چابهار به قطب تجارت و انرژی منطقه بدل می شود

نخست وزیر هند در آستانه سفر تاریخی به ایران با بیان این که فصل جدیدی در روابط ایران و هند در حال شکل گیری است، گفت: در این روابط جدید چابهار به مرکز منطقه ای ترانزیت، انرژی و تجارت منطقه بدل می شود.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، نارندرا مودی با اشاره به اهمیت بندر چابهار در گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی کشورهای منطقه افزود : فرصتهای سرمایه گذاری در چابهار می تواند به نفع ایران، هند و کل منطقه باشد.
 
وی با ابراز خرسندی از پیشرفتهای بدست آمده در خصوص چابهار تصریح کرد: بخش خصوصی و دولتی هند به شدت علاقه مند به سرمایه گذاری در چابهار است.
 
مودی درعین حال تاکید کرد که هند از سرمایه گذاری ایران در این کشور استقبال می کند. 
 
وی در پاسخ به پرسشی درباره آینده خط لوله انتقال گاز از بندرچابهار به گجرات اظهار کرد: 2 کشور همه شیوه های مناسب برای انتقال گاز از ایران به هند را مورد بررسی قرار می دهند. 
 
مودی لغو تحریمهای بین المللی علیه ایران را فرصت بزرگی برای توسعه روابط دو کشور دانست و گفت: ایران و هند همکاری خود را در زمینه های تجاری، فناوری، سرمایه گذاری، زیربنایی و امنیت انرژی توسعه می دهند. 
 
وی انرژی را از مهمترین زمینه های همکاری دو کشور دانست و تصریح کرد: همکاری دو کشور در میدان گازی فرزاد ب روابط ایران و هند را از روابط مشتری و فروشنده به شرکای واقعی در حوزه انرژی تغییر می دهد.
 
نخست وزیرهند با اشاره به دیدارش با رئیس جمهوری اسلامی ایران در اوفای روسیه در سال گذشته اعلام کرد: در این دیدار فرصتهای همکاری بین دو کشور در زمینه بنادر، کود شیمیایی و پتروشیمی را بیان کردم. 
 
به گفته وی نخست وزیر هند، در این سفر به شدت تحت تاثیر اراده و تصمیم جدی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت راهبردی با هند قرار گرفتم . 
 
ایران ارزشمندترین شریک منطقه ای هند 
 
مودی در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه های خود در سفر به ایران اظهار کرد: ایران یکی از همسایه های هند و یکی از شرکای ارزشمند این کشور در منطقه است. 
 
وی با بیان این که ایران و هند با روابط تاریخی و تمدنی، دارای منافع مشترکی در زمینه برقراری صلح و ثبات در منطقه هستند، افزود: مقابله با تروریسم بین المللی و ایدئولوژی رادیکالی از چالشهای بزرگ دو کشور است . 
 
نخست وزیر هند اتصالات و کریدور شمال و جنوب را از جمله اهداف بلند پروازانه دو کشور عنوان و تصریح کرد: روابط دو کشور در آینده در زمینه زیربنایی، مشارکت در بخش انرژی، تجارت و تبادلات فرهنگی گسترش می یابد. 
 
وی افزود: من به نتایج واقعی همکاری دو کشور در زمینه انرژی، زیربنایی، تجارت و اتصالات اعتماد کامل دارم. 
 
مودی با بیان این که فصل جدیدی در همکاری دو کشور در آینده گشوده می شود، تصریح کرد: تهران – دهلی نو با افزایش همکاریها، روابط راهبردی را آغاز می کنند. 
 
وی سرمایه گذاری هند در میدان گازی فرزاد ب را فرصتی برای دو کشور دانست و اظهار کرد: نیاز هند به انرژی با توجه به رشد اقتصادی این کشور هر روز بیشتر می شود و ایران می تواند در این خصوص جایگاه ویژه ای برای تامین انرژی هند داشته باشد. 
 
نخست وزیر هند ادامه داد: شرکتهای هندی تاکنون بیش از یکصد میلیون دلار در فرزاد ب سرمایه گذاری کرده اند و دو کشور می توانند همکاری مناسبی در این زمینه داشته باشند. 
 
وی درادامه خواستار توسعه همکاریهای تجاری و بازرگانی بین ایران و هند شد و تصریح کرد: ما منتظر عملیاتی شدن گفتگوها بین دو کشور برای افزایش مبادلات هستیم . 
 
مودی درادامه با اشاره به برنامه دیدار وی با رهبرمعظم انقلاب و رئیس جمهوری اعلام کرد: دراین دیدارها درباره مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفتگو می شود. 
 
وی درادامه به اهمیت روابط ایران و هند اشاره و تصریح کرد: روابط جامع ایران و هند برای صلح، ثبات و توسعه منطقه اهمیت بالایی دارد. 
 
نخست وزیرهند در پاسخ به پرسشی درباره مهمترین زمینه های همکاری دو کشور گفت: برداشتن گامهای واقعی برای گسترش اتصالات منطقه ای یکی از امید بخش ترین زمینه همکاری دو کشور است. 
 
وی مشارکت در زمینه انرژی، بنادر، راه آهن، پتروشیمی و توسعه روابط تمدنی را از اولویتهای همکاری دو کشور در بخشهای مختلف عنوان کرد. 
 
نخست وزیر هند روز یکشنبه در سفری 2 روزه و برای گفتگو با مقامهای عالیرتبه ایران وارد تهران می شود. 
 
سرمایه گذاری در بخش انرژی، زیرساختها، امضای سند توافق ترانزیت میان ایران، هند، افغانستان، امضای یادداشت تفاهم و برنامه مبادلات فرهنگی از جمله برنامه های های مودی در سفر به ایران عنوان شده است . 
 
سفر مودی به ایران نخستین سفر نخست وزیر این کشور به ایران در 15 سال گذشته است که به دلیل لغو تحریمها اهمیت زیادی دارد.
کد خبر 261286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =