سناریوهای وزارت نیرو برای گذر از اوج مصرف تابستان امسال

معاون راهبری شرکت مدیریت شبکه برق کشور، سناریوهای جدید وزارت نیرو برای مدیریت پیک مصرف تابستان امسال را تشریح کرد.

به گزارش شانا به نقل از وزرات نیرو، معاون راهبری شبکه برق کشور، گفت: وزارت نیرو در تابستان امسال سه سناریو برای رشد سه، پنج و هشت درصدی افزایش برق پیش بینی کرده است.

مصطفی رجبی مشهدی افزود: اگر در زمان پیک مصرف برق، صنایع کوچک نیز در در نظر گرفته شوند، آنگاه با حداکثر مصرف انرژی و رشد هشت درصدی مصرف برق روبه رو خواهیم بود.

به گفته وی، در حالت یادشده (رشد هشت درصدی) نیاز مصرف به حدود 54 هزار مگاوات ساعت خواهد رسید و برای رشد متوسط نیز که کف پیک خواهد بود، امسال، مصرف 52 هزار و 685 مگاوات را تجربه خواهیم کرد.

رجبی در ادامه با اشاره به این که برق مورد نیاز در زمان پیک مصرف برای رشد هشت درصد، حدود 2700 مگاوات افزایش خواهد داشت، افزود: اگر اقدامهایی که پیش‌بینی شده بموقع انجام شود، این کسری قابل تامین است.

وی درباره اقدامهای انجام شده برای گذر از پیک تابستان گفت: تعدادی نیروگاه جدید باید در مدار قرار گیرند که در بخش نیروگاههای حرارتی حدود 1697 مگاوات و جمع قدرت عملی آنها 1235 مگاوات است.

رجبی اظهار کرد: این نیروگاهها شامل نیروگاههای تابان 1 و 2 یزد و نیروگاه افق ماهشهر هر کدام با ظرفیت 162 مگاوات‌ و نیروگاه بخاری سرو در چادرملو با ظرفیت 160 مگاوات ساعت برای نخستین بار با شبکه سراسری سنکرون شده اند و در مدار قرار خواهند گرفت.

به گفته وی، نیروگاه گل‌گهر با 166 مگاوات و شهدای پیروز بهبهان که هر کدام دارای دو نیروگاه هستند و نیروگاههای تولید پراکنده نیز به این جمع اضافه می‌شوند تا بخشی از کسری برق کشور را جبران کنند.

معاون راهبری شبکه برق کشور با بیان این که نیروگاههایی که برای تعمیرات سالانه از مدار خارج شده بودند، تعمیرات حدود 94 درصد آنها به پایان رسیده است، اظهار کرد: 6 درصد باقیمانده نیز تا نیمه نخست خردادماه در مدار قرار می گیرند تا نیروگاههای موجود بتوانند حداکثر تولید پیش بینی شده را داشته باشند.

وی همچنین مدیریت بار را یکی از نکات برجسته برای گذر از پیک تابستان امسال خواند.

رجبی ادامه داد: اگر تامین آب نیروگاههای اصفهان و مفتح بموقع انجام شود، حدود 350 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شود.

وی گفت: اگر موفق شویم نرخ سوخت نیروگاههای بزرگی که در اختیار صنایع هستند را با نرخ سوخت دیگر نیروگاههای در اختیار وزارت نیرو، همسان کنیم می‌توانیم از ظرفیت آنها بخوبی استفاده و بیش از 500 مگاوات کسری برق کشور را نیز از این طریق جبران کنیم.

رجبی تصریح کرد: با بارندگیهای خوبی که امسال داشتیم در بخش برق‌آبی 555 مگاوات نیروگاه جدید شامل سه واحد نیروگاه سیمره و یک واحد نیروگاه مارون نیز در مدار قرار می‌گیرند و مشکلات اصلی ما در بخش انتقال و فرا توزیع مرتفع خواهد شد.

رجبی با بیان این که افزایش دمای هوا که از ابتدای سال داشته ایم موجب شده است تا شاهد رشدهایی حدود 5 درصد در دما و بیش از 8 درصد در مصرف انرژی باشیم، اضافه کرد: از نظر نیروگاهها و شبکه‌های انتقال و توزیع برای تأمین برق که ممکن است با گرمای زودرس در خرداد ماه کشور را غافلگیر کند، آمادگی داریم و همه تلاش خود را خواهیم کرد تا پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم.

کد خبر 261328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =