فناوری گاز کردن زیرزمینی زغال سنگ، راهبردی برای بهبود اقتصاد انرژی

بیشترین انرژی مورد نیاز ایران اکنون از منابع نفت و گاز تامین می‌شود که در مقایسه با سبد انرژی جهان نشانگر اتکای بیش از حد این کشور به منابع نفت و گاز در قیاس با دیگر کشورهاست.

به گزارش شانا، پژوهش «فناوری گاز کردن زیرزمینی زغال سنگ (UCG) راهبردی در جهت بهبود اقتصاد انرژی کشور» ضرورت استفاده از این منبع طبیعی را ارزیابی کرده است. زیرا با استناد به پژوهش‌های انجام شده هم اکنون بیشترین انرژی مورد نیاز ایران از منابع نفت و گاز تامین می‌شود که در مقایسه با سبد انرژی جهان نشانگر اتکای بیش از حد ایران به منابع نفت و گاز در قیاس با دیگر کشورهاست.

بر اساس گزارش ارائه شده، فناوری نوین گاز کردن زیرزمینی زغال سنگ (UCG) روشی برای تبدیل زغال‌سنگ به گاز در زیرزمین است که سبب افزایش بازیابی لایه‌های زغال‌سنگ با ضخامت‌های متغیر و در اعماق زیاد خواهد شد. در فرآیند UCG، لایه های زغال‌سنگ بدون نیاز به عملیات معدن کاری سنتی و به صورت برجا در زیرزمین به گاز سنتزی تبدیل می شوند. 

نتایج بررسی حاکی از آن است که با تزریق گاز سنتزی حاصل از فناوری UCG به شبکه گازی کشور، سبب افزایش امکان بهره‌برداری از ظرفیت صادراتی گاز کشور خواهد شد. از این رو فناوری UCG سبب تنوع بخشی به سبد سوخت کشور و امنیت انرژی در کشور خواهد شد و زمینه صادارت گاز و دیگر محصولات را فراهم می‌کند.
کد خبر 265692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =