ایران جاذبه های فراوانی برای سرمایه گذاری دارد

معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر این که آسیا روزی به مهمترین کانون توسعه دنیا بدل می شود، گفت: مطالعات جهانی نشان می دهد قرن 21، قرن جابجایی قدرتهای اقتصادی در سطح بین المللی است و سهم و نقش کشورهای حاشیه اقیانوس هند در عرصه اقتصاد بیش از پیش می شود و کشورهای قاره کهن نقش فعال تری در عرصه بین المللی ایفا خواهند کرد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانیری امروز (پنجشنبه، 30 اردیبهشت ماه) در نشست رؤسای مناطق آزاد اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند با مهم خواندن برگزاری چنین نشستهایی اظهار امیدواری کرد مناطق آزاد و جاذبه هایی که در این کشورها وجود دارد زمینه را برای انجام توافقهای مهم ایجاد کند و نقش ارزشمندی در افزایش فعالیتهای بازرگانی میان کشورهای عضو داشته باشد.
 
وی یکی از اصلی ترین نیازهای شکل گیری معادلات جدید جهانی را ایجاد اتحادیه های نوظهور برای کارهای مهم اقتصادی در آسیا دانست و گفت: بدون شک تفکر ایجاد و برگزاری نشست رؤسای مناطق آزاد اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند بر اساس همین آینده نگری و جمع شدن 20 کشور همسایه اقیانوس هند از سه قاره آسیا، اقیانوسیه و آفریقا می تواند سهم آنها را در تبادلات اقتصادی جهان افزایش دهد.
 
معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: مناطق آزاد و بخش خصوصی و دیگر سازمانهایی که می توانند در توسعه برنامه های اقتصادی مؤثر باشند باید با برگزاری چنین نشستهایی در پیشبرد اهداف عالی ای که برای اتحادیه تنظیم شده مؤثر باشد.
جهانگیری تأکید کرد: اتحادیه باید از فرصتهای پیش رو برای کسب منافع مشترک اعضای استفاده کند و در مسیر آزادسازی تجاری، کسب موانع دادوستد، جذب سرمایه و فناوری و بسترسازی برای همکاری بخش خصوصی گام بردارد.
 
وی تصریح کرد: از مهمترین اهداف چنین اتحادیه هایی باید افزایش درآمد سرانه مردم باشد. بیش از دو میلیارد نفر از ساکنان حاشیه اقیانوس هند که هم اکنون تولید ناخالص آنها هفت هزار میلیارد دلار است، باید سهم بیشتری از اقتصاد دنیا در اختیار داشته باشند.
 
معاون اول رئیس جمهوری با اعلام آمادگی ایران برای توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای شرق به ویژه اعضای کشورهای حاشیه اقیانوس هند، ویژگیهای منحصر به فرد ایران در ابعاد اقتصادی و جغرافیایی را تشریح کرد و گفت: ظرفیتهای ایران در حوزه انرژی، ذخایر معدنی، نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده این فرصت را در اختیار کشورهای دیگر قرار می دهد تا سرمایه گذاری جدی در بخش های مختلف داشته باشند.
 
جهانگیری ادامه داد: ایران می تواند کریدور ارتباط کشورهای حاشیه اقیانوس هند با بازار 300 میلیونی آسیای میانه و قفقاز باشد و در این زمینه برنامه ریزی گسترده ای در زیرساختها نظیر راه، راه آهن و بنادر انجام داده است.
 
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به برنامه ریزی کشور برای جذب صدها میلیارد دلار در بخشهای مختلف گفت: ایران بعد از توافق هسته ای در نظر دارد تا پرشی بلند در بخشهایی که مزیت نسبی آن محسوب می شود، انجام دهد.
 
جهانگیری سپس به مزیتهای مناطق آزاد کشور به ویژه منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و اظهار داشت: بندر چابهار نقطه ای مهم و استراتژیک برای ایران است که ارتباط کشور با آبهای آزاد را میسر می کند بنابراین برنامه ای برای توسعه راه آهن، صنایع و راههای آن طراحی کرده ایم و امیدواریم اعضای اتحادیه مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند به ویژه هند برای سرمایه گذاری در چابهار سریع تر وارد عمل شود.
پیش از سخنان معاون اول رئیس جمهوری، اکبر ترکان، دبیر مناطق آزاد با اشاره به اینکه همکاری کشورهای حاشیه اقیانوس هند که منطقه شان همواره کانون صلح و ثبات بوده می تواند منجر به افزایش مناسبات اقتصادی و تجاری این کشورها بدل شود، گفت: مناطق آزاد دارای مزیتهای خاصی نظیر معافیت از قوانین مالیاتی و گمرکی هستند و باید با اتکا بر آن سطح همکاریها را به حدی رساند که برای مردم کشورهای عضو رفاه و پیشرفت به دنبال آورد.
دبیر اجلاس رؤسای مناطق آزاد اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند با ا شاره به اهداف اجلاس، ویژگیهای مناطق آزاد در توسعه و کشورهای عضو برای ارتقایمناسبات اقتصادی و فرهنگی را برشمرد و گفت: این همکاریها می تواند الگوی مناسبی برای دیگر اتحادیه های منطقه ای باشد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز با اشاره به جایگاه این بندر در توسعه و تجارت و احیای مسیر جاده ابریشم گفت: چنین همکاری هایی می توانند منجر به هم افزایی میان کشورهای منطقه شود.
معاون اول رئیس جمهوری در پایان از جشنواره اقوام و عشایر که در حاشیه این اجلاس برگزار شده بود بازدید کرد.
کد خبر 261162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =