ثبت نام متقاضیان جایگاههای زنجیره ای آغاز شد

با ابلاغ دستورعمل اجرائی به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، ثبت نام شرکتهای صاحب صلاحیت در عرصه احداث جایگاههای زنجیره ای (برند) از امروز به طور رسمی در این شرکت کلید خورد.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران امروز (سه شنبه 11 خردادماه) در نشست خبری گفت: هم اینک روزانه 250 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در کشور توزیع می شود که رسالت تامین و توزیع آن به عهده شرکت ملی پخش است.

محمد رضا مظلومی تصریح کرد: سوخت رسانی در حوزه خودرو با بهره گیری از 3400 جایگاه توزیع فرآورده نفتی انجام می شود و در کنار آن نیز نزدیک به همین تعداد جایگاه سی ان جی تک منظوره و دو منظوره نیز فعال است.

وی با بیان این که طرح ایجاد جایگاههای زنجیره ای به منظور کیفی سازی هرچه بیشتر ارائه خدمات در جایگاههای سوخت کلید خورده است، اظهار کرد: بر همین اساس در صدد هستیم که با ورود شرکتهای صاحب صلاحیت و توانمند در این حوزه، این مهم محقق شود.

مظلومی، ملاک حضور شرکتهای صاحب صلاحیت در حوزه جایگاههای زنجیره ای را منوط به پنج شاخص کلی کرد و افزود: توان مالی، سابقه اجرایی، امکانات، نیروی انسانی و فرآیند داخلی کسب و کار، ملاکهایی هستند که شرکتهای علاقه مند در عرصه ایجاد جایگاههای زنجیره ای بر اساس آنها ارزیابی می شوند.

وی با بیان این که برای هر یک از شاخصهای پنجگانه امتیاز مشخصی در نظر گرفته شده است، امتیاز توان مالی متقاضی احداث جایگاههای زنجیره ای را 40 اعلام و اظهار کرد: شرط پذیرش این شاخص برای متقاضی دست کم کسب  24 امتیاز تعیین شده است.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، ادامه داد: برای سابقه اجرایی، 15 امتیاز و برای شاخص امکانات نیز 10 امتیاز در نظر گرفته شده که در خصوص سابقه اجرایی کسب حداقل 10 امتیاز الزامی است.

مظلومی گفت: شاخصهای نیروی انسانی، همچنین فرآیند کسب و کار نیز به ترتیب 15 و 20 امتیاز دارند که حداقل امتیاز برای پذیرش متقاضی، 12 خواهد بود.

وی تاکید کرد: متقاضی احداث جایگاههای زنجیره ای برای پذیرش جهت فعالیت در این عرصه، از 100 امتیاز باید 68 امتیاز کسب کند.

مظلومی، همچنین حداقل امتیاز برای پذیرش متقاضی احداث جایگاههای سی ان جی را 75 اعلام کرد.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: شرکتهای صاحب صلاحیتی که در ارزیابی موفق به کسب امتیاز لازم (68) می شوند، برای شروع فعالیت خود ملزم به احداث 60 نازل هستند که این تعداد در مدت دو سال باید به 300 نازل افزایش یابد.

مظلومی یادآور شد: متقاضیان جایگاههای زنجیره ای سی ان جی نیز برای آغاز فعالیت، ملزم به بهره گیری از 300 نازل شده اند.

وی گفت: برای جلوگیری از انحصار گرایی در این عرصه پیش بینیهایی شده است؛ بگونه ای که سهم شرکتهای متقاضی احداث جایگاههای زنجیره ای در کل کشور 20 درصد تعیین شده است.

به گفته مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، سهم پیش بینی شده برای متقاضیان احداث جایگاههای زنجیره ای در استانها 30 درصد و در شهرستانها نیز 50 درصد پیش بینی شده است.

مظلومی گفت: متقضیان برای آگاهی از جزئیات دستور عمل اجرایی، نحوه امتیاز دهی و دیگر مسائل مربوط به احداث جایگاههای زنجیره ای از هم اکنون می توانند به سایت الکترونیکی این شرکت به نشانی www.niopdc.ir یا به بخش بازرگانی مناطق 37 گانه این شرکت مراجعه کنند.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، احداث جایگاههای زنجیره ای را محدود به شرکتهای ایرانی ندانست و گفت: در این حوزه هیچ محدودیتی قائل نشده ایم و با حضور آنها در این عرصه با ملاکهایی ارزیابی در نظر گرفته شده، بلامانع است.

وی در پاسخ به این که گام بعدی در حوزه جایگاههای زنحیره ای چه خواهد بود، اظهار کرد: با توجه به مسئولیت حاکمیتی شرکت ملی پخش و ایجاد فرصت برای نظارت بیشتر، دومین گام در این عرصه، کلاس بندی سطح خدمات شرکتهای صاحب صلاحیت خواهد بود.

مظلومی گفت: در شروع فعالیت شرکتهای صاحب صلاحیت در عرصه احداث جایگاههای زنجیره ای، فرآورده نفتی را برای عرضه از داخل تامین خواهند کرد؛ اما در آینده می توانند تولید کننده و یا وارد کننده مستقیم آن باشند.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران درباره توزیع بنزین در جایگاهها با دو نرخ، گفت: در این باره دستورعملی به ما ابلاغ نشده است، ضمن آن که مشکلی نیز در این زمینه وجود ندارد.

کد خبر 262000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =