پیشرفت طرح گاز رسانی به استان سیستان و بلوچستان

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که دولت برنامه ریزی خوبی برای توسعه سیستان و بلوچستان فراهم کرده است، گفت: طرحهای انتقال انرژی و گاز رسانی به سیستان و بلوچستان با پیشرفت همراه بوده است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری عصر پنجشنبه (30 اردیبهشت ماه) در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان با بیان این که موضوع اقتصاد مقاومتی جدی است، گفت: اقتصاد کشور باید بتواند در برابر حوادث پیرامونی تاب و مقاومت داشته باشد اگر بنیه اقتصاد کشور قدرتمند شود در برابر اتفاقهایی که سبب آسیب برای کشورهای شرق آسیا شد، مقاومت خواهد کرد بویژه این که ما به شکل مضاعف تحریمهای ظالمانه را تجربه کرده‌ایم.
 
وی با تشبیه پنج رویکرد اساسی اقتصاد مقاومتی، گفت: هیچکس نباید در برابر اجرای این رویکردها مقاومت کند و در غیر این صورت باید مسئولیت را در اختیار کسی قرار داد که توان برنامه ریزی و رفع موانع به منظور دستیابی به این اهداف را دارند.
معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر این که انتظارم ازمدیریت استان راه اندازی واحدهای راکد و نیمه فعال است، از ابلاغ دستورعملی برای کمک و رفع موانع دستگاه‌های دولتی به موضوع صادرات خبر داد و گفت: استان سیستان و بلوچستان دارای مرزهای آبی و خاکی گسترده ای است و می تواند در فضای جدید امکانات بیشتری برای راه اندازی چرخ تولید و صادرات داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که دولت برای 24 بند اقتصاد مقاومتی نظیر بهره وری، برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت تدوین کرده است، اظهار کرد: چرخ تولید کشور امسال باید به حرکت درآید به همین منظور راه اندازی دوباره واحدهای کوچک و متوسط راکد و نیمه فعال در دستور کار قرار گرفته است و روشن شدن چراغ این واحد ها معیار ارزیابی مدیران استانهاست.

جهانگیری همچنین از برنامه ریزی عملیاتی برای مبارزه با قاچاق کالا یاد کرد و از مسئولان استان خواست تا به صورت هفتگی و ماهانه عملکرد خود در احیای فضای کسب و کار و رونق اقتصادی را رصد کنن .

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که هر متر از سواحل مکران همانند گوهری برای کشور ارزشمند است به دستور رهبر معظم انقلاب برای احیای این سواحل اشاره کرد و گفت: کار بزرگی در بندر شهیدبهشتی چابهار در حال انجام است تا این بندر از یک سو به جایگاهی برای ترافیک کالا به کشورهای منطقه و از سوی دیگر به محلی برای صادرات و واردات کشور بدل شود.
 
جهانگیری با اشاره به پیشرفت طرح راه‌آهن چابهار زاهدان ، ایجاد قطب پتروشیمی در چابهار ، احداث صنایع فولاد ، انتقال انرژی و گاز رسانی و تغییر کشت در استان گفت: دولت برنامه ریزی خوبی برای توسعه استان فراهم کرده و امیدواریم در گردشگری و تجارت مایه تحول شود.
معاون اول رئیس جمهوری همچنین ارتباط ایران با کشورهای پاکستان و افغانستان را صمیمی خواند و گفت: ممکن است در مسائل مرزی گاهی به دلیل برخی عناصر تنشهای کوتاهی وجود داشته باشد اما ما قادریم نیازهای کشورهای برادر را در عرصه‌های مختلف برآورده کنیم.
جهانگیری تأکید کرد امروز همدلی در استان حاکم است و میان شیعه و سنی برای توسعه استان پیشرفت و رفع مشکل مردم همدلی وجود دارد که قابل احترام است.
معاون اول رئیس جمهوری همچنین ضمن تبریک میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) از حضور در جمع مردم خونگرم سیستان و بلوچستان ابراز خرسندی کرد و گفت: بدون تردید اجرای برنامه ها و طرحهای دولت در سواحل مکران و چابهار تأثیر بسیاری در کل کشور خواهد داشت.
پیش از سخنان معاون اول رئیس جمهوری وزیران صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تشریح طرحهای در دست اقدام وزارتخانه های خود اظهار امیدواری کردند با تعامل منطقه ای و تکمیل طرحها ، استان در آینده ای نزدیک شاهد رونق و شکوفایی باشد.
استاندار سیستان و بلوچستان توجه دولت تدبیر و امید به جایگاه استان به ویژه در صادرات و افزایش تعامل با کشورهای همسایه را سبب توسعه اقتصادی و فرهنگی ارزیابی کرد و گفت: همکاری و پیوند مردم سه کشور ایران پاکستان و افغانستان ضامن صلح و امنیت پایدار در منطقه است.
 
وی با اشاره به موضوعهایی نظیر تغییر الگوی کشت، احیای تالاب هامون ، ضرورت انتقال انرژی و بهره گیری از انرژیهای پاک، توسعه راه های مواصلاتی، اکتشاف معادن ،حمایت از گردشگری و صنایع دستی، شیلات و دامپروری اظهار کرد: ما در چارچوب برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در نظر داریم با اتکا به منابع استانی گامهای مؤثری در اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزودی و توسعه بر اساس عدالت برداریم.

چند تن از مدیران استان با تبیین برنامه های اجرا شده در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ، توضیحاتی درباره چشم انداز و موانع پیش رو ارائه کردند.

سپس مولوی شیخ عبدالحمید نیز دیدگاههای خود برای تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه استان را تبیین کرد.
کد خبر 261175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =