بخش خصوصی انجام می شود و دولت آب را از آنها خریداری و توزیع می کند.

کد خبر 260923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =