۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
  • کد خبر: 261848
یک حلقه چاه نفتی در منطقه سیری احیا شد

یک حلقه چاه تولیدی بسته واقع در سکوی نصر 2 منطقه عملیاتی سیری، پس از 30 سال احیا شد و در مدار تولید قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار شانا، امیرپژمان اکبری، کارشناس ارشد مهندسی بهره‌برداری منطقه سیری شرکت نفت فلات قاره ایران با اشاره به تلاش‌ واحدهای مهندسی و عملیاتی برای احیای این حلقه چاه گفت: این چاه هم‌اکنون پس از 30 سال با تولید تقریبی 600 بشکه در روز در مدار تولید قرار گرفته است و با کم شدن درصد آب تولیدی، امکان افزایش تولید تا 700 بشکه در روز از نیز این چاه وجود دارد.

وی با بیان این که پایش روزانه این چاه با هدف تولید بهینه و پایدار ادامه دارد، در مورد تاریخچه چاه B4 میدان دنا (سکوی نصر 2) گفت: این چاه در دیماه 1356 حفاری و به صورت طبیعی تکمیل شد و از اوایل سال 1357 در خط تولید قرار گرفت.

اکبری ادامه داد: بررسی تاریخچه تولید چاه حاکی از تولید متناوب آن به دلیل افت فشار سرچاهی بود، به طوری که این چاه تا اواخر 1365 به صورت مقطعی باز و بسته می‌شد و در نهایت با میانگین تولید چاه 250 بشکه در روز در تاریخ 18 بهمن‌ماه 1365 به طور کامل از خط تولید خارج شد؛ حفاری مجدد چاه B4 به دلیل مچالگی لوله جداری آن در عمق چهار هزار فوتی در سال 71 توسط دکل FD3 انجام و پس از نصب لوله آستری هفت و پنج اینچ، به دلیل مشکلات دکل و بدون انجام عملیات نمودارگیری و مشبک‌کاری، چاه ناقص شد و از این مقطع زمانی به بعد نام آن به B4b تغییر یافت.

وی با بیان این که عملیات مشبک‌کاری چاه B4b در سال 1381 توسط دکل الوند انجام شد، گفت: به دلیل تزریق‌ ناپذیری چاه پس از انجام آزمایش تزریق‌پذیری با آب دریا، عملیات اسیدکاری از برنامه خارج و چاه به صورت طبیعی تکمیل شد و همچنان بدون تولید و بسته باقی ماند که در دور جدید کار روی این چاه از اواخر سال 89 و اوایل سال 90، نمودارگیری چاه با توجه به احتمال نامناسب بودن بازه مشبک کاری برنامه‌ریزی شد.

اکبری افزود: پس از بیرون کشیدن رشته تکمیلی و پاک‌سازی چاه، عملیات نمودارگیری برای مشخص کردن سر سازند و مقدار اشباع سیال، در مردادماه 1390 با برنامه‌ریزی و نظارت مهندسی بهره‌برداری سیری انجام شد که نتایج نمودارگیری، نشان‌دهنده درصد اشباع مناسب نفت در قسمت لایه میشریف بالایی و مشبک‌کاری قبلی آن در ناحیه با درصد آب بالا بود؛ بنابراین پیشنهاد شد عملیات مشبک‌کاری دوباره در بازه جدید انجام شود که این عملیات پس از پیگیریهای فراوان، در دی‌ماه 1393 انجام و چاه با پمپ درون‌چاهی تکمیل شد.

به گفته وی، پس از تکمیل، پمپ چاه روشن ولی به دلیل مشاهده نکردن سیال در سطح و افزایش دمای موتور، خاموش شد و با توجه به شرایط استارت چاه و همچنین تزریق‌پذیری پایین آن در طول عملیات تکمیل (گزارش‌های دکل الوند)، عملیات اسیدکاری در دو مرحله و با محدودیتهای زیاد به دلیل وجود پمپ درون‌چاهی در دستور کار قرار گرفت که اگرچه پس از اسیدکاری، تزریق‌پذیری چاه به میزان چشمگیری افزایش یافت ما با این وجود،استارت مجدد پمپ درون‌چاهی در چند مرحله به دلیل مشاهده نشدن سیال و افزایش دوباره دمای موتور، نتیجه‌ای در برنداشت.

اکبری با بیان این که با بررسی پارامترهای سرچاهی و درون‌چاهی و وجود احتمال اشکال مکانیکی یا برقی پمپ و موتور و یا سوراخ بودن لوله مغزی چاه، پیشنهاد شد چاه با پمپ کوچک‌تر تکمیل شود، ادامه داد: در نهایت عملیات تکمیل دوباره چاه توسط دکل الوند در اردیبهشت‌ماه امسال اجرا و پمپ با ظرفیت پایین‌تر در آن نصب شد.

وی یادآور شد: پس از استارت پمپ درون چاهی در یکم خردادماه امسال، برای نخستین بار سیال در سطح مشاهده و پس از تنظیم چوک، چاه به خط لوله دریایی هدایت شد.

این گزارش حاکی از آن است که چاه C10 میدان دنا (سکوی نصر 3) نیز در سال 1393 با انجام عملیات مشابهی پس از 24 سال راه‌اندازی شد و هم‌اکنون با تولید تقریبی 650 بشکه در روز در مدار تولید است.

کد خبر 261848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =