کریدور چابهار منافع ملی کشور را تامین می‌کند

کریدور چابهار منافع ملی را تامین می‌کند و به لحاظ ظرفیت جاده‌ای محدودیتی ندارد؛ از این رو به نظر می آید نیاز نباشد جاده جدیدی به این منظور ساخته شود.

به گزارش شانا، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت تاسیس کریدور چابهار با عضویت کشورهای هند٬ ایران و افغانستان گفت: افغانستان محصور در خشکی علاقه مند به استفاده از ظرفیتهای ترانزیتی ایران است تا به آبهای آزاد برای صادرات و واردات کالا دسترسی پیدا کند.

داود کشاورزیان با بیان این که در گذشته نیز کالاهای زیادی از بندرعباس به سمت کشور افغانستان از مسیر ایران ترانزیت می‌شد، تصریح کرد: دولت ایران علاقه مند به توسعه شرق کشور و سرمایه‌گذاری در بندر چابهار است؛ بنابراین ساخت راه‌ آهن چابهار_ سرخس در دستور کار قرار داده است تا به موازات کریدور بندرعباس_ سرخس، ظرفیت بیشتری برای جابجایی کالا ایجاد شود.

وی اظهار کرد: هندوستان علا‌قه مند است تا به بازار افغانستان دسترسی پیدا کند، بویژه پس از این که چینیها در پاکستان حضور پر رنگتری پیدا کردند، هندوستان نیز علاقه مند شد که بتواند برای موازنه، سهم بیشتری در بازار افغانستان داشته باشد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گفت: موضوع کریدور هندوستان_ ایران_ افغانستان_آسیای میانه از مدتها قبل مطرح شد و بحثهای کارشناسی آن نیز چند سال طول کشید؛ خوشبختانه در سفر نخست‌ وزیر هند و رئیس جمهوری افغانستان به ایران، موافقتنامه تاسیس کریدور چابهار امضا شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: دولت ایران از قبل اعلام کرده بود برای کاهش هزینه‌های بندری و جاده‌ای ترانزیت از کریدور چابهار تخفیفهایی می‌دهد تا بندر چابهار در سایه فعال شدن این کریدور توسعه پیدا کند.

به گفته وی، بر همین اساس، در موافقتنامه تاسیس کریدور چابهار، تسهیلاتی برای ترانزیت از کریدور چابهار اعمال می‌شود.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، کشاورزیان با اشاره به تخفیفهای اعمال شده برای ترانزیت کالا از کریدور چابهار ادامه داد: اعلام کرده ایم در زمینه مابه‌التفاوت سوخت حدود ۳۳ درصد تخفیف می‌دهیم.

وی گفت: مسیر ترانزیت کالا از چابهار تا مرز میلک  نسبت به بندرعباس تا مرز میلک، مقداری کوتاه می‌شود اما بیشترین تاثیر کوتاه شدن مسیر در حوزه دریایی است چون کشتیها حداقل یک روز زودتر به چابهار می‌رسند و به همین مقدار هزینه‌های جابجایی دریایی نیز برای صاحب کالا کمتر می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ظرفیت ترانزیت در کریدور چابهار با بیان این که این مسئله به دو عامل (ظرفیت بندر و میزان تقاضای افغانستان و دیگر کشورهایی که می‌خواهند از این کریدور استفاده کنند) بستگی دارد، اظهار کرد: محدودیتی به لحاظ ظرفیت جاده‌ای وجود ندارد و فکر هم نمی‌کنم نیاز باشد جاده جدیدی به این منظور ساخته شود.

کد خبر 261808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =