تاثیر مدیریت فناوری بر اثربخشی سازمانی پالایشگاه اصفهان

اهمیت و نقش اساسی فناوری در پاسخگویی به نیازهای مشتریان و به دنبال آن توسعه صادرات غیر نفتی، سازمانها را به ارائه و استفاده از فناوریهای جدید و پیشرفته به عنوان یک مزیت رقابتی پایدار در بازارهای جهانی ملزم کرده است.

به گزارش خبرنگار شانا، از سویی دیگر برای این که سازمانها اثربخش بوده و بتوانند به اهداف خود دست یابند، باید به طور موثر و کارا به عوامل محیطی پاسخ دهند. از این رو اثربخشی این شرکتها به توانمندی فناورانه سازمان بستگی دارد.

این توانمندیهای فناورانه شامل مجموعه‌ای از فعالیتهایی است تا این تکنولوژیها کشف و به بهره برداری رسند.

همچنین اثربخشی برای موفقیت هر سازمانی حیاتی است و به همین خاطر برای افرایش دستاوردها و حفظ نتایج کسب و کار، سازمانها نیازمند اجرای راهبرد‌هایی هستند که این موفقیت را تضمین کند. 

با در نظر داشتن این که اثربخشی سازمانی از هیچگونه تعریف دقیق و مشخصی برخوردار نیست اما به اعتقاد برخی از محققان می توان اثربخشی سازمانی را با نگاه به آینده و نیازهای متغییر مشتریان بررسی کرد.

به همین منظور در پژوهش «الگوی ساختاری ابعاد فعالیتهای مدیریت فناوری و اثربخشی سازمانی» شرکت پالایش نفت اصفهان به عنوان یکی از سازمانهای پیشرو در بحث بهره گیری از فناوریهای نوین انتخاب انتخاب شد.

نتایج بدست آمده نشان داد که فعالیت مدیریت فناوری از جمله شناسایی، اکتساب، بهره‌برداری، محافظت و انتخاب فناوری بر اثربخشی سازمانی تاثیر مثبت و معنادار داشته است در حالیکه یادگیری فناوری بر اثربخشی سازمانی تاثیر معنادار نداشته است.

از اینرو توصیه‌ هایی ارائه شد تا بتوان از فعالیتهای مدیریت فناوری به عنوان محرکی برای پیشبرد و رقابت شرکتها در عرصه جهانی بهره برد تا بتوانند در دنیای رقابتی پابرجا باقی بمانند.
 

 

 

کد خبر 262135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =