تاسیسات دریایی 2 سکوی پارس جنوبی را بارگیری می کند

قائم مقام شرکت تاسیسات دریایی با اشاره به نصب سکوی فاز 21 پارس جنوبی از سوی این شرکت پس از مساعد شدن شرایط جوی، گفت: تا پایان شهریورماه 2 سکوی فازهای 20 و 19B از سوی این شرکت بارگیری می شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به عسلویه، رحیم تبریزی، بامداد امروز (یکشنبه، سوم مردادماه) در بازدید خبرنگاران از سکوی فاز 21 پارس جنوبی که عملیات نصب آن به دلیل شرایط نامساعد جوی به تاخیر افتاد، افزود: شرایط برای نصب این سکو مهیاست و به محض مساعد شدن آب وهوا، این مهم انجام خواهد شد.

براساس برنامه ریزی انجام شده قرار بود دیشب (شنبه، دوم مردادماه) سکوی 2 هزار و 700 تنی فاز 21 از سوی متخصصان شرکت تاسیسات دریایی و تیم شرکت نفت وگاز پارس در موقعیت خود (فاز 21) نصب شود که به دلیل مواج بودن دریا و نامساعد بودن شرایط این جوی، این عملیات انجام نشد. هفته گذشته عملیات نصب سکوی 19A پارس جنوبی با مساعد بودن شرایط جوی با موفقیت انجام شد. 

قائم مقام شرکت تاسیسات دریایی  ادامه داد: همانطور که گفته شد به محض انجام عملیات نصب، فعالیتهای مربوط به هوک آپ، پیش راه اندازی و راه اندازی انجام می شود تا بتوانیم گاز این سکو را برای شیرین سازی به پالایشگاه ارسال کنیم. 

وی با اشاره به برنامه تاسیسات دریایی برای نصب و راه اندازی 4 سکوی پارس جنوبی تا پایان امسال، افزود: با توجه به این که هفته گذشته سکوی 19A در موقعیت خود نصب و طی روزهای آینده نیز سکوی فاز 21 با مساعد شدن شرایط جوی نصب خواهد شد، 2 سکوی باقی مانده (19B و 20) نیز طبق برنامه زمان بندی بارگیری و نصب خواهند شد. 

تبریزی با بیان این که ساخت 2 سکوی فاز 20 و 19B تا پایان شهریورماه در یاردخرمشهر به پایان رسیده و بارگیری آنها انجام می شود، افزود: با نصب و راه اندازی این سکوها، تاسیسات دریایی امسال چهار سکوی پارس جنوبی را نصب و راه اندازی می کند.

وی پیشرفت کنونی سکوی فاز 20 را 90 و 19B را 70 درصد اعلام کرد و افزود: سکوی 19B یک سکوی اقماری است که پیش بینی می کنیم عملیات ساخت این سکو هم طبق برنامه اواخر شهریورماه یا اوایل مهر به پایان برسد. 

قائم مقام شرکت تاسیسات دریایی با بیان این که این شرکت طی سالهای اخیر بخش قابل توجهی از پروژه های فراساحلی و احداث خطوط لوله پارس جنوبی را انجام داده است، افزود: تاسیسات دریایی فعالیتهای مربوط به نصب سکوها را با شناورهای ملکی خود و با استفاده از توان متخصصان داخلی انجام می دهد.

با راه اندازی سکوی فاز ٢١ پارس جنوبی روزانه یک میلیارد فوت مکعب معادل ٢٨,٣ میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت گاز ایران از مخزن مشترک پارس جنوبی افزوده می شود.

شرکت نفت وگاز پارس که مجری توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی است پروژه ساخت، حمل، نصب و راه اندازی ٢ سکوی این فازها در مجموع با ظرفیت برداشت ٢ میلیارد فوت مکعب گاز در روز و همچنین احداث ٢ رشته خط لوله ٢٢ اینچی انتقال گاز از سکوهای اصلی به پالایشگاه خشکی در مجموع به طول ٢١٠ کیلومتر و کابل دریایی برای اتصال سکوها را به شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران واگذار کرده است.   

براساس برنامه ریزی انجام شده از سوی وزارت نفت ، امسال 6 سکوی پارس جنوبی نصب و راه اندازی می شود که با تحقق این برنامه، ظرفیت برداشت گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی حدود 100 تا 110 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته و در مجموع برداشت گاز ایران از پارس جنوبی تا پایان امسال به 530 تا 540 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید. 

کد خبر 265603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =