لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1395 کل کشور به تصویب رسید

اعضای هیئت دولت، لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1395 کل کشور را به تصویب رساندند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در جلسه عصر دیروز (یکشنبه، ششم تیرماه) هیئت دولت که به ریاست دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری برگزار شد، اعضای هیئت دولت لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1395 کل کشور را به تصویب رساندند.

به موجب این لایحه، دولت به منظور اصلاح صورتهای مالی و افزایش توان تسهیلات دهی بانکها از محل حساب مازاد حاصله از ارزیابی خالص داراییهای خارجی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حداکثر به میزان 450 هزار میلیارد ریال مطالبات بانک مرکزی از بانکها را برای تسویه مطالبات بانکها از دولت یا افزایش سرمایه دولت در بانکهای دولتی صرف خواهد کرد.

دولت همچنین اجازه دارد نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی تا سقف 400 هزار میلیارد ریال معادل بدهیهای خود از جمله به بانکها و پیمانکاران اقدام و از طریق واگذاری آن، تمام یا بخشی از بدهیهای خود را با طلبکاران تسویه کند.

اعضای دولت در ادامه، در جهت ضرورت پیشگیری از پدیده ناهنجار قاچاق با لحاظ پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن، تصمیمهای مهمی را اتخاذ کرد.

براساس یکی از مصوبات، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز موظف است با همکاری دستگاه‏های مرتبط، سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق را به گونه‌‏ای تهیه، اجرا و مورد بهره‌‏برداری قرار دهد که ضمن پیشگیری از وقوع قاچاق در مبادی رسمی و غیررسمی، امکان شناسایی کالای قاچاق ورودی و خروجی را در گلوگاه ‏های مختلف حمل، انبار، توزیع درون‏شهری، عرضه، معامله، اطلاعات بانکی و اطلاعات مالیاتی ‏فراهم کند. همچنین به منظور یکپارچه‏ سازی اطلاعات و کاهش زمینه‏ های بروز قاچاق، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری ستاد و دستگاه‏های اجرایی، سامانه جامع تجارت را به گونه‏‌ای تهیه، اجرا و مورد بهره‏‌برداری قرار دهد که متضمن کلیه فرآیندهای تجارت داخلی و خارجی از جمله صدور، تمدید و ابطال کارت بازرگانی و مجوزهای تجاری بوده و انواع رویه‏ های تجاری اعم از واردات، صادرات و عبور (ترانزیت) را در بر گرفته و یکپارچه کند.

به منظور ساماندهی امر صدور، تمدید و ابطال کارت‏های بازرگانی و جلوگیری از سوء استفاده از آنها از طریق کنترل رشته و میزان فعالیت و سقف اعتباری آنها متناسب با رتبه اعتباری مربوط و نیز تهیه، تنظیم و اعلام شاخص‏های موردنیاز جهت اعتبارسنجی و رتبه‏ بندی اعتباری برای تجارت داخلی و خارجی، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شد سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‏ بندی اعتباری را برای تجارت داخلی و خارجی تهیه، اجرا و مورد بهره‌‏برداری قرار دهد. وزارت راه و شهرسازی نیز به‏ منظور یکپارچه کردن اطلاعات حمل و نقل، نظارت سیستمی بر فرآیند حمل و نقل و شناسایی هوشمند کالای در حال حمل و نقل و جلوگیری از جعل اسناد مربوط و جلوگیری از قاچاق سوخت، موظف شد حسب مورد با همکاری شرکتها و موسسات حمل و نقل مربوط، سامانه جامع حمل و نقل را تهیه، ایجاد و مورد بهره‌‏برداری قرار دهد.

دولت همچنین نسبت به اصلاح تصویب نامه موضوع مدیریت و مقابله با آثار زیان‌بار پدیده گرد و غبار در کشور اقدام کرد، به همین منظور ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار با هدف ایجاد آمادگی ملی، مدیریت و مقابله با آثار زیان بار پدیده گرد و غبار در کشور و ایجاد زمینه همکاریهای منطقه‌ای تشکیل می‌شود.

هیئت وزیران همچنین به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اجازه داد تا اعتبارات مندرج در قانون بودجه سال 1395 را در راستای بهینه‌سازی عملکرد و ساختار نظام آموزشی و تحقیقاتی کشور به منظور دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز و شکوفایی علمی و توسعه اقتصاد دانش بنیان، تامین و به دستگاههای اجرایی ذیربط اختصاص دهد.

کد خبر 263773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =