مشتریان پیشین خواهان ازسرگیری خرید نفت خام ایران هستند

وزیر امور اقتصادی و دارایی از اشتیاق خریداران پیشین نفت ایران برای خرید نفت خام با شرایط پیش از تحریم خبر داد.

به گزارش شانا، علی طیب نیا در حاشیه برگزاری چهل و یکمین  اجلاس بانک توسعه اسلامی درباره ارزیابی خود از وضع اقتصاد ایران در گفتگوی تلویزیونی با شبکه مترو تی وی اندونزی گفت: ما از مدتها پیش مسائل اقتصاد ایران را آسیب شناسی کرده بودیم و به این نتیجه رسیدیم که یکی از مشکلات اساسی ما وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی است.
 
وی افزود: سهم بالای درآمدهای نفتی و سهم بالای درآمدهای ارزی دولت حاصل از فروش نفت 2 مشکل عمده ای بود که ایران را نسبت به درآمدهای نفتی آسیب پذیر کرده بود. بنابراین ما تصمیم گرفتیم که وابستگی اقتصاد را به نفت کاهش دهیم.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تحریمها با وجود همه هزینه ها و آسیبهای تحمیلی به مردم ما واقعیتهایی را هم بیش از پیش برایمان آشکار کرد و این واقعیت، ضرورت کاهش وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی بود.
 
طیب نیا با بیان این که در دوران تحریمها توانستیم میزان وابستگی اقتصاد ایران به نفت را کاهش دهیم، تصریح کرد: در این دوران سهم نفت از بودجه و درآمد دولت کاهش یافت و تراز تجاری غیرنفتی ایران با مازاد روبرو شد؛ بنا براین تصمیم گرفتیم که در دوران پساتحریم نیز این سیاستهای اصولی را ادامه دهیم و شاهدیم که میزان وابستگی اقتصاد ما به نفت کم شده و به تبع آن آسیب پذیری مان نیز نسبت به کاهش قیمت نفت تقلیل یافته است.
 
وی افزود: به همین سبب بود که در میان کشورهای نفتی، ما کمترین اثر منفی  را از کاهش قیمت نفت متحمل شدیم و دیدیم که در شرایط کاهش قیمت نفت، کماکان روند نزولی تورم در ایران ادامه یافت و رشد اقتصادی که در دوران تحریم به منهای 6.8 درصد رسیده بود به نرخ مثبت سوق پیدا کرد.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تلاش می کنیم با نفت 40 دلاری بتوانیم به رشد اقتصادی پنج درصد دست یابیم که این پیش بینی کاملا عملی است و حتی می توانیم از آن فراتر رویم.
وزیر اقتصاد با دفاع از سیاست ایران برای افزایش صادرات نفت در شرایط کاهش تولید نفت دیگر کشورها اظهار کرد: به دلیل شرایط تحمیلی ناشی از تحریمها، صادرات نفت ما طی چندسال گذشته به حدود یک میلیون بشکه کاهش یافته بود در حالی که میانگین صادرات بلند مدت نفت ایران حدود 2.5 میلیون بشکه در روز بوده است و ما باید دوباره پس از رفع تحریمها سهمیه پیشین خود را احیا و صادرات خود را تثبیت کنیم.
 
طیب نیا یادآور شد: در دوران تحریم ما با کشورهایی روبرو بودیم که صادرات نفت آنها 10 میلیون بشکه بود.
وی در پاسخ به این سوال که «آیا ایران راهبرد خاصی برای افزایش صادرات خود به کشورهای آسیایی مثل چین و اندونزی دارد» گفت: بیشتر مشتریان نفت ایران در دوران پیش از تحریم، پس از برجام تمایل دوباره خود را برای معامله با ایران اعلام کرده و بسیاری از آنها قراردادهایی مطابق شرایط پیشین با ما امضا کرده اند.
 
طیب نیا افزود: اندونزی به عنوان مشتری پیشین ما مایل است بخشی از نیاز خود را از ایران تامین کند که ما این را فرصتی برای آغاز مبادلات تجاری میان 2 کشور می دانیم که در گذشته حدود 2 میلیارد دلار مبادله در سال داشته اند.
وی تاکید کرد: دوکشور تصمیم جدی دارند که مجددا مبادلات تجاری خود را افزایش دهند و تجارت نفت می تواند موتور موثر افزایش فعالیت سایر حوزه های تجاری شود.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: خوشبختانه روابط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دو کشور اندونزی و ایران همواره مثبت و سازنده بوده است؛ اندونزی بزرگترین کشور اسلامی جهان است و مشترکات فرهنگی تاریخی و دینی فراوانی با ایران دارد و مسئولین جمهوری اسلامی ایران همواره علاقمند هستند روابط خود با کشورهای اسلامی به ویژه اندونزی را توسعه دهد.
 
طیب نیا تصریح کرد: من مطمئن هستم که با این علاقمندی که در مسئولین دو کشور وجود دارد در آینده نزدیک شاهد توسعه روابط و افزایش سطح همکاری های دو کشور خواهیم بود.
وی افزود: ما در همه مسائل سیاسی و بین المللی نوعی همگرایی و توافق نظر کم نظیری را با اندونزی داشته ایم اما متاسفانه حجم روابط اقتصادی به هیچ وجه متناسب با روابط سیاسی دو کشور نیست و علاقمندیم حجم مبادلات تجاری دو کشور به سطح پیش از دوره تحریمها برگردد.
طیب نیا تصریح کرد: سفر رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان مدیریت ایران و بنده به اندونزی، همگی حاکی از علاقه ایران برای توسعه روابط ایران و اندونزی است.
وی گفت: در جلسه روز گذشته خود با وزیر دارایی اندونزی، درباره ضرورت توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور و همچنین توسعه تجارت نفت و برقراری روابط کارگزاری میان بانکهای دو کشور توافق کردیم، هر چه سریعتر اقدامات اجرایی صورت پذیرد.
به گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، طیب یادآور شد: من فکر می کنم حوزه های زیادی برای توسعه روابط اقتصادی وجود دارد که علاوه بر تجارت، سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی نفت و صنایع پتروشیمی جزء مواردی باشد که ما نسبت به آن اقدام کنیم.
وی در ادامه یادآور شد : صادرات خدمات فنی و مهندسی در بخشهایی مانند  احداث نیروگاه می تواند از حوزه های مورد همکاری 2 کشور باشد.
طیب نیا در پایان در خصوص میزان سرمایه گذاری ایران در اندونزی یادآور شد: دولت برنامه ریزیهایی برای مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی ایرانی در اندونزی انجام داده و سرمایه گذاری مشترک با کشور دوست و برادر اندونزی مایه خوشحالی ما می باشد.
کد خبر 261166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =