تاثیر رفتارهای اجتماعی زیست محیطی بر توسعه اجتماعی

امروزه بحرانهای سیاسی، اقتصادی و مسائلی نظیر محدودیت دوام ذخایر فسیلی، نگرانیهای زیست محیطی، رشد اقتصادی و میزان مصرف همگی مباحث جهان شمولی هستند که تلاش محققان را برای یافتن راهکارهای مناسب درباره مصرف انرژی و بحرانهای زیست محیطی به همراه داشته است.

توجه به این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که همچنان منابع فسیلی و میزان بهره وری از آنها به عنوان پشتوانه اقتصادی و سیاسی کشورها معرفی می شود و تمام شدن این منابع، نه تنها تهدیدی برای اقتصاد کشورهای صادرکننده، بلکه نگرانی عمده ای برای نظام اقصادی کشورهای وارد کننده نیز ایجاد می کند.

اما با این حال روند مصرف انرژی در کشورهای درحال توسعه نشان می دهد که رشد جمیعت، توسعه فنی، اقتدار سیاسی، اسقلال مالی و شکوفایی فرهنگی رابطه مستقیمی با مصرف انرژی دارد.

این در حالی است که رشد مصرف انرژی و افزایش نیاز به آن از یکسو و محدودیت ذخایر و پایان پذیر بودن منابع انرژی فسیلی و مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف این منابع از سوی دیگر دلایل قابل توجهی است که ضرورت ایجاد تغییر در نگرشهای مصرفی افراد را گوشزد می کند.

اتخاذ راهکارهای مناسب برای جلوگیری از اتلاف و مصرف بی رویه انرژی و البته اصلاح رفتارهای زیست محیطی افراد به صورت کلی و اصلاح الگوی مصرف به صورت جزئی در رابطه با منابع انرژی در کشور ما نیز روز به روز بیشتر احساس می شود، چراکه جلوگیری از به هدر رفتن منابع سوختهای فسیلی، علاوه بر دستیابی سریعتر به توسعه پایدار و حفظ منابع برای نسلهای بعدی، کاهش آلودگیهای زیست محیطی را که یکی از معضلات اصلی جوامع امروزی است، در پی خواهد داشت.

درباره ایران نیز توجه به مقوله محیط زیست ارتباط تنگانگی با صنعت نفت دارد. چرا که ورود این صنعت در هر منطقه پیامدهای گوناگونی دارد که یکی از  این آنها، تغییرات زیست محیطی است اگرچه تلاش می شود علاوه بر بهره برداری بهینه از منابع  طبیعی، ساختار زیست بوم منطقه با دگرگونیهای گسترده همراه نشود.

یکی از راهکارهای اجتناب از آسیب رساندن به محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن، تغییر رفتار انسانها به سمت و سوی ابعاد طبیعت گرایانه است. این در حالی است که دستیابی به تغییرات رفتاری در ارتباط با موضوعی خاص، در ابتدا نیازمند تغییر در نگرش افراد نسبت به همان موضوع است.

هدف نهایی حفاظت محیط زیست در رابطه با محیط اجتماعی، توسعه و افزایش آگاهیهای زیست محیطی در سطح جامعه و نیز تقویت فرهنگ زیست محیطی در سطوح مختلف اجرایی است.

در مقاله «تاثیر رفتارهای اجتماعی زیست محیطی بر توسعه اجتماعی» تلاش شده است تا از منظر جامعه شناسی محیط زیست، رفتارهای اجتماعی زیست محیطی کارکنان پارس جنوبی (عسلویه) بررسی شود.

بر این اساس مشخص شد که میان شبکه های مشارکت مدنی افراد و رفتارهای اجتماعی زیست محیطی همخوانی وجود دارد و رفتار منطبق با محیط زیست است.

همچنین نتایج حاکی از آنست که هنجارهای اجتماعی افراد با رفتارهای اجتماعی زیست محیطی هماهنگی دارد.

کد خبر 261273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =