۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
  • کد خبر: 261894
مدل سه بعدی میدان نفتی اهواز ترسیم شد

میدان نفتی اهواز یکی از بزرگترین میدانهای نفتی حوضه زاگرس است که در فرو افتادگی عظیم دزفول قرار دارد.

حوضـه رسوبی زاگرس یکی از مهمترین حوضه های نفتی دنیاست که بیشترین گسترش آن در ایران است و تا کشورهای عراق، ترکیه و سوریه توسعه یافته است.

این حوضه تقریباً دومین حوضه رسوبی در خاورمیانه است که در راستای شمال غرب - جنوب شرق ایران قـرار دارد. میدان نفتی اهواز قسمتی از زاگرس چین خورده است که در جنوب غرب ایران قرار دارد.

براساس پژوهشهای انجام شده چرخه رسوبی متشکل از سازندهای کژدمی، سروک، سورگاه و ایلام در زاگرس تحت عنوان گروه بنگستان مشخص شده است که در محدوده میدان اهواز شامل سازندهای ایلام و سروک است.

به همین میزان مطالعات مختلفی در زمینه پارامترهای پتروفیزیکی و کیفیت مخزنهای مختلف انجام شده است که دستیابی به مدلهای گوناگون از جمله نتایج این پژوهشهاست.

یکی از انواع مدل ویژگیهای مخزنی، مدلسازی پتروفیزیکی است که به بررسی ویژگیهای مهم پتروفیکی موثر در تولید هیدروکربور مخزن می پردازد. 

در این مدلسازی گسترش و توزیع میزان تخلخل، توزیع اشباع آب و میزان نفوذپذیری در زونهای مخالف مخزن را در سه بعد (طول، عرض، عمق) بررسی می شود که این امر کمک قابل توجهی به تعیین بهترین مکانها جهت تولید هیدروکربور از یک مخزن، تعیین مکانهای حفاری و صرفه جویی در هزینه حفاری چاهها می کند. 

از اینرو هدف از مقاله «مدلسازی سه بعدی زمین شناسی (مدل پتروفیزیکی) دو زون در بخش شرقی میدان نفتی اهواز» که برای نخستین بار انجام شده است، زون 3 سازند ایلام و زون 1 سازند سروک مقایسه شده است.

در این مطالعه مدلسازی تخلخل، اشباع آب و حجم شیل توسط روش شبیه سازی پی در پی گوسی (SGS) انجام شده و به این منظور ابتدا لیست چاههایی که زون 3 سازند ایلام و زون 1سازند سروک در آنها دارای نمودارهای چاه پیمایی بودند تهیه و اطلاعاتی در مورد مختصات چاهها، عمق سرسازند و تعیین ضخامت سازندها در چاهها جمع‌ آوری شده و در نهایت از اطلاعات 25 چاه موجود در بخش شرقی میدان اهواز استفاده شده است. 

برای مشخص شدن همبستگی فضایی، واریوگرامها برای تمامی زونها بر اساس متغیرهای اشباع آب و تخلخل مفید رسم شد و مدل سه بعدی پارامترهای پتروفیزیکی تخلخل، اشباع آب و نسبت خالص به ناخالص (NTG) ساخته شد. درنهایت توزیع پارامترهای مخزنی و محاسبات حجمی تخمین سیالات نیز انجام شد.

نتایج نشان داد که زون 3 سازند ایلام به نسبت زون 1 سازند سروک از لحاظ کیفیت مخزنی دارای کیفیت بالاتری است. همچنین تولید نفت درجا سازند ایلام بیش از دو برابر زون 1 سازند سروک است.

کد خبر 261894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =