روند حرکت اقتصاد کشور مثبت و رو به توسعه است

معاون اول رئیس جمهوری گفت: خوشبختانه روند حرکت اقتصاد کشور بسیار مثبت، رو به رشد و با آینده‌ای مطمئن است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری، عصر دیروز (سه‌شنبه، 11 خردادماه) در مراسم رونمایی و معرفی دستاوردهای جدید تحقیقاتی (ارقام جدید زراعی و باغی) که در شهرستان ماهدشت استان البرز برگزار شد، گفت: یکی از مهمترین اتفاقهایی که باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخشهای مختلف رخ دهد دانش بنیان کردن برنامه هاست و این موضوع متکی به محققین، صاحب نظران و نیروهای دانشگاهی کشور است.

معاون اول رئیس جمهوری به وضع اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: خوشبختانه روند حرکت اقتصاد کشور روندی بسیار مثبت، رو به رشد و با آینده‌ای مطمئن است و اگر برخی افراد وضع اقتصادی کشور را مورد نقد قرار می‌دهند، امری طبیعی است، زیرا زندگی همه آحاد جامعه و خانوارها متاثر از برنامه ها و فعالیتهای اقتصادی است و انتقادهای سازنده می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد، دولت نیز از انتقادهای صاحبنظران و نقدهای سازنده استقبال می‌کند و این انتقادها را در اصلاح برنامه های خود بکار خواهد گرفت.

وی با اشاره به این که اقتصاد کشور در سالهای گذشته با چالش بزرگی به نام رکود تورمی و در کنار آن تحریمهای ظالمانه رو برو بود،‌ تصریح کرد: شاخصهای کلان اقتصاد کشور در روند حرکت اقتصاد بسیار تعیین کننده است و بدون تردید نسخه اقتصاد مقاومتی که در اختیار مدیران کشور قرار گرفته است می‌تواند ثبات و آرامش را به اقتصاد کشور بازگرداند.

جهانگیری با اشاره به شرائط اقتصادی در سالهای گذشته که شاخصهای کلان آن برای فعالان اقتصادی قابل پیش بینی نبود، عنوان کرد: متاسفانه در سالهای گذشته تغییرات نرخ ارز و شاخصهای اقتصادی بصورت لحظه‌ای انجام می‌شد، اما خوشبختانه امروز تقریبا همه فعالان اقتصادی معتقد هستند که می‌توانند وضع نرخ ارز و سایر شاخصهای اقتصادی را تا حد زیادی پیش بینی کنند.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان کشور، قابل پیش بینی بودن تورم یک نیاز ضروری است، گفت: یکی از مهمترین رسالتهای دولتها در بخش اقتصادی این است که شاخصهای کلان اقتصادی برای فعالان این عرصه قابل پیش بینی باشد تا بتوانند برای تولید و سرمایه گذاری برنامه‌ریزی کنند.

وی با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم در ثبات بخشی به اقتصاد کشور افزود: آنچه بر عهده دولت بوده به خوبی انجام شده است و بسیاری از شاخصهای کلان اقتصاد قابل پیش بینی و ثبات خوبی در اقتصاد کشور برقرار است.

جهانگیری با اشاره به تعیین مهمترین اولویت کشور از سوی رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: براساس فرمایش مقام معظم رهبری مهمترین اولویت کشور اقتصاد است و همه دستگاهها چه در سطح ملی، استانی و چه در سطح شهرستانها باید این اولویت را بصورت جدی دنبال کنند.

معاون اول رئیس جمهوری به حرکت درآوردن تولید داخلی کشور را از برنامه های مهم دولت در امسال برشمرد و با یادآوری این که دولت مجموعه اهداف کمی و برنامه هایی را برای این منظور تدوین کرده است، عنوان کرد: در گام نخست باید واحدهای تولیدی که به دلایل متعدد در سالهای گذشته راکد مانده‌اند و یا فعالیت آنها متوقف شده، دوباره کار خود را آغاز کنند و دولت مصمم است واحدهای تولیدی کوچک و متوسط که دارای مشکل بوده و قادر به احیا و تولید مجدد هستند را به حرکت در آورد.

وی ادامه داد: برای این کار نظام بانکی دستورالعمل جامعی تدوین و از طریق بانک مرکزی به بانکهای عامل ابلاغ کرده است، نظام بانکی مکلف است و وظیفه دارد که در چارچوب ابلاغیه بانک مرکزی برای راه اندازی واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال کمک کند.

جهانگیری حمایت از توسعه صادرات را یکی دیگر از برنامه های دولت در جهت حمایت از تولید دانست و گفت: با توجه به این که حجم سرمایه گذاری و تولید در برخی بخشها بیشتر از نیاز کشور است، باید برای این بخشها بازارهای صادراتی پیدا کنیم که دولت در این زمینه سرمایه گذاری کرده و قرار است برای سال 95 به میزان 10 میلیارد دلار صادرات کالا و خدمات را افزایش دهیم و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه تقسیم کار مناسبی انجام داده‌اند.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به ابلاغ بسته حمایت از توسعه صادرات، افزود: در این بسته حمایتی مجموعه مشوقهای صادراتی بصورت شفاف اعلام شده که البته برخی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی به برخی از بندهای این بسته انتقاد کرده‌اند که مقرر شده این نقدهای سازنده بررسی و در صورت لزوم اصلاحاتی انجام شود.

وی یکی از مشکلات کشور و آسیبهای وارده به بخش تولید داخلی را قاچاق کالا عنوان کرد و با اشاره به برگزاری جلساتی در این زمینه و اتخاذ تصمیمهایی برای مقابله با قاچاق کالا، عنوان کرد: یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری قاچاق سازمان یافته در کشور است که در این زمینه از نیروهای امنیتی، نظامی و دستگاههای مسئول خواسته‌ایم قاچاق سازمان یافته را کشف و با آن برخورد کنند.

جهانگیری گفت: متاسفانه برخی افراد همواره تلاش می‌کنند تا مردم را نسبت به نظام و آینده کشور بدبین کنند که در این شرائط باید کارهای مثبت انجام شده را به مردم اطلاع رسانی کنیم و باعث دلگرمی و امید مردم شویم، همچنین امسال باید طوری عمل کنیم که بتوانیم به رشد بالای 5 درصد دست یابیم و سرمایه گذاری قابل توجهی در کشور داشته باشیم.

کد خبر 262062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =