۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
  • کد خبر: 265679
تحولات صنعت گاز جهان در آخرین هفته تیرماه

کاهش قیمت گاز و تعداد معاملات گازی و به تأخیر افتادن ساخت پروژه های ال ان جی در کانادا به دلیل عرضه مازاد جهانی از جمله رویدادهای هفته اخیر این سوخت پاک بوده است.

به گزارش خبرنگار شانا، از مهمترین رویدادهای بازار گاز جهان در هفته گذشته می توان به کاهش قیمت گاز و تعداد معاملات گاز، به تأخیر افتادن ساخت پروژه های ال ان جی در کانادا، پیش بینی افزایش آلودگی هوا با اتمام ساخت 19 خط لوله گاز آمریکا، طرتح پیشنهادی جی یی سی اف ترکیب گاز طبیعی و انرژیهای تجدید پذیر برای مبارزه با گرمای بیش از حد کره زمین، امضای قراداد 13 میلیارد دلاری آرامکوی عربستان برای ساخت نیروگاه فرآوری گاز و امضای قرارداد ال ان جی 17 ساله فرانسه و چین اشاره کرد.

تحولات و حوادث بازار گاز 

معامله گران بازار گاز در هفته گذشته، در پی پیش بینی کاهش قیمت این سوخت پاک در بازار بورس لندن و نیویورک، تعداد قراردادهای خرید گاز طبیعی را در هفته منتهی به 29 تیر ، با 11 هزار و 801 مورد کاهش به 91 هزار و 547 رسانیدند که بیشترین کاهش را از اواسط ماه مه نشان می دهد.

میانگین قیمت فروش گاز در بورس کالای نیویورک (نایمکس) در پنج روز منتهی به 29 تیر ماه به دو دلار و 73 سنت برای هر میلیون بی تی یو رسید، که سه سنت کاهش را نسبت به پنج روز منتهی به 22 تیر ماه ( دو دلار و 76) نشان می دهد.

قیمت تک فروشی گاز شاخص هنری هاب تا کنون برای سال جاری میلادی به طور میانگین 2 دلار و 13 سنت اعلام شده است؛ در حالی که قیمت گاز طبیعی تحویل اواخر سال ٢٠١٦ میلادی به دو دلار و 89 سنت نیز رسید.

گاز طبیعی تحویل سال ٢٠١٧ میلادی نیز با قیمت سه دلار و 12 سنت در هر میلیون بی تی یو معامله شد.

تحولات ال ان جی

شرکت فرانسوی نفت و گاز توتال با شرکت برق "چوگوکو الکتریک" ژاپن قرارداد عرضه مستقیم ال ان جی برای مدت ١٧ سال از سال ٢٠١٩ میلادی امضا کرد. طبق این قرارداد شرکت توتال سالانه تا سقف ٤٠٠ هزار تن ال ان جی به شرکت چوگوکو الکتریک عرضه می کند.

داده های وزارت انرژی اندونزی نشان می دهد که این کشور در نیمه نخست سال ٢٠١٦ میلادی، هشت میلیون و ٩٤٠ هزار تن گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) تولید کرده است. بر اساس آمار پرتامینا، در ٦ ماهه نخست سال ٢٠١٦، روزانه  ٢٠٠ میلیون فوت مکعب گاز در میدانهایی که از سوی این شرکت در الجزایر، مالزی و عراق بهره برداری می شود، تولید شده است.

واردات روزانه ال ان جی ژاپن در ماه ژوئن 5.9 درصد رشد داشته است و میزان آن به یک میلیون و 820 هزار میلیون تن رسید.

شرکت " ال ان جی کانادا" ساخت پروژه پیشنهادی تأسیسات ال ان جی در منطقه کیتیمت ایالت بریتیش کلمبیای کانادا را به زمان نامعلوم موکول کرد و این تأخیرها، باعث ایجاد نگرانی شده که این مشکل، تمامی این صنعت را تحت تأثیر قرار دهد. عرضه مازاد ال ان جی و کاهش قیمت جهانی این سوخت افزون بر وجود رقیبان در این صنعت سبب شده که ایالت بریتیش کلمبیای کانادا ساخت پروژه های پیشنهادی ال ان جی را به تعویق بیاندازد.

تأسیسات صادراتی "کمرون ال ان جی" که متعلق به شرکت آمریکایی سمپرا انرژی است، به منظور افزایش صادرات ال ان جی، توسعه این تأسیسات را در قالب فاز دوم (واحدهای چارم و پنجم) آغاز کرد و پیش بینی می شود که این پروژه در اواسط یا اواخر سال 2018 میلادی آغاز بکار کند.

دیگر تحولات صنعت گاز جهان

کامل اویس مدیر عامل پالایشگاه گاز تقنتورین روز شنبه ( ٢ مرداد ماه ) اعلام کرد که این تأسیسات پس از حمله مرگبار شبه نظامیان در سال ٢٠١٣، آماده بازگشت کامل تولید است.

طبق گزارشی که گروه های محیط زیست آمریکا در پایان هفته گذشته (اول مرداد ماه) منتشر کردند، با اتمام ساخت ١٩ خط لوله گاز در ایالت های شرقی، این کشور از هدف کاهش عناصر آلاینده هوا که از مفاد قرارداد پاریس است، دور خواهد شد.

یک مدیر بلندپایه تأسیسات گاز خریشبه در الجزایر اواخر هفته گذشته (اول مرداد ماه) اعلام کرد که برخی از کارگران خارجی پس از خروج  آنان در پی حمله راکتی ماه مارس به این تاسیسات گاز، بازمی گردند.

وزیر انرژی ترکیه، برات البایراک مدعی شد با جمع بندی پرونده داوری گازی ایران و ترکیه در ماه سپتامبر (شهریور)، دولت ترکیه قادر خواهد بود تخفیفی واقعی و قابل توجه در قیمت گاز دریافتی از ایران پیش از زمستان دریافت کند.

وزارت امور مالی روسیه از افزایش پیشنهادی نرخ مالیات بر اکتشاف گاز در ماه مه سال جاری صرف نظر کرد و این باعث کاهش هراس تولیدکنندگانی شد که صورتحساب مالیاتی آنها غیرقابل پرداخت بود. طبق طرح پیشینی که در اواسط سال گذشته میلادی به تصویب رسیده بود قرار بود این وزارتخانه در ماه مه سال جاری میلادی نرخ مالیات بر اکتشاف گاز گازپروم را دو برابر و این میزان را برای دیگر تولیدکنندگان خصوصی چهار برابر افزایش دهد.

سید محمد حسین عادلی، دبیر کل مجمع کشورهای صادر کننده گاز (جی یی سی اف) اعلام کرد که ترکیب انرژیهای تجدیدپذیر و گاز طبیعی راهی برای جنگ علیه گرمایش جهانی است و این کار از افزایش بیش از دو درجه سانتی گراد دمای سطح زمین جلوگیری می کند. با ترکیب انرژیهای تجدیدپذیر و گاز طبیعی و کاهش استفاده از ذغالسنگ و نفت می توان گرم شدن کره زمین را مهار کرد.

در پی افت صادرات گاز و درآمد ارزی ترکمنستان، دولت این کشور دسترسی شرکتها را به دلار و یورو محدود کرد.

شرکت آرامکوی عربستان به دلیل افزایش تقاضای داخلی گاز این کشور، قراردادی به ارزش 50 میلیارد ریال عربستان (13 میلیارد و 300 میلیون دلار) برای ساخت نیروگاه فرآوری گاز "فاضلی" به امضا رسانده که ساخت آن در سال 2019 میلادی به پایان خواهد رسید. این شرکت اعلام کرد که این پروژه سبب کاهش وابستگی نیروگاه ها به نفت می شود و چهار هزار و 500 فرصت آموزشی و شغلی دائم و موقت برای مردم این کشور ایجاد می کند.

خبرگزاری شنهوای چین چهارشنبه (30 تیر ماه) از وقوع آتشسوزی یک خط لوله گاز در اثر ترک خوردگی در قسمت مرکزی چین (شهر انشی) خبر داد که منجر به تلفات چند تن شد. این حادثه در اثر رانش زمین اتفاق افتاد.

کد خبر 265679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =