پیشرفت طراحی سانتریفیوژ پژوهشگاه نفت به 60 درصد رسید

سازمان انرژی اتمی، کار طراحی سانتریفیوژ درخواستی پژوهشگاه نفت را به منظور استفاده در حوزه بالادست صنعت نفت آغاز کرده و پیشرفت طراحی این سانتریفیوژ به حدود 60 درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار شانا، علی اصغر زارعان، معاون سازمان انرژی اتمی بعدازظهر امروز (دوشنبه؛ 10 خردادماه) در مراسم امضای قرارداد همکاری میان این سازمان و پژوهشگاه صنعت نفت، عنوان کرد: پیرو تفاهمنامه ای که فروردین ماه امسال میان این دو مجموعه به امضا رسید و جلسه هایی که پیش از آن با حضور نمایندگان دوطرف برگزار شده بود، سازمان انرژی اتمی برآن شد تا با استفاده از سرریز دانش موجود سازمان در مسیر رفع برخی نیازهای صنعت نفت گام بردارد.

وی گفت: به دنبال تفاهمنامه همکاری مشترکی که امضا شد، سازمان انرژی اتمی کار طراحی نخستین دستگاه سانتریفیوژ اولترا را برای استفاده در حوزه بالادست صنعت نفت آغاز کرد که هم اکنون پیشرفت کار به حدود 60 درصد رسیده است و ادامه طراحی و ساخت دستگاه نیز با امضای این قرارداد پیگیری می شود.

زارعان با اشاره به تفاوتهای موجود بین دستگاه سانتریفیوژی که در بالادستی صنعت نفت استفاده می شود با سانتریفیوژهایی که پیش از این سازمان انرژی اتمی برای استفاده در حوزه سلامت کشور طراحی و ساخته است، ادامه داد: ما در طراحی سانتریفیوژها استانداردهای بین المللی را نیز رعایت می کنیم و این بر حساسیت کار سازمان انرژی اتمی افزوده است.

وی با بیان این که همکاری میان  سازمان انرژی اتمی و پژوهشگاه صنعت نفت، محدود به ساخت سانتریفیوژ نخواهد بود، تصریح کرد: بر اساس تفاهمنامه امضا شده، دو طرف در زمینه های ژئوفیزیک، آلیاژهای خاص و ... نیز همکاری خواهند کرد و هر یک از بندهای تفاهمنامه به تدریج به مرحله قرارداد می رسد.

زارعان گفت: خوشبختانه اراده جدی بین دو طرف برای استفاده از دانش و تجربه سازمان انرژی اتمی در صنعت نفت با رویکرد اقتصاد مقاومتی وجود دارد.

وی یادآور شد: دانش و فناوری موجود در سازمان انرژی اتمی موجب شده است، کشورهای دیگر نیز درخواستهای همکاری خود را با سازمان مطرح کنند.

به گزارش خبرنگار شانا، قرارداد ساخت یک دستگاه سانتریفیوژ اولترا برای استفاده در حوزه بالادستی صنعت نفت، امروز (دوشنبه، 10 خردادماه) و ساعتی پیش، میان حمیدرضا کاتوزیان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و علی اصغر زارعان، معاون سازمان انرژی اتمی امضا شد.

این قرارداد در حضور علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری و سرپرست معاونت امور مهندسی این وزارتخانه در سالن خوارزمی سازمان انرژی اتمی امضا شد.

کد خبر 261917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =