اوپک نیازمند راهبرد بلند مدت جدید است

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در سال 1960 با هدف ایجاد تعامل در بازار جهانی نفت به منظور تامین منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تاسیس شد.

 مهمترین ابزار اوپک برای تحقق این هدف، استفاده از ذخایر عظیم نفتی و مازاد ظرفیت تولید در کشورهای عضو بوده است.

تا سالهای اخیر، تحقق چنین هدفی با توجه به ساختار بازار جهانی نفت از یکسو و توانایی کشورهای عضو در بهره‌برداری از مازاد ظرفیت برای افزایش عرضه و یا اعمال سهمیه‌بندی برای کاهش عرضه از سوی دیگر، امری امکان‌پذیر بود و عملکرد تاریخی اوپک نیز حاکی از موفقیتهای این سازمان در مدیریت بازار در برخی مقاطع زمانی بوده است.

با وجود این، تحولات بازار جهانی نفت در راستای تأثیر روزافزون نیروهای بازار در تعیین قیمت، توسعه سریع بورسهای نفتی به همراه کاهش چشمگیر مازاد ظرفیت تولیدی اوپک سبب شده است که از کارآیی ابزارهای سنتی اوپک در مدیریت بازار به شدت کاسته شود. 

در مقاله «استراتژی بلندمدت اوپک با توجه به تحولات بازار جهانی نفت» نشان داده شده است که وقت آن فرا رسیده که اوپک به عنوان سازمانی متشکل از صادرکنندگان بزرگ نفتی، راهبرد بلندمدت خود را با توجه به شرایط جدید بازار تغییر دهد.

بنابراین به جای تمرکز بر تحقق تعادل پویا میان قیمت و سهم بازار،  اوپک می بایست وارد مرحله جدیدی در تدوین راهبردهای بلندمدت خود شود که مبتنی بر همکاریهای اقتصادی و فنی با کشورهای غیرعضو اوپک است.

در این راستا توجه ویژه به سیاستهای بهبود ازدیاد برداشت و روندهای آتی قیمت نفت خام که متاثر از کمیابی ذخایر هیدروکربوری است، ضروری است.

کد خبر 261958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =