مدل مفهومی ساختار تغییرات قیمت نفت در بازارهای جهانی‌

تعاملات بازیگران بازار نفت در قالب سیستم‌های انرژی رخ می‌دهد و سیستم‌های انرژی همواره به‌عنوان یک سیستم پیچیده مطرح بوده‌اند که ابعاد مختلفی از جمله اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی، فناوری و سیاسی را شامل می شود.

به گزارش شانا، مهم‌ترین عامل کلیدی که عملکرد بازار نفت را تعیین می‌کند، قیمت نفت است. در واقع نتیجه و برآیند تحقق راهبردهای مختلف بازیگران متعدد بازار نفت، در میزان تغییرات قیمت نفت نمایان می‌شود. بر این اساس و با توجه به اثرگذاری عوامل متعدد و مختلف بر قیمت نفت، تحلیل و بررسی نحوه اثرگذاری آنها بر قیمت نفت بدون در اختیار داشتن مدلی که بتواند ضمن دسته‌بندی این عوامل، نحوه اثرگذاری و شدت اثر هر یک از عوامل را تبیین نماید، تقریباً غیرممکن است. 

بررسی سابقه استفاده از مدلهای سیستمی بیانگر آنست که از 45 ساله پیش استفاده از مدل‌سازی پویایی‌های سیستم برای برنامه‌ریزی استراتژیک و سیاست‌گذاری در حوزه انرژی مدنظر قرار گرفته است و پژوهش «مدل مفهومی از ساختار تغییرات قیمت نفت در بازارهای جهانی‌»  یکی از تجربه های ارزیابی  تحولات قیمت نفت با استفاده از رویکرد سیستمی پرداخته است.

بر این اساس ابتدا به منظور شناسایی عوامل و فاکتورهای مؤثر بر نوسانات قیمت نفت، عوامل اساسی مؤثر بر نوسان های قیمت نفت شناسایی شده و سپس یک الگوی مفهومی از عوامل اساسی و نحوه ارتباط میان این عوامل ارائه شده است. 

سپس بوسیله یک نمودار علی-معلولی، اثر پدیده یادگیری بر روی هزینه‌های توسعه ظرفیت تولید نفت، بازخوردهای اثر R/P  بر روی توسعه ظرفیت‌های نفت، اثر توسعه تکنولوژی بر روی کاهش هزینه‌های تولید نفت، دینامیکِ مابین قیمت و میزان تولید اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کشورهای غیراوپک، دینامیکِ میان قیمت و توسعه ظرفیت پالایشگاهی، حلقه اثرگذاری قیمت های آتی نفت‌خام، حلقه‌های اثرگذاری تقاضا و قیمت روی حجم معاملات آتی‌، حلقه اثرگذاری سفته‌بازان بر روی قیمت نفت و حلقه اثرگذاری متقابل تقاضا و قیمت به‌عنوان بازخوردهای ایجادکننده نوسان های قیمت نفت ارائه شده است. 

نتایج برررسی حاکی از آن است که مدل مفهومی ارائه شده می‌تواند به‌عنوان یک راهنما برای فعالان حوزه بازار نفت برای مطالعه بازار نفت و ارزیابی سیاست‌ها و برنامه‌های مرتبط با بازار نفت درنظر گرفته شود.

 

کد خبر 265864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =