اختلالات سمت عرضه و خوش‌بینی‌های کوتاه‌مدت نفت را برای سومین هفته متوالی صعودی کرد.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.
  
بازار نفت
سومین هفته صعودی نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 9/ 1 درصدی به قیمت 33/ 49 دلار معامله شد. اختلالات سمت عرضه و خوش‌بینی‌های کوتاه‌مدت نفت را برای سومین هفته متوالی صعودی کرد. افت ذخایر نفت تجاری آمریکا (بیشترین در 7 هفته) نفت را به‌صورت مقطعی به بالاتر از 50 دلار رساند. با وجود بازگشت از سطح مزبور با شناسایی سود، همچنان چشم‌انداز کمبود عرضه با کاهش تولیدات شیل، اختلالات سمت عرضه و رشد تقاضای بنزین از نفت در کوتاه‌مدت حمایت می‌کند. با این وجود، افزایش تولیدات اوپک می‌تواند کمبود عرضه را تا حدی جبران کند. موسسه UBS احتمال تعیین سقف تولیدات در نشست این هفته اوپک را کم می‌داند و تولیدات اوپک را برای تابستان 33 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرده است. علاوه بر این سطح بالای ذخیره نفت و چشم‌انداز رشد شاخص دلار فشار را بر نفت در میان‌مدت حفظ کرده است.

بازار سهام

شوک تک نماد خودرویی به بورس
دیروز شاخص کل بورس با افت 162 واحدی (2/ 0 درصدی) در سطح 76هزار و 690 واحدی متوقف شد. روز گذشته بازگشایی بزرگ ترین نماد گروه خودرویی، «خساپا» نزدیک ساعات پایانی معاملات شاخص کل را منفی کرد. نماد «خساپا» پس از تعدیل مثبت 126 درصدی سودآوری بازگشایی شد. با وجود اینکه تعدیل مثبت سودآوری عامل حمایت از این سهام بود، اما آزاد شدن سهام جایزه این نماد پس از افزایش سرمایه 125درصدی، انتظار برای تشدید فشار فروش را در این نماد تقویت کرده بود. با این حال، بازگشایی نماد نزدیک به قیمت پیش از توقف، هیجانات را تا حدودی کنترل کرد. بنابراین انتظار می‌رود نماد «خساپا» در ادامه روند متعادل تری را تجربه کند. با بازگشایی نماد «خساپا» یکی از ابهامات بازار برطرف شد، اما همچنان فضای احتیاطی میان معامله‌گران و انتظار برای محرک‌های جدی‌تر برای رونق بازار وجود دارد.

بازار ارز

جهش دلار با سه اهرم
دیروز هر دلار آمریکا با رشد 23 تومانی به نرخ 3493 تومان معامله شد. دیروز ارزش دلار در سطح بین‌المللی مجددا در بالاترین سطح در 2 ماه اخیر قرار گرفت. با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و نرخ درهم، رشد نرخ درهم نیز با رشد تقاضای آربیتراژی عامل حمایت از دلار شد. افت قیمت سکه با فشار اونس نیز باعث شد این معامله‌گران با رشد تقاضای دلار، از این اهرم برای حمایت از سکه استفاده کنند. از هفته پایانی بهمن سال گذشته نرخ دلار در کانال 3400 تومانی نوسانات داشت، در این میان، لمس مقطعی سقف 3500 تومانی را در دلار شاهد بودیم، اما این سطح برای نرخ دلار پایدار نبود. در شرایط کنونی احتمال عبور دلار از این سقف روانی وجود دارد، از سوی دیگر، افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها می‌تواند بار دیگر رشد دلار را ابتر کند.

بازار سکه

حمایت سطح یک میلیون تومانی از سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با افت 5 هزار تومانی به قیمت یک میلیون تومان معامله شد. روز گذشته افت اونس طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کرد، اما رشد نرخ دلار مانع از افت شدید آن شد. اونس طلای جهانی در پایان معاملات هفتگی نزدیک به کمترین سطح در 3 ماه اخیر متوقف شد. به این ترتیب در ابتدای معاملات روز گذشته، سکه به قیمت 994 تومان معامله می‌شد. در ادامه اما، معامله‌گران با افزایش تقاضای دلار، اقدام به حمایت از سکه کردند. روند قیمتی سکه چشم‌انداز حمایت سطح یک میلیون تومانی از قیمت سکه را تقویت کرده است. در هفته‌های اخیر تردیدها در مورد پایداری رشد اونس باعث تداوم حباب منفی(کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شد. اما افت اخیر اونس تا حدودی حباب منفی سکه را تخلیه کرده است.

بازار طلای جهانی

بیشترین افت هفتگی از نوامبر
هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 1/ 3درصدی (بیشترین افت هفتگی از آبان) به قیمت 8/ 1212 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار (1/ 3 درصدی از اول مه) با تقویت چشم‌انداز تسریع افزایش نرخ بهره آمریکا چهارمین هفته نزولی اونس را رقم زد. پیش‌تر آمارهای اقتصادی مناسب آمریکا و اظهارات نمایندگان فدرال رزرو و روز گذشته اظهارات جنت یلن، در مورد احتمال افزایش نرخ بهره در کوتاه‌مدت در صورت مناسب بودن شرایط اقتصادی شاخص دلار را به بالاترین سطح در 2 ماه اخیر و اونس را به کمترین سطح (6/ 1208 دلار) در 3 ماه گذشته رساند. بنابراین بیشترین رشد سه ماهه اونس (16 درصدی) که بیشترین در 30سال اخیر بود، تا حدی در هفته‌های اخیر تعدیل شد. همچنان آمارهای شاخص قیمت مصرف‌کننده، شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای و آمار اشتغال تصویر روشن تری از روند افزایش نرخ بهره ارائه می‌دهد.

بازار اوراق مسکن

احتیاط معامله‌گران برای دریافت وام
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت 8/ 1درصدی به قیمت 79 هزار و 354 تومان معامله شدند. احتیاط معامله‌گران برای دریافت وام در شرایط کنونی، عامل فشار بر «تسه»ها است. نرخ سود واقعی وام 22 درصد است. انتظار برای کاهش نرخ سود در سطح کلان و رشد غیرتورمی مسکن، احتیاط میان معامله‌گران برای دریافت وام را تشدید کرده است. به این ترتیب روز گذشته قیمت اوراق پس از بیش از 2 هفته پایین‌تر از سطح 80 هزار تومانی قرار گرفتند. با این وجود نزدیک شدن به فصل تقاضا و اقدامات دولت در راستای تقویت هر دو سمت عرضه و تقاضا چشم‌انداز خروج مسکن از رکود را ارائه می‌دهد؛ بنابراین تداوم رشد تدریجی «تسه»ها انتظار می‌رود. رشد 2/ 8 درصدی تعداد معاملات مسکن و رشد 8/ 2 درصدی قیمت مسکن نسبت به اردیبهشت سال گذشته بر رشد تدریجی تقاضا تاکید دارد.
کد خبر 261737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =