اوپک شاید در آینده نیازمند نظام سهمیه بندی باشد

رئیس دوره ای اوپک گفت: ممکن است اعضای اوپک در آینده به استفاده از نظام سهمیه بندی نیاز داشته باشند، اما اکنون با وجود فضایی مثبت و بازاری مطلوب، نیازی به این طرح نیست.

به گزارش خبرنگار شانا، عبدالله سالم البدری، سرپرست دبیرخانه و دبیرکل پیشین سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در نشست مطبوعاتی پایان نشست 169 اوپک به خبرنگاران گفت: تعیین سقف تولید برای اوپک زمانبر است. 

وی افزود: روند رشد اقتصاد چین ممکن است کند شود اما نرخ رشد اقتصادی هند روندی افزایشی دارد.

سرپرست دبیرخانه اوپک ضمن تأکید بر این که تعیین سقف تولید زمانبر خواهد بود، گفت: با توجه به این که تولید نفت ایران رو به افزایش است و بخشی از تولید نفت لیبی متوقف شده است، تصمیم گیری در این باره بسیار مشکل است. 

محمد بن صالح الساده، وزیر صنعت و انرژی قطر و رئیس دوره ای اوپک نیز در این نشست مطبوعاتی گفت: اعضای اوپک درباره این که هم اکنون رفتار بازار بر اساس بنیادهای بازار است، اجماع دارند.

وی با بیان این که انتظار می رود روند افزایش قیمت نفت ادامه یابد، گفت: بعید به نظر می رسد قیمتهای جهانی نفت خام به سطوح 27 دلار برای هر بشکه بازگردد.
 
الساده در کنفرانس مطبوعاتی گفت: ممکن است در آینده نیاز به سهمیه بندی تولید اعضا داشته باشیم، اما اکنون با وجود فضایی مثبت و بازاری مطلوب نیازی به این طرح نیست.  

رئیس اوپک با اطمینان تصریح کرد که برگشت توازن به بازار به منزله ایجاد سدی در برابر کاهش قیمت نفت است که سبب شد قیمت  هر بشکه نفت از ٢٦ دلار در اواسط فوریه امسال، هفته گذشته به ٥٠ دلار برای هر بشکه برسد. 

وی افزود: بدترین شرایط را اکنون پشت سر گذاشته ایم و همگی افت شدید قیمت نفت را تحمل کردیم.

الساده در پایان، نشست اوپک را موفقیت آمیز و این سازمان را بسیار ارزشمند خواند و اعلام کرد که همه اعضا حامی آن هستند.

سرپرست وزارت نفت نیز در ادامه در تلاش برای رفع نگرانیها درباره کاهش اثرگذاری اوپک گفت: فکر این که اوپک دیگر کارآیی ندارد را از ذهن خود پاک کنید.

وزیران نفت ١٣ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از پایان نشست امروز (پنجشنبه، ١٣ خردادماه) پشت درهای بسته این سازمان تصمیمی برای سقف تولید این سازمان نگرفتند.

اعضای اوپک امروز سرانجام پس از چند سال بن بست، برای انتخاب دبیرکل جدید این سازمان، محمد بارکیندو، کاندیدای نیجریه را با اجماع به عنوان دبیرکل جدید این سازمان برگزیدند.

کد خبر 262181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =