سال 95 نویدبخش رشد و شکوفایی اقتصادی است

رئیس کل بانک مرکزی، سال ۱۳۹۵ را باتوجه به ویژگیهای خاص از جمله اجرایی شدن برجام، سالی نویدبخش برای رشد و شکوفایی اقتصادی دانست و گفت: اولویت بانک مرکزی در سال جدید تامین سرمایه در گردش بنگاههای کوچک و متوسط است.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ولی اله سیف در آخرین نشست از میزگردهای های تخصصی همایش سیاستهای پولی و ارزی، ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری همایش، این رویداد را از غنای موضوعی کافی و بهره وری بالا نسبت به سالهای گذشته ارزیابی کرد و گفت: خرسندم که در این همایش ها، موضوعات روز مطرح می شوند و خوشبختانه هم اکنون بسته اقتصادی دولت با همکاری دستگاههای ذیربط نهایی شده است و همکاری همه نهادهای دولتی را می طلبد.
 
وی عزم جدی دیگر دستگاه ها را لازمه اصلاح نظام بانکی دانست و گفت: امیدوارم با همدلی و همکاری شکل گرفته در شرایط کنونی به وضع مطلوب اقتصادی دست یابیم ضمن آن که برای خروج نظام بانکی از شرایط تنگنای اعتباری، باید ارتباطات بین المللی و مبادلات اقتصادی با دیگر کشورها برقرار شود.

سیف با اشاره به اهمیت نسبت کفایت سرمایه بانکها گفت: یکی از اصولی که فعالان بانکی در شکل گیری مراودات و ارتباطات بین المللی باید به آن توجه داشته باشند اهمیت نسبت کفایت سرمایه در صورتهای مالی ترازنامه هاست که براساس سند بال ۲ این نسبت باید حداقل ۱۲ درصد باشد. این نسبت در ایران ۴.۵ درصد است که با حدنصاب فاصله معناداری دارد و باید با روش های مختلف این خلا برطرف شود.

وی ادامه داد: بانکهایی که نسبت کفایت سرمایه آنها زیر ۱۲ باشد امکان فعالیت بین المللی ندارند، از این رو بانک مرکزی باید با اعمال مقررات و نظارت بیشتر، بانکها را به سمت افزایش نسبت کفایت سرمایه هدایت کند.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر استفاده از ظرفیتهای اقتصادی در بخش خصوصی افزود: نظام بانکی لازم است به منظور دستیابی به رشد، توسعه و اشتغال از بخش خصوصی حمایت کافی را به عمل آورد همچنین باید تامین مالی به سمت بازار بدهی حرکت کند و تبصره های تکلیفی در بودجه اصلاح شود.

سیف با اشاره به رفع موانع برای بنگاههای کوچک و متوسط از سوی بانک مرکزی گفت: با ابلاغ بخشنامه جدید بانک مرکزی چکهای برگشتی و مطالبات غیرجاری مانعی برای این بنگاهها ایجاد نخواهد کرد، ضمن آن که به منظور حمایت از تولید، بدهیهای زیر یک میلیارد تومان بنگاهها به مدت یک سال تمدید می شود.
 
وی همچنین تصریح کرد: به منظور تامین تسهیلات برای بنگاههای تولیدی کوچک و متوسط، با تشکیل کارگروهی در استانداری ها، موضوع حمایت از آنها بررسی و اجرایی خواهد شد.

بیست و ششمین همایش سیاستهای پولی و ارزی با معرفی و تجلیل از سه چهره ماندگار نظام بانکی سیدعلی میلانی حسینی، عزیز فراشی و مرتضی نصیری در حوزه نظام بانکی پایان یافت.

کد خبر 261599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =