۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۳
  • کد خبر: 265988
فرماندهی آتش در بیستون

عملکرد مدیریت بحران استان کرمانشاه و همچنین واکنش به هنگام متخصصان پتروشیمی و نیرویهای حاضر در مهار حادثه بویژه مدیریت آن، کارنامه خوبی از خود بجای گذاشت.

شعله های آتش برآمده از مخزن 604 پتروشیمی ال ای بی بیستون، دیروز (جمعه، هشتم مردادماه) ظرف پنج ساعت (14 و 30 دقیقه تا 19 و 30 دقیقه بعدازظهر) فروکش کرد،  همین مدت کافی بود یعنی حدود سه ساعت پس از بروز حادثه که مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در محل حادثه حاضر و 2 ساعت پس از آن آتش خاموش شود، البته پیش از ورود شاهدایی، با تلاش متخصصان و کارشناسان این مجتمع و دیگر نیروهای امدادی حاضر در منطقه، حادثه تحت کنترل درآمد و آتش نشانان با ایجاد دیواری از آب مانع سرایت آتش به هشت مخزن اطراف و تاسیسات همجوار شدند. 

هم اکنون (بامداد شنبه، نهم مردادماه) حریق در پتروشیمی بیستون به طور کامل مهار و آرامش بر این مجتمع حاکم شده ست، مراقبتهای بعدی برای جلوگیری از زبانه کشیدن دوباره حریق در حال انجام است و گفته های مسئولان حاکی از آن است که عملیات حمله به آتش در بیستون موفقیت آمیز بوده و آتش فروکش کرده است و حتی این مجتمع برای ادامه روند تولید مشکلی ندارد به گونه ای که شاهد بودیم تولید الکیل بنزن خطی (LAB) پس از توقف چندساعته، دوباره به جریان افتاد.

تدابیر مدیریت بحران به حدی بود که استاندار برای افزایش ضریب اطمینان نیروهای استان های معین یعنی چهار استان همسایه با کرمانشاه را فراخواند که خوشبختانه با مهار آتش، دیگر نیازی به حضور آنها نبود.

در جریان حادثه آتش سوزی یکی از مخازن پتروشیمی بیستون که در یک روز تعطیل (البته نه برای کارکنان بخش های عملیاتی) روی داد، همه نیروهای امداد رسان هلال احمر، آتش نشان و کارکنان مجتمع پتروشیمی و نیروگاه حرارتی بیستون در مهار آتش نقشی بسزا ایفا کردند و مسئولان نهادهای مختلف مراتب قدردانی از این نیروهای خدوم را به جا آوردند.

البته صنعت نفت از این گونه همیاری ها به خود زیاد دیده است و خود این صنعت در برهه های مختلف کمک رسان بخش های فراوانی  بوده است. 

با این وصف، دلیل این حادثه از سوی کارشناسان امر در حال بررسی است و آن طور که معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفته است، دلیل وقوع این آتش سوزی پس از پایان بررسی ها ،  بزودی از طریق رسانه ها اعلام می شود. 

ضروری است  فارغ از مباحث فنی، باید دلیل این حادثه روشن شود تا تجارب برگرفته از آن به دانش منتهی و مانع وقوع رخدادهایی مشابه در آینده شود.

عملکرد مطلوب مدیریت بحران استان کرمانشاه در کنار واکنش بموقع مسوولان ذیربط ، متخصصان پتروشیمی بیستون و دیگر نیروهای امدادی حاضر در  عملیات مهار آتش، کارنامه ای قابل قبول از عملکرد آنها به جای گذاشت. 

 ابراهیم معنوی 

کد خبر 265988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =