عضویت ناظر دائم ایران در منشور انرژی بررسی می شود

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان این که دبیرکل منشور انرژی از ایران برای پیوستن به کشورهای «عضو ناظر دائمی» این منشور دعوت کرده است، گفت: ایران قرار است با نظر مثبت این پیشنهاد را بررسی کند.

امیرحسین زمانی نیا امروز (دوشنبه، 10 خردادماه) پس از دیدار با اوربان روسناک، دبیرکل منشور انرژی در گفتگو با خبرنگار شانا گفت: دبیرکل منشور انرژی در این دیدار از ایران برای پیوستن به کشورهایی که «عضو ناظر دائمی» معاهده منشور انرژی هستند، دعوت کرده است.

وی با اشاره به این که ایران هم اکنون به عنوان «ناظران مدعو» در جلسه های کنفرانس منشور انرژی شرکت می کنند، یادآور شد: کشورهای الجزایر، بحرین، مصر، ایران، کویت، نیجریه، عمان، قطر، عربستان، تونس،امارات و ونزوئلا هم اکنون به عنوان عضو ناظر مدعو در این اجلاس حضور دارند.

معاون وزیر نفت با بیان این که کشورهای بروندی، کانادا، چاد، اندونزی، ایتالیا، اردن، موریتانی، مراکش، نیجریه، پاکستان، فلسطین، صربستان، سوریه، یمن و آمریکا کشورهای عضو کنفرانس هستند، تصریح کرد: ایران قرار است با نظر مثبت این پیشنهاد عضویت ناظر را بررسی کند.

زمانی نیا با تاکید بر این که ارتقا از عضو مدعو به عضو ناظر هیچ تعهدی برای بخش انرژی ایران ایجاد نمی کند، درباره این که آیا دولت ایران هزینه برای عضویت در این کنفرانس پرداخت می کند، افزود: ایران هیچ هزینه ای  به عنوان عضو ناظر دائمی پرداخت نمی کند.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت درباره این که «عضو ناظر دائمی» چه مزیتی نسبت به «ناظران مدعو» دارد، تصریح کرد: عضویت ناظر مدعو تا پایان سال 2016 خاتمه می پذیرد؛ ایفای نقش موثر و سازنده در مناسبات بین المللی و آگاهی از تحولات روز، از مزیتهای عضو ناظر دائمی است، کما این که در نشستهایی که به منظور تبیین بیانیه سیاسی منشور بین المللی انرژی نیز برگزار شده، هیئت ایران به اعتراف دبیرکل، یکی از موثرترین هیئتهای تاثیرگذار در تدوین این بیانیه بوده است.

معاهده منشور انرژی با هدف آزادسازی فزاینده تجارت بین المللی انرژی و اصل پرهیز از اعمال تبیض در تجارت بین المللی انرژی، در سال 1991 در کنفرانس لاهه میان کشورهای عضو امضا شد؛ هم اکنون 53 کشور عضو منشور انرژی هستند، 10 کشور به عنوان ناظر دائم و 16 کشور از جمله ایران به عنوان ناظر مدعو هستند.

 

کد خبر 261910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =