برندگان مناقصه واحد فرآورشی میدان گازی کیش مشخص می شوند

با توجه به برگزاری مناقصه پالایشگاه آفتاب در پروژه میدان گازی کیش، در آینده ای نزدیک پیمانکاران این پروژه از سوی شرکت متن انتخاب می شوند.

به گزارش خبرنگار شانا، فرآیند برگزاری مناقصه واحد فرآورشی میدان گازی کیش که از اواخر پارسال آغاز شده بود هم اینک به مراحل پایانی خود نزدیک می شود که انتظار می رود درآینده ای نزدیک برندگان این مناقصه از سوی شرکت متن مشخص شوند.

تامین منابع مالی برای ساخت پالایشگاه آفتاب یکی از مهمترین شرطهای پیمانکاران برای حضور در این مناقصه است به نحوی که عبدالرضا حاجی حسین نژاد، مدیرعامل شرکت متن نیز پیش از این گفته بود با شرکتهای اروپایی، چینی، کره ای، فرانسوی، ژاپنی و ایرانی مذاکراتی را برای تامین منابع مالی پالایشگاه آفتاب مذاکراتی انجام شده است، زیرا منابع داخلی پاسخگوی ساخت این پالایشگاه نیست.

با توجه به این که شرکتهای داخلی و خارجی نیز در این مناقصه شرکت کرده‌اند انتظار می رود در مدت 2 سال پالایشگاه آفتاب را بسازند. 

طرح توسعه میدان گازی کیش از جمله طرحهایی است که به گفته مدیرعامل شرکت متن طی سالهای اخیر و در دولت گذشته دست به دست شده بود، به نحوی که برای مدتی شرکت متن مجری توسعه دهنده آن بود و پس از آن دوباره از متن گرفته شد و دوباره با باری از تعهدها و مشکلات به این شرکت برگردانده شد.

با توجه به اهمیت توسعه این میدان با دستور بیژن زنگنه، وزیر نفت اجرای پروژه دوباره فعال شد. در سال ٩٣ مصوبه هیئت مدیره نفت درباره اجرای فاز یک این طرح از دیگر منابع اعتباری شرکت ملی نفت و بند «ق» تبصره ٢ قانون بودجه سال ٩٣ برای تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز و ١١ هزار و ٣٠٠ بشکه میعانات گازی طی ١٨ ماه اخذ شد.

احداث پالایشگاه آفتاب و نیروگاه برق، 94 کیلومتر خط لوله زمینی به قطر 56 اینچ از پالایشگاه آفتاب تا خط لوله سراسری هفتم برای انتقال گاز سبک، 600 متر خط لوله زمینی به قطرهای 4 و 32 اینچ برای انتقال گاز ترش از ساحل گرزه تا پالایشگاه آفتاب و 5 کیلومتر خط لوله زمینی 24 اینچ برای انتقال میعانات گازی از پالایشگاه آفتاب تا ساحل گرزه از جمله اقدامهایی است که باید در بخش خشکی انجام شود.

همچنین در بخش دریایی احداث 19 کیلومتر خط لوله دریایی به قطرهای 4 اینچ و 32 اینچ برای انتقال گاز ترش از ساحل کیش به ساحل گرزه و 4 کیلومتر خط لوله دریایی به قطر 24 اینچ از ساحل گرزه تا SBM برای انتقال میعانات گازی انجام می‌شود.  

به گزارش شانا، طرح توسعه میدان گازی کیش از دو بخش تاسیسات سرچاهی در جزیره کیش، سکوهای دریایی تولید گاز و تاسیسات پالایشگاهی در ساحل سرزمین اصلی در منطقه گرزه واقع در استان هرمزگان تشکیل شده است و برای رعایت حداقل عوارض زیست محیطی در جزیره کیش همه تاسیسات پالایشگاهی این طرح در منطقه گرزه و در ساحل سرزمین اصلی در مجاورت بندر آفتاب اجرا می‌شود.

میدان گازی کیش در زیر جزیره کیش (واقع در آبهای خلیج فارس) در جنوب غربی بندر لنگه تا شمال غربی جزیره سیری، در جوار جزایر هندورابی و در فاصله ۶۰ کیلومتری شرق جزیره لاوان قرار دارد.

کد خبر 262064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =