قطر میدان نفتی الشاهین را به مزایده گذاشت

قطر باوجود پیش بینیهای پیشین در باره تمدید قرارداد بهره برداری شرکت دانمارکی مرسک از میدان نفتی الشاهین، از شرکتهای بزرگ جهانی نفت برای ادامه تولید در این میدان مهم، دعوت به مزایده کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوحه، دو مقام رسمی گفتند: 6 شرکت بین المللی نفت از جمله بی پی و شرکت انگلیسی-هلندی شل در مزایده برای بهره برداری از بزرگ ترین میدان نفتی فراساحلی قطر رقابت می کنند.

این منابع به شرط ناشناس ماندن به علت محرمانه بودن این اطلاعات افزودند: دیگر شرکتهای رقابت کننده در این مزایده، مرسک، بهره بردار کنونی این میدان و همچنین شرکت های توتال، شورون و کونوکو فیلیپس هستند.

مقام های مرسک، شورون، کونوکو و قطر پترولیوم هنورز در این باره اظهارنظری نکرده اند و شل و بی پی نیز از اظهارنظر در این باره خودداری کردند.

به گفته سخنگوی توتال، پاتریک پویان، مدیر عامل توتال در ماه مه حضور در این مزایده را تایید کرد.

شرکت مولر – مرسک دانمارک مالک شرکت مرسک اویل قطر روز 4 ماه (15 اردیبهشت) اعلان کرد که با وجود حضور در این مزایده، احتمال بازنده شدن این شرکت و خروج از میدان نفتی الشاهین قطر که بیشترین مقدار نفت این کشور را تولید می کند، وجود دارد.

این در حالی است که از سالها پیش انتظار می رفت که قرارداد بهره برداری 25 ساله مرسک از الشاهین در هنگام پایان آن در سال 2017، تمدید شود.

اما دولت قطر سال گذشته میلادی (2015) با به مزایده گذاشتن بهره برداری از این میدان نفتی که از سال 1992 در اختیار مرسک است، این شرکت را شگفت زده کرد.

یک منبع در صنعت نفت قطر به رویترز گفت: این کشور به علت تمایل به افزایش میزان تولید از این میدان نفتی تا 500 هزار بشکه در روز، از شرکتهای عمده بین المللی برای رقابت در این مزایده دعوت کرده است.

شرکت مرسک اویل در طرح اولیه قصد داشت میزان تولید میدان الشاهین را تا سال 2010 به 525 هزار بشکه در روز برساند، اما از هنگام تصویب طرح توسعه این میدان نفتی در سال 2005، میزان تولید این میدان در حدود 300 هزار بشکه در روز ثابت باقی مانده است که حدود نیمی از کل نفت خام روزانه قطر را تامین می کند.

کد خبر 261662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =