امکان بارگیری محموله‌های صادراتی از مخازن افزایش یافت

مدیر صادرات و واردات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از تجهیز پنج انبار جدید برای بارگیری محموله‌های صادراتی خبرداد.

اسماعیل حشم فیروز، در گفتگو با خبرنگار شانا با اعلام این که پیش از این محموله‌های صادراتی از سه مخزن مشهد، اصفهان و ساری بارگیری می‌شد، گفت: با تدابیر و شناخت گلوگاه‌های موجود پنج انبار جدید در شهرهای چابهار، قم، همدان، تبریز و کرمانشاه برای بارگیری تجهیز شدند.

وی افزود: با توجه به افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی در سال جدید نفکتشها و مخازن را برای بارگیری محموله‌های‌ صادراتی به فناوریهای روز تجهیز کردیم و تعداد مخازن قابل بارگیری را به هشت مخزن ارتقاء دادیم.

حشم فیروز، با اشاره به این که کشورهای همسایه خواهان خرید بنزین از ایران هستند، اظهارکرد: با توجه به نیاز کشور و واردات بنزین، امکان صادرات برای ما وجو ندارد ؛ ولی با افزایش ظرفیت تولید بنزین و وارد مدار شدن تولیدات پالایشگاه خلیج‌فارس امیدواریم از سال آینده به جرگه صادرکنندگان بنزین بپیوندیم.

وی اعلام کرد: کشورهای افغانستان، کردستان عراق، پاکستان و عراق خواهان خرید بنزین از ایران هستند که با مساعد شدن شرایط  مازاد مصرف بنزین داخل را به این کشورها صادر خواهیم کرد.

مدیر صادرات و واردات شرکت ملی پخش فرآورده‌‌های نفتی ایران تاکید کرد: برای حفظ بازارهای صادراتی‌امان باید فرآورده‌ها را براساس نیاز بازار هدف و مشتری ارایه دهیم.

وی، با اشاره به اینکه افغانستان،ارمنستان، پاکستان و تاجیکستان بازارهای هدف صادراتی فرآوردهای نفتی ایران هستند، اعلام کرد: برای افزایش بازارهای صادراتی باید زیرساختها را آماده و با شناخت گلوگاه‌های کار و رفع مشکلات، شاهد جهش خوبی در این زمینه باشیم.

حشم فیروز درباره میزان صادرات فرآورده‌های نفتی گفت:سال 94، صادرات نفت گاز به حدود 270 هزار تن رسید که در مقایسه با سال 93 رشدی سه هزار و 275 درصد را تجربه کرد.

وی، با بیان این که برآورد شرکت در بحث نفت گاز پارسال 500 هزارتن بود که به دلیل نوسانهای شدید بازار رقم یادشده محقق نشد، گفت: البته این آمار نسبت به سال 93 حدود سه هزار و 275 درصد افزایش داشت که دلیل عمده رشد این بود که تا پیش از آن ما نه تنها صادرکننده نبودیم؛ بلکه این فرآورده را وارد می کردیم.

حشم فیروز اعلام کرد: با توجه به این که از اوایل سال 94 صادرات مازاد مصرف آغاز شد ما برآورد کرده بودیم که به 500 هزارتن برسیم که متاسفانه به آن دست پیدا نکردیم، اما طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته بدون شک تا پایان سال 95 رقم 500 هزار تن محقق خواهد شد.

مدیر صادرات و واردات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در بخش بانکرینگ نفت گاز در سال 93 به عدد 124 هزار تن دست یافتیم که این رقم با بیش از 94 درصد رشد به 240 هزار و 325 تن رسید.

وی ادامه داد: بانکرینگ نفت کوره در سال 93 سه میلیون و 512 هزار و 240 تن بود که در سال 94 با 25 درصد رشد به چهار میلیون و 400 هزار تن رسید.
همچنین، در صادرات نفت سفید در سال 93 به رقم 500 تن رسیدیم که پارسال با دو هزار و 600 درصد رشد به 13 هزار و 500 تن دست یافتیم.

وی بیان کرد: سوخت هواپیما با 15 هزار تن سال گذشته 400 درصد رشد را نسبت به سال 93 با عدد سه هزار تن تجربه کرد.

حشم فیروز ادامه داد: در بخش صادرات گاز مایع هم 400 درصد رشد داشتیم و از رقم 30 هزار تن سال 93 به 127 هزار تن در سال 94 رسیدیم، صادرات گوگرد با 20 درصد افت به 69 هزار و 500 هزار تن رسید، در حالی که سال 93 این رقم 87 هزار تن بود.

به گفته وی، کاهش صادرات گوگرد به دلیل کمبود تولید و شرایط اورهال پالایشگاه اراک بوده و شرکت هر آنچه را تحویل گرفته فروخته است.

کد خبر 260967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =