صالحی: دانش هسته ای در اختیار صنعت نفت قرار می گیرد

رئیس سازمان انرژی اتمی از تقویت صنعت سانتریفیوژ در کشور خبر داد و گفت: دانش و تجربه هسته ای کشور در اختیار صنعت افتخارآفرین نفت قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار شانا، علی اکبر صالحی بعدازظهر امروز (دوشنبه، 10 خردادماه) در مراسم امضای قرارداد همکاری میان پژوهشگاه صنعت نفت و سازمان انرژی اتمی، با اشاره به توافق دو طرف برای استفاده از سانتریفیوژهای ساخت سازمان انرژی اتمی در صنعت نفت کشور، اعلام کرد: عده ای نگران بودند صنعت سانتریفیوژ در پسابرجام به فراموشی سپرده شود و این در حالی است که زمینه بهره مندی از سانتریفیوژها در دیگر صنایع نیز فراهم شده است و سازمان انرژی اتمی از به اشتراک گذاشتن دانش، تجربه و فناوریهای موجود با دیگر دستگاهها و سازمانها در مسیر اعتلای کشور استقبال می کند.

وی افزود: صنعت هسته ای، امروز با همان نشاط همیشگی ادامه حیات می دهد و آمادگی دارد دانش هسته ای موجود را در دیگر صنایع و حوزه های مختلف مانند سلامت، کشاورزی و ... نیز بکار گیرد.

صالحی، اقدامهای انجام شده در سازمان انرژی اتمی و ساخت سه دستگاه سانتریفیوژ برای حوزه سلامت کشور را مصداق بارزی از جمله «ما می توانیم» عنوان کرد و گفت: هم اکنون راکتور تهران با سوخت تولید شده در ایران کار می کند و این دستاوردی بزرگ و الگویی است که نشان می دهد می توانیم به هر آنچه اراده کنیم، دست یابیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی به لزوم بهره مندی سازمان انرژی اتمی از استانداردهای بالاتر در مقایسه با دیگر صنایع و دستگاهها اشاره و تصریح کرد: این ضرورت از حساسیت کار در این سازمان نشات می گیرد.

وی با قدردانی از همکاریهای وزارت نفت با سازمان انرژی اتمی، ادامه داد: این سازمان، فاز جدیدی را در روابط خود با دیگر دستگاههای کشور آغاز کرده است و این گام در مسیر اقتصاد مقاومتی و خوداتکایی است.

صالحی با بیان این که هیچ کس نمی تواند ادعای خودکفایی صدردصدی داشته باشد، گفت: تاکید ما بر خوداتکایی است تا بتوانیم به توانمندیهای مختلف به نحوی دست یابیم که در صورت نیاز، با اتکا به توان خود عمل کنیم و پیش رویم.

وی با بیان این که اعتبار هسته ای امروز کشور که قدرتی استراتژیک است با توانمندیهای داخلی و همراهی نظام، حمایتهای مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری و مجلس و در مجموع قوای سه گانه حاصل شده است، خاطرنشان کرد: کشور ایران به مدد این اعتبار هسته ای، به کشوری درحال توسعه که در تثبیت حقوق حقه خود به الگوی عرصه جهانی است تبدیل شده و همین امر بود که طرف مقابل را در مذاکرات ناچار به تمکین کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، قرارداد ساخت یک دستگاه سانتریفیوژ اولترا برای استفاده در حوزه بالادستی صنعت نفت، امروز (دوشنبه، ١٠ خردادماه) و ساعتی پیش، میان حمیدرضا کاتوزیان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و علی اصغر زارعان، معاون سازمان انرژی اتمی امضا شد.

این قرارداد در حضور علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری و سرپرست معاونت امور مهندسی این وزارتخانه در سالن خوارزمی سازمان انرژی اتمی امضا شد.

کد خبر 261919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =