ایران به لحاظ تامین نفت نامی مهم برای سریلانکا است

وزیر توسعه منابع نفتی سریلانکا ایران را نامی مهم برای این کشور به لحاظ تامین نفت اعلام و ابراز امیدواری کرد که درباره خرید نفت وگاز از ایران توافقهای خوبی میان 2 کشور حاصل شود.

به گزارش خبرنگار شانا، چاندیما وراکودی، امروز (یکشنبه، سوم مردادماه) پس از دیدار با بیژن زنگنه، وزیر نفت در جمع خبرنگاران، ایران و سریلانکا را از دوستان قدیمی و نزدیک یکدیگر اعلام کرد و افزود: ایران نام مهمی برای سریلانکا به لحاظ تامین نفت است، زیرا تنها پالایشگاه موجود در این کشور تنها برای فرآوری نفت خام سبک ایران ساخته شده است.

وی با اشاره به اعمال تحریمها و توقف صادرات نفت ایران به سریلانکا، اظهارکرد: با این حال در مقاطعی مردم سریلانکا تصور می کردند که همچنان نفت این کشور از سوی ایران تامین می شود. 

وی برداشته شدن تحریمها را خبر خوبی برای مردم سریلانکا و دولت این کشور عنوان کرد و افزود: امروز مذاکرات بسیار خوبی میان دو طرف انجام شد و امیدواریم مسائل باقیمانده درباره گسترش همکاری ها میان دو کشور نیز حل شود.

وزیر توسعه منابع نفتی سریلانکا اظهارکرد: امیدوارم امروز بتوانیم توافقهای خوبی درباره خرید نفت وگاز در دوران جدید (پساتحریم)، با ایران داشته باشیم.

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در این دیدار با بیان این که ایران پیش از اعمال تحریمها روزانه ٤٠ هزار بشکه نفت به سریلانکا صادر می کرد ابراز امیدواری کرد که فروش نفت به این کشور آسیایی از سر گرفته شود.

سریلانکا در جنوب شبه قاره هند واقع شده و تولید ناخالص داخلی آن در سال ٢٠١٥ بالغ بر ٢٣٣ میلیارد و ٦٣٧ میلیون دلار بوده است. این کشور سالانه یک میلیون و ٨٢٣ هزار بشکه نفت وارد می کند. 

ایران پیش از اعمال تحریمها ٩٣ درصد نیاز نفتی سریلانکا را با صدور روزانه حدود ٤٠ هزار بشکه نفت تامین می کرد اما پس از اعمال تحریمها، واردات نفت سریلانکا از تهران متوقف شد.

کد خبر 265598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =